/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Megabyte begrænsning med IIS5
Fra : crha
Vist : 399 gange
10 point
Dato : 09-08-02 16:02

Hejsa

Jeg har en IIS5 server men kan somme tider blive udsat for at en speciel mappe + alt hvad der er i den maximum må fylde f.eks. 5 MB... Hvordan gør man det med IIS5 (hvis det er muligt)?

Hilsen Casper

Accepteret svar
Fra : e.p.

Modtaget 10 point
Dato : 10-08-02 09:28

der er 2 muligheder
1) du skal have NTFS som filsystem, har du det kan du højreklikke på drevet/mappen og vælge fanebladet quota og sætte det op som du ønsker
2) Mange ftp-servere har den funtion indbygget uden du behøver NTFS

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 10-08-02 09:30

Her er også lidt fra microsoft:

Disk quotas are a new feature with the version of NTFS used in Windows 2000. Disk quotas provide more precise control of network-based storage. You can use disk quotas to monitor and limit disk space use on a per user, per volume basis.

The first time users try to store data on a volume, they are automatically entered in the quota table and assigned a default quota value. This means that the administrator does not have to enter a quota setting for each user.

Users are charged for the files they own. For example, each user's folder on \\Marketing\Public is limited to 5 megabytes (MB) of disk space. If users copy 5 MB of files to their folder, they cannot then copy or create any more files on this or any other folder on \\Marketing\Public. They can, however, move or delete the files. Disk space is not charged to users if they modify an existing file owned by someone else. Keep in mind, however, that some applications, for example Microsoft® Office, change the owner of a document to the user who last edited the document. Quota settings are independent across volumes; that is, the quota on drive C does not affect the quota on drive D.

You can use the quota feature of the Disk Management MMC snap-in to:

Enable or disable quotas on a disk volume.
Prevent users from using more disk space when their quota limit is exceeded.
View quota information for each user of the volume.
Set the default quota warning threshold and quota limit assigned to new volume users.
Block additional disk allocations and log an event when a user exceeds a specified disk space limit. Users can read, delete, and edit files as long as they do not attempt to allocate more disk space.
You can set both threshold and hard quota limits. When you enable quotas, you can set two values:

Quota limit Specifies the maximum amount of disk space a user is allowed to use.

Quota warning threshold Specifies a value at which the administrator is alerted that a quota limit is being approached. This is in the form of an event message.

As administrator, you can specify that events be automatically logged when users exceed warning thresholds and quota limits. For example, you can set a user's disk quota limit to 50 MB, and the quota warning level to 45 MB. If the user stores more than 45 MB of files on the volume, the quota system logs a system event.

You have the option of denying disk space to users who attempt to exceed their quota limit. If you select this option, users cannot write additional data to the volume without first deleting or moving some existing files from the volume. NTFS displays an "out of disk space" error message if the user tries to allocate beyond their quota limit.

Windows 2000 includes disk quota support for the following:

Policies for wide-scale remote management of disk quotas.
Improved support for finding all files owned by a particular user.

Note

Windows 2000 Server supports disk quotas only for the volumes formatted as NTFS.

When creating your storage management strategy, consider the following advantages of using disk quotas:

Monitoring disk space use on a per user and per volume basis allows for better disk resource planning.
Limiting disk space allows you to manage your storage resources more effectively by encouraging users to regularly delete unnecessary files.
Using disk quotas can be an effective way to decrease backup media costs and restoration times.

Kommentar
Fra : crha

Dato : 10-08-02 19:03

Det der NTFS, gør det ikke at man ikke kan formatere ét drev uden at skulle rode i fdisk?

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 10-08-02 21:37

Det er kun aktuelt at have NTFS som filsystem hvis du har win 2000/XP/NT

Du får kun problemer med NTFS hvis du vil gå fra win 2000/XP/NT og så tilbage til win 98/95 du disse operativsystemer ikke kan læse NTFS

* Hvis du senere skal formatere c-drevet sætter du win 2000/XP dc'en i og formaterer under instalationen
* Hvis du senere skal formatere et andet drev som ikke er system-partionen kan du trykke på start---> kontrolpanel-->administration--->computeradministration--->klik 1 gang på diskhåndtering i venstre vindue ---> i højre vindue højreklikker du på det drev du vil formatere ---> og vælge formater....

Kommentar
Fra : crha

Dato : 11-08-02 00:01

Hvad er der bedre ved NTFS?

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 11-08-02 02:11

Du kan læse om det her: http://kb.indiana.edu/data/aexw.html
men generelt set bør man kun fravælge NTFS på c-drevet hvis du kører med dual-boot (flere operativsystemer)

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 11-08-02 02:37

Du kan vælge mellem tre filsystemer til diskpartitioner på en computer, der kører Windows 2000/XP: NTFS, FAT og FAT32. Brug oplysningerne nedenfor til at sammenligne filsystemerne.

NTFS er det anbefalede filsystem af følgende grunde:

NTFS er stærkere end FAT eller FAT32 og omfatter funktioner, der kræves for at være vært for Active Directory såvel som andre vigtige sikkerhedsfunktioner. Du kan f.eks. kun bruge funktioner som Active Directory og domænebaseret sikkerhed ved at vælge NTFS som filsystem.
Det er nemt at konvertere partitioner til NTFS. Installationsprogrammet gør konverteringen nem, uanset om dine partitioner anvender FAT, FAT32 eller en ældre version af NTFS. Denne form for konvertering bevarer filerne intakte (i modsætning til formatering af en partition). Hvis du ikke har brug for at bevare dine filer, og du har en FAT- eller FAT32-partition, anbefales det, at du formaterer partitionen med NTFS i stedet for at konvertere fra FAT eller FAT32. Formatering af en partition sletter alle data i partitionen og gør det muligt at starte med et tomt drev.
Uanset om en partition formateres med NTFS eller konverteres med kommandoen convert, er NTFS et bedre valg af filsystem. Klik på Start, klik på Kør, skriv cmd, og tryk derefter på ENTER for at få flere oplysninger om Convert.exe, når installationsprogrammet er afsluttet. Skriv help convert i kommandovinduet, og tryk derefter på ENTER.

Du skal bruge NTFS for at bevare adgangskontroller til filer og mapper til understøttelse af begrænsede konti. Hvis du bruger FAT32, har alle brugere adgang til alle filer på din harddisk, uanset kontotype (administrator, begrænset eller standard).
NTFS er det filsystem, som fungerer bedst med store diske. Det næstbedste filsystem til store diske er FAT32.
Der findes en situation, hvor du kan være nød til at vælge FAT eller FAT32 som filsystem. Hvis du har behov for at have en computer, der sommetider kører en tidligere version af Windows og andre gange kører Windows XP, skal du have en FAT- eller FAT32-partition som primær partition (eller startpartition) på harddisken. De fleste tidligere versioner af Windows giver ikke adgang til en partition, hvis den anvender den seneste version af NTFS. De to undtagelser er Windows 2000 og Windows NT 4.0 med Service Pack 4 eller nyere. Windows NT 4.0 med Service Pack 4 eller nyere giver adgang til partitioner med den nyeste version af NTFS, men med visse begrænsninger: Den har ikke adgang til filer, der er gemt ved hjælp af NTFS-funktioner, som ikke fandtes, da Windows NT 4.0 blev frigivet.

Bortset fra en situation med flere operativsystemer er det anbefalede filsystem imidlertid NTFS.

Kommentar
Fra : crha

Dato : 11-08-02 11:56

DAMN, jeg har nemlig både Windows 98 og Windows 2000 :(

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-08-02 13:23

Højreklik på mappen og sæt det i properties. Kræver NTFS.

Regards Jens Peter Karlsen. Microsoft MVP - Frontpage.

On Fri, 16 Aug 2002 05:53:22 GMT, "crha" <crha.news@kandu.dk> wrote:

>Jeg har en IIS5 server men kan somme tider blive udsat for at en speciel
>mappe + alt hvad der er i den maximum må fylde f.eks. 5 MB... Hvordan
>gør man det med IIS5 (hvis det er muligt)?

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 21-08-02 17:04

Hvis du har løst dit problem så husk at lukke spørgsmålet, ved at acceptere den kommentar der hjalp til løsning af problemet....
Hvis det ikke er løst så meld lige tilbage0

Jeg er på skolen igang med et lille projekt hvor jeg har win 2000 proff og server på NTFS
så jeg skal nok vende tilbage hvis jeg finder ud af det....

Kommentar
Fra : crha

Dato : 21-08-02 18:05

Nice nok, men det var bare noget jeg gerne lige ville vide fordi jeg måske snart sætter server op... Men jeg er ikke 100% sikker på det

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 25-08-02 23:27

Det lykkedes mig ikke, men det var på samme harddisk.....

Men tak for pointene