/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Hvad er X?
Fra : mlr
Vist : 808 gange
15 point
Dato : 09-08-02 15:22

Skal til at installere Mandrake Linux 8.2 og vil gerne vide hvad X er...

Og er det ngoet som jeg skal vælge?

Jeg er ny til Linux derfor vil jeg gerne vide det.

-Martin

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 09-08-02 15:41

Hej Martin,

X er en grafisk brugergrænseflade til Linux, a la KDE og Gnome...

mvh.

Strarup

Accepteret svar
Fra : heroine

Modtaget 25 point
Dato : 09-08-02 15:58

Hey Martin,

Igen er det en rigtig god ide, at gå ind på http://www.sslug.dk og læser, især hvis det hele er ret nyt for dig.
De baserer deres online bøger på Red Hat.. Men meget af det kan also overføres til mandrake..

Hmm Starup.. X er ikke det samme som gnome og kde.. det er det grafiske miljø i unix systemer, som disse er lagt ovenpå? Er du ikke enig?

http://www.sslug.dk/linuxbog/applikationer/bog/gui.html

Der Kan du læse om X Martin.

//hero|ne

Kommentar
Fra : mlr

Dato : 09-08-02 16:02

Altså så hvis jeg vil have at Mandrake skal være grafisk (GUI) skal jeg vælge X?

Kommentar
Fra : mlr

Dato : 09-08-02 16:08

Tak for de rimelige hurtige svar :)

Kommentar
Fra : heroine

Dato : 09-08-02 16:21

Hey mlr,
Yer, du skal vælge X..
Og derefter enten kde eller gnome.. de ligger på cd'en..
Hvilken en du vælger, eller du vælger begge er en smagssag...

Personligt foretrækker jeg gnome :)

//hero|ne

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 09-08-02 16:22

Hej Heroine,

LOL... nej det ved jeg faktisk ikke om jeg vil være helt enig med dig i...
http://neptun.ifa.au.dk/bf42/node6.html

spøg til side... jo jeg er enig med at KDE/Gnome er det Grafiske miljø der er lagt ovenpå... Men det er X-windows også... så derfor er jeg ikke enig med dig... Men selvfølgelig ka' X-windows noget mere end KDE og Gnome...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : heroine

Dato : 09-08-02 16:32

Fair nok Starup..
mig der ikke gjorde mig klar nok i min måde at skrive på..
Men yer.. nu er jeg ganske enig med dig..

//hero|ne

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-08-02 08:06

"mlr" <mlr.news@kandu.dk> writes:

> Skal til at installere Mandrake Linux 8.2 og vil gerne vide hvad X er...
>
> Og er det ngoet som jeg skal vælge?
>
> Jeg er ny til Linux derfor vil jeg gerne vide det.

"X" er en populær forkortelse for et program som hedder "XFree86". Det
er meget anbefalelsesværdigt at installere det, for det er netop dette
program som giver dig en grafisk brugergrænseflade.

--
Venlig hilsen / Regards from,
Martin Dalum

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-08-02 08:09

Du kan vist med fordel starte med at læse sslug.dk's bøger (på dansk)
om unix/linux. Start f.eks. med denne:

http://www.sslug.dk/linuxbog/unix/bog/index.html

mvh

Michael

> Skal til at installere Mandrake Linux 8.2 og vil gerne vide hvad X
> er...
>
> Og er det ngoet som jeg skal vælge?
>
> Jeg er ny til Linux derfor vil jeg gerne vide det.
>
> -Martin
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-08-02 08:35

On 16 Aug 2002 09:06:11 +0200, Martin Dalum <garfield@sunsite.dk> wrote:
> "X" er en populær forkortelse for et program som hedder "XFree86".

X er en forkortelse af The X window system. Det dækker over en
kommunikationsprotokol mellem maskiner og programmel. Der findes
forskellige programmer der kan forstå denne protokol og et enkelt
(gratis) af dem er ganske rigtigt XFree86. Det er dog langt fra den
eneste.

Man inddeler normalt i begrebet X-server og X-applikationer[1]. Xserveren
har til opgave at abstrahere hardwaren (så man ikke behøver at skrive
programmerne om, hver gang der kommer et nyt grafikkort som i de gamle
DOS dage). Xapplikationerne kommunikerer kun med Xserveren og ikke
direkte ned i hardwaren[2]. XFree86 er en gratis Xserver og er derfor på
de fleste systemer en nødvendighed for at kunne benytte grafiske
programmer på UNIX. XFree86 er dog ikke den eneste Xserver.

[1] Og window managers, hvis man vil derud...
[2] Det er dog noget forsimplet. Diverse extensions gør andet.

--
Jesper

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-08-02 10:47

In article <Xns926C5D6C05B9Akmedanbbsdk@212.54.64.135>, Michael Eriksen wrote:
> Du kan vist med fordel starte med at læse sslug.dk's bøger (på dansk)
> om unix/linux. Start f.eks. med denne:

Vær venlig at overhold netiketten.
http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html

--
Med venlig hilsen
Bo Simonsen

http://fido.geekworld.dk