/ Forside/ Interesser / Fritid / Film / Spørgsmål
10  granner01 2400
VHS til DVD
Fra : kimsdk
Vist : 602 gange
200 point
Dato : 07-12-04 17:22

Har indspillet vhs-bånd på pc´en til MPEG4-fil, filen fylder ca. 4GB på harddisken, men når jeg vil brænde den over på en 4,7GB DVD opfatter programmet - Cyberlink Power Direktor 3 & NeroVision - den som værende langt over 8GB. hvorfor?
Skal man evt. lægge den over på flere skiver, hvordan? (DVD schrink måske).

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-12-04 17:37

Det må være noget med kombrimeringsgraden! Du laver den sandsynligvis om til dvd og så fylder 4 timers videobånd altså 8 gb! Ja du burde kunne bruge dvd shrink til at tilpasse den til 1 eller 2 skiver!

Kommentar
Fra : kimsdk

Dato : 07-12-04 17:43

Det er ikke 4 timers videobånd det er 4 GigaByte (2 timer & 4 minutter fylder 4,2 GB), der bliver til 8 GigaByte når filmen lægges på DVD. Det kan være noget med bitraten, men den kan ikke ændres i programmet.
Brænder jeg bare den rå .MPEG-fil over på DVD, så kan min DVD afspiller ikke læse den!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-12-04 17:50

Næh din dvd afspiller skal jo kunne afkode mpeg4 og det kan de færeste endnu! Men hvad med at lave video til mpeg2, du får jo alligevel ikke dvd klalitet ud af et videobånd!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-12-04 17:51

klalitet = kvalitet! Hvilket program bruger du til at lave vhs om til mpeg4?

Kommentar
Fra : kimsdk

Dato : 07-12-04 18:00

Inter Video HomeTheater optager filmen direkte fra VHS-maskine og laver den selv til MPEG-4.
Om det er MPEG-4 eller -2 tror jeg ikke betyder noget i dette tilfælde.

Kommentar
Fra : olepost

Dato : 07-12-04 18:35
Kommentar
Fra : olepost

Dato : 07-12-04 18:36
Kommentar
Fra : dk

Dato : 07-12-04 18:37

Hejsa

hent dvddata her
www.dvdsanta.com
og dit problem er løst
jeg kører selv VHS >DVD ukomprimeret fylder en film ca 20GB som dvdsanta presser ned til 3,5 -4 GB !!

og som du selv er inde på, kan du også bruge dvd shrink.....

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-12-04 18:43

Problemet ligger jo i 2 ting!
1. vil have lavet det om til DVD format! Så bliver det jo genkodet til at fylde det, et vhs bånd nu engang fylder, bare på en dvd! Og en DVD indeholder jo typisk omkring 120 min. film!

2. Din stationære dvd afspiller kan ikke afspille det komprimerede mpeg4 format!

Kan du ikke sætte intervideo til enten at komprimere til et andet format såsom mpeg2 som din DVD afspiller burde kunne afspille, eller automatisk få programmet til at skrive på 2 DVD'er?

Kommentar
Fra : kimsdk

Dato : 07-12-04 19:22

Har kigget lidt i manualen, programmet laver en MPEG-2 eller. 1 efter behag. Mener bare, at 120 minutter VHS burde kunne ligge på en DVD (DVD: 4,7 GB = 120 min.). Men hvorfor laver programmet det så stort i DVD-format(ca. 8 GB)?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-12-04 19:27

tja fordi programmet åbenbart er bedre til at code end afcode? Ved det faktisk ikke, men har oplevet store forskelle på programmer der laver om til DVD!

Kommentar
Fra : kimsdk

Dato : 07-12-04 19:35

Ved at lave dvdén i normal-kompression (ikke HQ eller Long Play) lykkes det, at få filen ned på 3,2 GB.
Så vil det vise sig om den kan være på en dvd senere. det er nemlig først når jeg lægger den over på dvd, at det går galt.

Kommentar
Fra : olepost

Dato : 07-12-04 19:43

Brænderen laver et "LEAD INN og et LEAD OUT spor,derfor melder pogrammet engang imellem, ikke plads nok.

Kommentar
Fra : steno

Dato : 07-12-04 20:26

Da jeg lagde vores købe VHS samt familie VHS over på DVD kørte jeg det direkte fra Videoen til DVD optager. Det gik fint. Det eneste jeg brændte mig på var, da jeg lagde et klip fra min nye Sony digitalcamcorder over på resten af en DVD -RW, der i forvejen indeholdt op-
tagelser med mit gamle Canon 8 camcorder. Der gik det galt, og lavede datafejl på hele DVDen. Så man må ikke blande.Analog-digital signaler.

Kommentar
Fra : yakete

Dato : 08-12-04 18:56

Jeg bruger
-MPEG2
-Resolution 352x288
-Average video bitrate=2000 kbits/sec
-Audio bitrate = 224 kBits/sec
-25 frames pr sec (fps)
-48000 Hz stereo

Ovenstående config resulterer i omkring 1Gb / time, og er iøvrigt compliant med praktisk talt alle DVD afspillere.

Af software bruger jeg
-Cyberlink 2.0 til optagelser (UHF->PCI tunercard)
-evt. TMPGenc Source Creator hvis jeg skal konvertere til ovenstående config
-TMPGenc DVD Author til klip og brænding

Nemmere kan det næppe gøres!

/Yakete

Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 200 point
Dato : 08-01-05 11:48

Fik du løst dit problem så accepter venligst et svar!

Kommentar
Fra : kimsdk

Dato : 08-01-05 13:08

Har selv løst problemet. Men da jeg ikke kan give mig selv pointene, får den ivrigste "indlægs-person" dem. Værs´go tedd!

Godkendelse af svar
Fra : kimsdk

Dato : 08-01-05 13:09

Tak for svaret tedd.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 08-01-05 14:01

Du gider vel ikke skrive lidt mere detaljeret om løsningen, da folk der kigger ind i dette spørgsmål sikkert osse er interesseret i hvad der hjalp?