/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Optag alt hvad du høre...
Fra : Andrewz
Vist : 581 gange
20 point
Dato : 07-12-04 16:42

Jeg ville gerne hvis jeg kunne optage de lyde jeg hørte fra intternettet ... hvis det er en der har et program der kan gøre det for mig ?

Kommentar
Fra : joanjoergensen

Dato : 07-12-04 16:54

Hvilke lyde? og hvor på nettet?

Kommentar
Fra : Andrewz

Dato : 07-12-04 17:01

Musik :D ... men skal helst være det man høre :D ... ved ik hvor alle mulige steder...

Kommentar
Fra : joanjoergensen

Dato : 07-12-04 17:10

hmmm . . .
Den er for svær for mig, du må nok vente til der er andre ,der muligvis kan hjælpe dig.
Sorry!

Kommentar
Fra : macau

Dato : 07-12-04 17:15

hmmm, det lyder lidt forviret,kan du ik komme lidt nærmere ind på hvad du mener ??

Kommentar
Fra : Andrewz

Dato : 07-12-04 17:18

jow ...

F.eks hvis du kan høre en lyd i dine højtaler og ikke har har nogen microfon hvordan kan man så optage den lyd. Altså så du optager hvad du høre...

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 07-12-04 17:52

med AUDACITY kan du gemme alt hvad du hører og genhøre det
http://audacity.sourceforge.net/windows.php

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 07-12-04 17:55

læs også denne tråd
http://www.kandu.dk/dk/spg/55412

Kommentar
Fra : Andrewz

Dato : 07-12-04 17:57

Hvordan der ? : O

Kommentar
Fra : Andrewz

Dato : 07-12-04 17:59

Tark for det link men har selv oprettet det indlæg det gav mig bare ikke den information jeg ville have ...

Men hvordan kan man bruge Audacity til det ?

Kommentar
Fra : Andrewz

Dato : 07-12-04 18:24

Ikke noget har fundet ud af hvordan man bruger Audacity til det : D ... det virker perfekt :D

- men er det lovligt ? ... f.eks at bruge det til at optage boogie med fra deres hjemmeside? ...
og hvis det ikke er kan man så se at man ikke bare lytter til det med faktisk også optager det ?

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 07-12-04 18:26

hent programmet og hjælpe programmet lame (hedder det vist) på samme side installere det
læs al vejl grundig igennem, start et radioprogram evt herfra http://windowsmedia.com/radiotuner/MyRadio.asp
sæt audacity til at optage, og gem når du er færdig

Kommentar
Fra : Andrewz

Dato : 07-12-04 19:07

Ikke noget har fundet ud af hvordan man bruger Audacity til det : D ... det virker perfekt :D

- men er det lovligt ? ... f.eks at bruge det til at optage boogie med fra deres hjemmeside? ...
og hvis det ikke er kan man så se at man ikke bare lytter til det med faktisk også optager det ?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-12-04 19:23

se Andrewz - et eller andet sted tror jeg du er lidt bange for at nogen opdager hvad du laver - og alt - ALT - kan spores - ses - høres - læses - osv osv - det er bare den verden vi lever i. Spørgsmålet er så bare om nogen kan bruge det til noget - vil gøre brug af det eller ej - men en overvåget hverdag er hvad vi nu engang lever med.

Kommentar
Fra : Andrewz

Dato : 07-12-04 19:26

nej er ikke bange for hvad jeg laver ... men vil helst ikke lave noget ulovligt over nettet ... derfor ville jeg gerne vide om det var lovligt ?

Kommentar
Fra : MMS99

Dato : 07-12-04 19:32

Hvis du bruger Winamp til at høre radio med er der et knald godt program ;) Det hedder Stream Ripper og er et Plug-in til winamp. Det er meget enkelt, når du først har installeret det skal du oprette en mappe, som den skal ligge filerne i, derefter skal du bare bare trykke "Start", så ripper den al lyd fra den radiostation du hører. Den deler selv filerne op efter Artist - title og det er mp3 filer den laver dem til. Total kanon ! :D

MMS99

Kommentar
Fra : Andrewz

Dato : 07-12-04 19:34

Okay :D ... men har fundet det progarm jeg skal bruge men tark alligevel :D ...

- nu vil jeg bare gerne vide om det er lovligt ? ... altså f.eks at optage musiken fra boogie ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-12-04 20:39

Her har du programmet der optager ALT hvad der går gennem dit lydkort.
http://www.zealotsoft.net/

Bladre ned til Advanced MP3 Sound Recorder.

Det er fuldt lovligt at bruge det du optager på nettet til EGET brug, men du må selvfølgelig ikke lægge det ud på din hjemmeside el. lign.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 07-12-04 20:41

Haløjsa
Samme regler som gælder for alt musik som er copyrightbeskyttet. Du må optage alt det musik du vil til eget brug, blot skal optage metoden være analog, det vil sige at du ikke må brænde en CD med det musik du optager fra Boogie-Radio, da musikken jo så gemmes digitalt. Nemt ikke. Men du må f.eks. godt koble en casettebåndoptager til din line out og så optage på denne.
Læs evt. FAQ på KODA's hjemmeside http://www.koda.dk/usr/koda/kodaweb.nsf/index
Du kan sansynligvis også finde noget på forbrugerstyrelsens hjemmeside. http://www.forbrug.dk/om/organisering/fo/

Kommentar
Fra : Andrewz

Dato : 07-12-04 20:46

Vil de sige jeg ikke må optage musiken til min hardis?

Kommentar
Fra : Andrewz

Dato : 07-12-04 20:46

Vil de sige jeg ikke må optage musiken til min hardisk?

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 20 point
Dato : 07-12-04 21:01

Optag du bare løs til PRIVAT BRUG

men husk at det skal være lovligt udbudt musik.

Spørgsmål: Er det tilladt at foretage digital kopiering til privat hhv. personlig brug?

Svar: En hvilken som helst kopiering eller udnyttelse af et ophavsretligt beskyttet værk forudsætter som udgangspunkt rettighedshavernes tilladelse i henhold til ophavsretslovens § 2.

Hertil findes der dog en undtagelse i ophavsretslovens § 12, stk. 2, nr. 5, hvorefter det er tilladt at lave en kopi til personligt brug uden rettighedshavernes tilladelse. Herved forstås en kopiering af et eksemplar til personlig brug inden for husstanden. Dette gælder under forudsætning af, at det, der kopieres fra, er et lovligt eksemplar, jf. ophavsretslovens § 11, stk. 3.

Ophavsretslovens § 12, stk. 2, nr. 5 indebærer, at der kun gives adgang til kopiering af tekst, musik og billeder m.v. i digital form til personlig brug f.eks. med henblik på optagelse af radio- og tv-udsendelser til tidsforskudt brug, kopiering af en musik-cd til bilen, til sommerhuset eller til en walkman, kopiering til en opsamlings-cd og kopiering til en pc med henblik på elektronisk afvikling inden for husstanden. Derimod vil det ikke være tilladt at fremstille digitale eksemplarer, der bruges uden for den enkelte husstand, f.eks. kopiering til bekendte og skolekammerater. Det vil heller ikke være tilladt for køberen af et digitalt leveret musikværk at videresende musikværket via e-mail til venner og bekendte. Kopiering til personlig brug omfatter endvidere ikke kopiering som led i arbejde eller undervisning.

Det er endvidere ikke tilladt at få medhjælp til kopieringen (medmindre der er tale om medhjælp fra husstanden) - man må således ikke få en bekendt til at hjælpe sig.

Godkendelse af svar
Fra : Andrewz

Dato : 07-12-04 21:04

Tak for svaret refi.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-12-04 21:09

Selv tak

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 07-12-04 22:24

Hej refi
Den tekst du gengiver er mærkelig nøjagtig den samme som den der er på det link til Koda jeg skrev 07-12-04 20:41.