/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
tynd mave (diarrè)
Fra : ghosty
Vist : 1429 gange
100 point
Dato : 07-12-04 14:51

Et par af vore katte har tynd mave. De får den gode kost vi selv spiser, samt tørfoder (kvalitetsmærke) og engang i mellem kattemad fra dåse (whiskas og kitekat).
Håber på et godt tip på vegne af især "nicholaimis"

Kommentar
Fra : binky

Dato : 07-12-04 14:53

Hej ghosty
Husker du at give dem ormekur, i hvert fald hver halve år, hvis de også er udegående. Har de orm, kan det bevirke tynd mave.
mvh
binky

Kommentar
Fra : Whiny

Dato : 07-12-04 14:59

Hej ghosty.
Jeg tror ikke, katte har særlig godt af menneskemad. Fra naturens side er de jo kødædere. Godt nok er tørfoder heller ikke kød, men det er fremstillet specielt tilpasset kattens behov. Nu skriver du ikke, hvor længe kattene har haft diarré??? Men hvis det er mere end 2-3 dage, ville jeg nok tale med dyrlægen om det (det koster jo ikke noget). Hvis han/hun så synes de skal undersøges, så få dem undersøgt.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-12-04 15:03

DYRLÆGE FØRST OG FREMMEST - og menneskemad er ikke egnet kattemad !!!!

Accepteret svar
Fra : deleur

Modtaget 110 point
Dato : 07-12-04 15:23

hvis diarreen bliver ved - helt klart dyrlæge. Du risikerer nemlig at kattens dels dehydrerer og dels at du får ødelagt tarmsystem mv. hos kattene. Dette kan bevirke ændring i stofskiftet specielt hos katte. Du kan hos dyrlægen få et middel der hedder zoolac, som er beregnet til tynd mave hos katte. Derudover vil jeg anbefale dig, at du "tvinger" lidt kogt vand med opløst druesukker i. Du kan give det med engangssprøjter, så de får både væske og energi. Surmælksprodukter er gode til at genoprette balancen i maven (a 38, hytteost mv.) Derudover KAN det være et mirakelmiddel at give dem lidt oksefars, det er godt til kattemaver der ikke er på toppen.
Men ellers, som andre har skrevet - ingen menneskemad til katte. Deres enzymer til nedbrydning af maden, er helt anderledes end vores. Du må endelig heller ikke give mælk, fløde osv... Det er alt for proteinrigt og netop det, kan kattene få diarre af. Hvis du af ren venlig f.eks også har givet dem tun i vand, kan også det give dem diarre. God lødig tørfoder samt adgang til frisk vand. Det er nummer et. Tørfodder (IKKE dåsemad) holder samtidig tandsættet iorden, så du undgår tandsten.
Håber misserne snart er friske igen. Det er træls med sådan en omgang i huset og på bakkerne.-(
Hilsen
Deleur

Kommentar
Fra : olepost

Dato : 07-12-04 16:54

www.dyrenesdoktor.dk de plejer at svare hurtigt da det er vagthavende studerende der sidder for at få en all round viden

Kommentar
Fra : akle

Dato : 07-12-04 17:29

Nr. 1 er altid at prøve med ormekur først. Skift event. til et andet mærke, da orm kan blive resistente mod det samme mærke.
Nr. 2 katte kan få tynd mave af foderskift.
Nr. 3 katte har ikke godt af menneskemad, med mindre de får noget af det inden tilberedning, dvs. de får rent kød eller fisk, rå eller kogt.
4. Katte kan ikke tåle krydret mad, men en anelse salt er o.k.
5. Katte må aldrig få nogen form for kål, hverken rå eller kogt.

MEN PRØV NEDENSTÅENDE FØRST HVIS den "tynde mave" er helt vandet, så er det vigtig med 1 døgns faste, dvs. kun kogt vand at drikke. Der efter gives kogt havresuppe/tynd grød med en smule salt i, gradvis med lidt opblødte piller (tørfoder) i grøden, dette forøges i mængde for hver dag fra 3. dagen. Forøg tørfoder i grøden langsomt. Dette suppleres med ormekur (Panacur), fra 2. dagen. Sidstnævnte hjælper også på maven, uanset orm eller ej.
Dette SKULLE hjælpe.
ER der ingen virknign, så er dyrlægen den sidste mulighed.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-12-04 17:39

Katte må ikke få mælk, det kan de få diarre af, fordi de ikke kan tåle laktosen deri.
Menneskemad er ikke godt til katte fordi det ikke er proteinrigt nok. Katte er af naturen rovdyr hvis føde for det meste skal bestå af animalsk og proteinrig føde.
De kan få diarre hvis de har orm.
Hvis det er noget der er startet pludseligt, bør du kontakte en dyrlæge, da katte også kan få diverse infektionssygdomme.
Hvis det er noget generelt som de har haft i længere tid (nu er der stor forskel på direkte diarre eller om afføringen bare er "tynd") og kattene ellers virker sunde og raske, kan du prøve med ormepiller og andet foder, evt kun tørfoder og vand, i en periode.
mvh dova

Kommentar
Fra : ghosty

Dato : 07-12-04 18:48

Uha da da, sikken en masse gode feedbacks:) Tak for det.
Det har kun stået på i et par dage og det er den lille killing på godt og vel 2 måneder som er begyndt at få tynd mave.
Jeg kan se at vi må droppe venligheden at give dem menneske føde og vi går derfor over til rent tørfoder kombineret med de forskellige råd vi har fået.
Holder øje med om der bliver behov for en ormekur.

I får en tilbagemelding senere!

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 07-12-04 18:54

Har haft en kat med diarre, og det var ved at drive alt og alle til vanvid. Jeg tog til dyrlægen óg fik følgende råd: først skulle den lukkes ind på badeværelset med sin kattebakke - jeg havde andre katte, der dels kunne blive smittet og dels jo altså ikke havde behov for diætkost, og så er badeværelser som regel ret rengøringsvenlige .

Det første døgn måtte den så kun få kogt vand tilsat elektrolytter (tror jeg det hed - men det hjælper i alle tilfælde katten til at beholde vædske i kroppen.

Der efter skulle den have udkogt ris i et par dage og udkogt er meget udkogt, løse ris, der lignede grød.
Efterfølgende måtte der puttes lidt kogt kylling fisk eller andet i risen, og så var katten faktisk OK igen og kunne tilvænnes sin normale kattekost.

At det så krævede meget tid på badeværelset for at trøste katten og at den alligevel uden tvivl har syntes at jeg var dum, fordi den blev lukket inde, det overlevede vi, men kuren virkede, og katten har ikke haft dålig mave siden - måske fordi badeværelser er aldeles uspændende for katte

Held og lykke - hilsen Ripley

Kommentar
Fra : olepost

Dato : 07-12-04 18:56

Hvad med 300 til en dyrlæge inden i får slået den helt i stykker,dette her er kun en brevkasse

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 07-12-04 19:48

Prøv med noget Zoolac. Den stabiliserer tarmens bakterie flora.

Ellers undlad dem mad i et lille døgns tid, hvis det er voksne, er det killinger så er det kun 12 timer, så tarmene får ro. Men lad dem gerne drikke.! Det at undlade dem mad, kan evt. kombineres med en elektrolyt kur.! Men der skal dyrlægen være med.

Og så er det selvfølgelig ormekuren...

Kommentar
Fra : _Smilla_

Dato : 08-12-04 15:06

Hej

Min ene kat havde også diarré for kort tid siden.
Jeg kontaktede min dyrelæge og fandt ud af det var pga. skiftende foder.
Kattene skal helst have en slags foder fordi deres maver ikke tåler drastiske foderskift
(ingen regler uden undtagelser!). De skal altså have én slags foder og vil man så skifte
til et andet mærke skal man gøre det over en længere periode hvor man blander foderet sammen.

Håber det går over for jeg ved hvor kedeligt det er at have katte med diarré.

Kommentar
Fra : ghosty

Dato : 10-12-04 21:27

olepost> Jeg har set dit link igennem og det er et udmærket link. Tak for det.
Jeg kan på dyrlægesiden se at man anbefaler killingefoder i de første 6 måneder. Er der nogen der ved hvor man kan købe dette speciel foder, lige bortset fra dyrlægen som sandsynligvis "scorer kassen" ?

Kommentar
Fra : olepost

Dato : 10-12-04 21:50

Kentucy fried chicken

Kommentar
Fra : Whiny

Dato : 10-12-04 22:26

Ordentligt foder er ikke dyrere i længden end "supermarked-foder" - tværtimod. Man undgår mange sygdomme hos sit dyr ved at give det et ordentligt foder. Og det dyrlægen forhander er godt. Til gengæld skal der ikke nær så meget foder til, som af det billige.

Kommentar
Fra : ghosty

Dato : 31-12-04 09:36

Jeg takker for jeres mange gode indlæg og ønsker jer et godt nytår.
Vi er blevet meget mere opmærksomme på hvad kattene fremover får at spise.

Godkendelse af svar
Fra : ghosty

Dato : 31-12-04 09:37

Godt og fyldig svar.