/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Citroen Xantia - Godt eller skidt?
Fra : martinussen
Vist : 711 gange
50 point
Dato : 07-12-04 17:38

Hej

Jeg har kig på en gammel Xantia 1,6 93' til ca. 26.500 kr. eller en nyere 96' 1,8i til små 40.000 kroner.

Men jeg har hørt skidt om deres undervogne generalt, noget I kender til?

Nogle typiske fejl de har?

på forhånd tak..
- henrik

Kommentar
Fra : asim1

Dato : 07-12-04 17:46
Kommentar
Fra : rene2897

Dato : 07-12-04 17:53

Det kan jeg ikke genkende, jeg køre en Xsara 1,8i, og har en kammerat der er værkfører hos Peugot. han siger at der ikke er den store forskel på disse 2 modeller, og jeg har lige fået tjekket min undervogn, den er godt nok fra 99´, men fik at vide at det også skulle være mærkeligt, hvis der var noget.
Samtidig behøver du ikke bekymre dig ret meget om rust, da det er galv. karosseri.
jeg har ikke haft problemer eller hørt om nogen med nævneværdige problemer end den sædvanlige vedligeholdelse. Billig i reservedele og rimelig nemt at skifte.
Eneste minus jeg kan se er at, hvis der er ratfjernbetjening i bilen, så er det halvdyrt at skifte anlæg så betjeningen stadig virker, men kan sagtens bruges med alm. billigt anlæg uden ratfjernbetjening.
Jeg kan derfor kun anbefale at købe en Xantia

Accepteret svar
Fra : pallenoc

Modtaget 60 point
Dato : 07-12-04 17:54

Citroën Xantia er generelt en god bil, men deres genialle og meget komfortable (hydrauliske) affjedringssystem KAN blive en bekostelig affære når det begynder at nærme sig "pensionsalderen".
Kan du selv ordne lidt på bilen er det ikke den værste bil du kan "kaste dig over". Citroën har altid haft et eller andet over sig der gjorde at man enten elskede eller hadede disse biler, men inden for de sidste 10-12 år er det blevet et bilmærke på højde med andre bilmærker og i visse tilfælde en tand bedre.
Jeg kører selv Citroën på 3. år og er oven ud tilfreds med vores Berlingo HDI.

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : pims

Dato : 07-12-04 18:43

Jeg har en bekendt som kører Xantia, vistnok en '96 Han er ovenud lykkelig for den og siger at reservedelene faktisk ikke koster det helt store sammenlignet med andre mærker. Den har ovenikøbet kørt over 250000 km men viser ingen tegn på at det er ved at være slut. Jeg fik en prøvetur, og jeg må sige at det er en dejlig undervogn at køre med, så jeg tror ikke der er noget at frygte. Held og lykke med det, Pims.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 08-12-04 01:56

kører BX 19, har tidligere kørt 16. Ville absolut kigge på 1.8´eren, den lille virker anstrengt i forhold til den anden

H-J

Godkendelse af svar
Fra : martinussen

Dato : 12-12-04 19:49

Tak for svaret pallenoc.