/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Dagens længde.
Fra : jef123
Vist : 2154 gange
200 point
Dato : 07-12-04 17:29

Er der nogen der ved hvordan man beregner dagens længde, på et givet sted og en given dato.
Feks. Tenerife den 21-12.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 07-12-04 17:38

Da jeg var i Søværnet, var det bl.a. min opgave at udregne sol op og ned hver dag. Uanset hvor på jordkloden skibet lå. Vi skulle vide det bl.a. fordi flaget skulle hejses og nedtages efter disse tidspunkter, om vi kunne se solen eller ej. Til dette, brugte jeg Nautisk Almanak. Men selve beregningerne var noget jeg lærte på skolen, og de var ikke specielt nemme. Dagslængden er forskellen imellem Solop og Solned. Jeg husker ikke længere metoden, men hvis du skal vide det, må du kontakte en navigationsskole. Der er nogle lærere den kan det gylle. Arne

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 07-12-04 17:52

Med dette program kan du finde sol og planeter på et givet sted, og for et givet tidspunkt.

http://www.lightandmatter.com/area2planetda.html

God fornøjelse.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-12-04 17:54

jef123

Du kan også se på denne side http://www.kandu.dk/dk/news/396591/groupid/10205
det kan jo være, at du kan bruge nogle af henvisningerne til noget

Hilsen ans

Kommentar
Fra : acronym

Dato : 07-12-04 19:52

US Navy har en hjemmeside hvor du kan beregne solop- og nedgang:

http://aa.usno.navy.mil/data/docs/RS_OneYear.html

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 07-12-04 23:44

du kan også lave et horoskop for det sted. Når solen står på asc. står solen op M.C. er middag, og når solen står på descendanten(7. husspids)går solen ned.

Kommentar
Fra : BentEmil