/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
børn der taler meget højt
Fra : wolffi
Vist : 5861 gange
400 point
Dato : 07-12-04 20:04

Jeg arbejder med børn i 6-7 års alderen. Noget jeg arbejder med er bearbejdelse af problemer omkring børn, der taler meget højt.

Jeg er stødt ind i et tilfælde, hvor jeg synes at min viden omkring fænomenet "at tale højt" ikke kan løses.

Kan det tænkes at børn i denne aldersgruppe kan kategoriseres som normalt hørende (høreprøve ved skolesundhedsplejerske) og alligevel være hørehæmmet - på én eller anden måde, som høreprøven ikke fanger ?
Kan et undertryk i ørene (som giver hørenedsættelse) blive overset ved en almindelig høreprøve?
Kan der være overtryk i det indre øre - og hvorddan indvirker dette på hørelsen?

Kan et under/overtryk i det indre øre give sig udslag i en dårlig motorik ?

Ja, det var mange spørgsmål - har søgt efter oplysninger mange steder, men ikke rigtigt fundet noget svar - derfor dette spørgsmål her.

med venlig hilsen
Wolffi

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 07-12-04 20:21

Hejsa!

For at kunne give et nogenlunde kvalificeret svar vil det være rart at vide, hvad du allerede har prøvet...?

Vaxen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-12-04 20:26

børn kan være hørehæmmede på en måde man måske ikke måler sig til altid - for eks overfor meget dybe eller meget høje toner. Det er sjældent man går ud fra at børn måske ikke er istand til at helt høre for eks tale der er meget dyb eller meget høj !!!

Høreprøver er ikke altid 100% rigtige idet man udgår fra normen (medmindre der er mistanke om noget specifikt)- så der kan jo overses noget her.

Under/overtryk i det indre øre kan godt indvirke på en form for dårlig motorik - i hvertfald kan der være tale om balancen i det tilfælde som hos børn især har det med at være svært at opdage umiddelbart. ( dette ved jeg fra migselv som barn)

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-12-04 20:28

ps - ovenstående kun lige svaret efter egen erfaring og begrænsede viden !!!

Kommentar
Fra : wolffi

Dato : 07-12-04 20:32

Hej Vaxen !
Jeg har fået barnet høre-prøvet - her fandtes alt normalt.
Oplysning til sundhedsplejerske om det aktuelle problem (meget højttalende barn) og min bekymring omkring "øre-problemer" gav ingen hjælp.
Jeg skal vejlede forældrene omkring problemet, som jeg fornemmer de også iagttager.

wolffi

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-12-04 20:35

Overtryk i det indre øre, skyldes væske.
Det er et sjældent fænomen, som ofte hører sammen med Menieres sygdom, hvor væske i øret, bevirker at personen med mellemrum lider af voldsomme svimmelhedsanfald (fordi balancenerven bliver påvirket) og øresusen.
Hørenedsættelse grundet undertryk i øret, bliver som regel opdaget ved høreprøver.
Og det er som regel når andre ting indikerer mistanke om for dårlig hørelse, at det bliver opdaget.
Og det er i de tilfælde hvor børnene enten ikke taler eller begynder meget sent, eller hvor der er problemer med at tale "rent". Men alligevel, hvis det er en mistanke i det konkrete tilfælde, ville det jo nok være en god ide, at få barnet ordentligt testet ved en ørelæge.
Derudover synes jeg, at det er meget generelt, at børn i den alder ofte taler højt.
Måske det har at gøre med, en dagligdag hvor det er nødvendigt for at blive hørt.
F.eks. i daginstitutioner kan lydniveauet jo ofte være temmelig højt, og hvis det er et barn der har et særligt behov for at "gøre sig gældende", eller som måske "føler sig overset", tror jeg da hurtigt det kan blive et redskab.

mvh dova

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 07-12-04 20:37

Er det fuldstændig udelukket, at problemet ikke er af fysisk karakter, men måske har mere psykologiske/sociale årsager?

Kommentar
Fra : wolffi

Dato : 07-12-04 20:47

Dova,

tak for din kommentar, ja, børn i denne alder kan tale meget højt, jeg er en "gammel rottte" i faget ! men dette tilfælde er noget atypisk.

Klassen barnet går i er ganske lille (10 børn) og der er ikke et højt støj niveau og ej heller et behøv for at "gøre sig gældende" - da alle kan komme "til".

Jeg tænker meget i den dårlig "kropsfornemmelse" barnet har - sammenstillet med det høje lydniveau.

Barnet har en meget tydelig artikulation - og lærte at tale tidligt .

mvh wolffi

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-12-04 20:55

et lille gæt - har barnet måske søskende der er større og kan det være der råbes højt i familien til dagligt ???????? Det er jo desværre ikke ukendt !

Kommentar
Fra : wolffi

Dato : 07-12-04 21:10

miritdk

tak for din kommentar.
Barnet er den ældste i søskendeflokken - jeg kender fænomenet du beskriver - men nu må jeg spørge mere ind til problemet ved forældrene.
Min fornemmelse er at forældre/bedsteforældre er obs på problemet - og jeg ville gerne have haft mulighed for at komme med nogle løsningsforslag. Jeg må sige at jeg står lidt "på Herrens mark" - men læser lige jeres svar igennem igen.....
For mig er det ret vigtigt at kunne vejlede forældre med at løse et problem, som jeg føler de gerne vil sætte ord på - men ikke har kunnet gøre i en årrække.
mvh Wolffi

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 07-12-04 21:19

Jeg kan regne ud fra din beskrivelse, at det handler om en specialinstitution af en slags, og jeg får tanken, om drengen kan have asperger? Dette er jo netop karakteriseret ved dårlig motorik, tidlig og veludviklet sprog (gammelklog) og højrøstethed. hvad siger du til det?

Kommentar
Fra : wolffi

Dato : 07-12-04 22:39

Hej Vaxen,

Jeg mente at jeg havde svaret på dit spørgsmål - men det må være "smuttet ud i cyberspace"
Derfor sender jeg lige en gentagelse.....
Asperger - ja, jeg har en pige der godt nok er 7 år ældre, og hun er blevet diagnostiseret med dette syndrom.
Og nej - jeg arbejder ikke på en special institition - men på en ganske almindelig friskole.
Men jeg er meget glad for al denne respons jeg har fået på mit spørgsmål - det er lidt en opgave jeg er blevet sat på.
Må spørge mig lidt mere ind til problemet - sammen med forældrene - men mit oprindelige spørgsmål gik på hvordan over/undertryk i ørerne hos børn udarter sig......

mvh Wolffi

Kommentar
Fra : technic

Dato : 07-12-04 22:52

Har I ikke haft en psykolog inde i billedet? Det er jo den slags man kan anvende skolepsykologer til, netop for at sikre, at man ikke overser symptomer på afdærdsforstyrrelser som kan rettes hvis man gríber tidligt ind. Det er jo ikke sikkert at barnet fejler noget direkte, men kan have en adfærd der forstærkes af forhold i hjemmet.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 07-12-04 23:06

Ja, wolffie, du har fuldstændig ret, mit svar er jo temmelig upræcist i forhold til, hvad du spurgte om.. For at vende tilbage til dit spørgsmål... Har du overvejet at kontakte en audiologopæd? De har styr på den slags. Nogen kommuner har en ansat, måske din? - Det skal så være en audiologopæd ikke at forveksle med en almindelig talepædagog, der er god inden for sit felt - en audiologopæd arbejder bare meget bredere.

Held og lykke med det

Vaxen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-12-04 23:55

Nu skriver du dårlig motorik og dårlig kropsfornemmelse.

Kan du ikke præcisere det lidt nærmere, altså om barnet virker "klumpet/klodset" eller har utilsigtede bevægelser/mimik.

Umiddelbart er der ikke noget ved ørerne der skulle indvirke på motoriken, medmindre det er et spørgsmål om, at noget generer balancenerven.

mvh dova

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-12-04 00:09

Citat
Jeg er stødt ind i et tilfælde, hvor jeg synes at min viden omkring fænomenet "at tale højt" ikke kan løses.

Det tror jeg at du har ret i.

At du spørger brugerne på kandu løser ikke "dit" problem.

Jeg kan ikke forstå, at det barn ikke er blevet undersøgt af en speciallæge for lang tid siden.

Du er da blevet sat på en opgave, som du ikke er i stand til at kunne klare.

Hvis forældrene ikke selv vil kontakte egen læge og derefter speciallæge, så må du meget hurtigt gå videre med sagen.
Du kan kontakte kommunen og fortælle om problemet, så der bliver iværksat en undersøgelse af det omtalte barn.

Et er at forældrene ikke har gjort noget, men et andet er at du skal spørge brugerne på kandu til råds for at kunne vejlede forældre.

Barnet fortjener en ordentlig behandling i tide.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 08-12-04 00:33

det er en værre opgave du har fået for dig wolffi - der er mange gæt og jeg vil da lige lade høre fra mig igen også.
Har du overvejet om det måske kan være et tourette barn ????? Har barnet for eks tics som kan være meget forskellige alt efter graden ? Det forveksles jo ofte med bla. adfærdsvanskeligheder - men meget typisk er disse børn jo netop meget højtråbende. Og motorikken er alt efter graden speciel - tilmed viser disse børn jo ofte også en form for vovemod der næsten ikke er til at fatte. Du kan sikkert selv finde mere om det - men jeg tror barnet skal undersøges meget grundigt i alle tilfælde - hos psykolog - hos læge - osv osv - muligheden for at forældrene netop mærker der er noget tilstede de heller ikke kan finde ud af kan jo også kun opklares ved at henvende dig til dem - held og lykke - håber du finder en løsning for barnet og dets forældre.

Kommentar
Fra : marie_hs2003

Dato : 09-12-04 19:14

Mht motorikken og over/unertryk:

Det ydre øre, øregangen og mellemøret er delt af trommehinden, som vibrerer når lydbølger rammer den. Fra mellemøret og ned til halsen går der et rør, som hedder der eustatiske rør, eu betyder god, og stitik er vist noget med banlance, netop fordi det gør at der ikke kommer overtryk i mellemøret. Hvis der kommer betændelse heri, som f.eks ved mellemørebetændelse, kan man få ondt i ørene fordi det stopper til, og det samme kender man jo fra man er forkølet og får propper i ørene. Altså når det eustatiske rør stopper til kan trommehinden ikke bevæge sig, da den ikke kan presse luften sammen i det lufttætte rum der nu er dannet. Derfor kan man ikke høre ordenligt. Trommehinden kan også have nedsat funktion pga mange mellemørebetændelser eller ved simpel "produktionsfejl"
I forbindelse med mellemøret sidder også to væskefyldte "organer" som har med balancen at gøre. Jeg har nu aldrig hørt om at dette skulle kunne have noget at gøre med trykket i det rum (ligesom vi andre jo ikke mister balancen af at være forkølede) Der må jeg være dig svar skyldig.
Men måske du selv kan søge videre på nettet under "ligevægtsorganet"
Jeg vil give miritdk ret i at det også kan være et tourette barn. De er af natur ikke nødvendigvis højtråbende og råber ikke for at blive hørt, og det må man enddelig ikke tage fejl af. De kan ikke gøre for det, og kan under deres ticks og råben være meget harmoniske mennesker...

Kommentar
Fra : marie_hs2003

Dato : 09-12-04 20:03

Jeg har nu set på en internetside at jeg tog fejl i lidt af det jeg skrev. Her er udsnit af deres tekst, som jeg tror du vil kunne få lidt ud af.

Høre- og ligevægtsorganet
Lydbølgerne opfanges af det ydre øre, der består ørebrusken og den ydre øregang. Ørebruskens specielle udformning giver en vis forstærkning af lyden og medfører ligeledes, at man i en vis udstrækning er i stand til at lokalisere lydkilden – den virker som en lille fremadrettet tragt, der opsamler lyde. Lydkilder foran personen vil derfor lettere kunne høres end lydkilder bag personen.

Lyden ledes gennem den ydre øregang til trommehinden, som sættes i svingninger. Fra trommehinden overføres disse svingninger via hammeren, armbolten og stigbøjlen i mellemøret til det det ovale vindue i sneglen. I sneglen påvirkes sansecellerne i det cortiske organ. Herfra sendes nerveimpulser via hørenerven til auditiv cortex i hjernen (Lidén, 1985).

Sneglen er en del af labyrinten – det indre øre. Labyrinten består udover sneglen af buegangene og forgården, i hvilken der er to såkaldte otolitsække. Sanseceller ved buegangene og i otolitsækkene registrerer hovedets bevægelser og hovedets placering i forhold til lodlinien. Tilsammen udgør disse sanseceller ligevægtssansen.

Impulser fra ligevægtssansen koordineret med impulser fra synet og den proprioceptive sans (sanseceller i muskler, sener og led, der registrerer disses stilling og spændingstilstand) giver tilsammen forudsætningerne for at regulere legemets stilling og forhold til tyngdekraften – "holde balancen" – hvilket ikke er uden betydning i forbindelse med mobility (Lademanns, 1977 - 1980).

Da høreorganet og ligevægtsorganet anatomisk og fysiologisk set er så tæt forbundne, vil der i nogle tilfælde ved en høreskade også kunne være en påvirkning af ligevægtsorganet. Det ses meget udtalt ved Morbus Ménière (se næste afsnit).

Kommentar
Fra : Lilleclaus

Dato : 03-01-05 00:03

hej j
a det er rart, hvis vi kunne finde en fysisk årsag hos barnet og så helt se bort fra, at børn i dag bliver sat i børnehaver i dag som er overfyldt med skrigende unger, som er nød til, at råbe højre end de andre for at blive hørt..jeg køre oz til daglig med unger i bl.a. skole bus og selv om de sidder lige over for hinanden så råber de ..højt ..for det er de vant i skolen..og ført efter måske en time eller to hjemme, kan de falde ned i oktav...det er et generelt problem som ikke har noget med indvendig tryk i øret at gører ..det skulle da lige være det udvendige tryk der giver høreskaden fra skolen eller den høje musik unger vil høre på...det var bare lige min mening synd for ungerne
Lilleclaus

Kommentar
Fra : tokeren

Dato : 09-01-05 15:24

Det kan være meget svært at svare på sådan et spørgsmål, da det er temlig kompliceret at tale om pædagogiske, fysiologiske, psykiske og teorier om et individuelt barn. Der er mange ukendte faktorer.
At tale højt kan være forklaring på mangt og meget og uden det fornødne kendskab til barnet, kan der jo blive svaret i øst og i vest.

Jeg har selv lige fået tjekket hørelsen ved ørelægen og synsprøve, reaktionsevne osv disse resultater ser meget fine ud. På trods af det skal TV'et skrues højt op, når jeg ser det og jeg skal have ro omkring mig for at koncentrere mig. Hvis der er lidt støj omkring mig, når jeg skal tale, taler jeg højere, fordi støjen (en summen) kan forstyrre mig selv i at fokusere på det jeg siger og tænker. Det behøver altså i mit tilfælde ikke være meget støj for, at jeg taler højt.

Altså kan det være barnets koncentration-evne?

I denne tid hvor vi taler om lærings-stile og intelligenser, synes jeg måske der skulle kigges på hvordan barnet lærer bedst og opfatter ting bedst. For er læringsmiljøet ikke imødekommende for den måde barnet lærer på, så forstyrres det, og vil udløse forskellige reaktioner, måske som i dit tilfælde at barnet taler meget højt..

Det er bare et skud i tågen fra en som også arbejde med børn

Tokeren

Kommentar
Fra : tokeren

Dato : 09-01-05 15:29

i øvrigt, så ville en klarlægning af barnet læringsstil evt give et svar og løsning på problemet og derfor kan man undgå utallige undersøgelser af barnet, der ikke giver brugbart svar og man kan undgå at lave et lille problem meget meget større.
Tokeren