/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Hvorfor "Tip"oldeforældre?
Fra : tjuel
Vist : 4039 gange
200 point
Dato : 05-12-04 22:25

Hvorfor hedder det "tip" (altså som i Tipoldemor osv.)?

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 05-12-04 22:29

hmm...nu gætter jeg bare, men kunne det evt. stamme fra england ? efter ordet trippel ?
Som står for 3 eller flere i træk.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-12-04 22:34

thrinethk - hvis du hentyder til england er det mere indlysende at tænke på grand og great grand osv - ville da også gerne kende oprindelsen så kigger med.
Trippel forstået 3 gange tilbage er filene et godt gæt - men så er tip tip oldemor jo to gange tre - og det går ski da ikke op *GGG*

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 210 point
Dato : 05-12-04 23:35

Tip: et fra 1600-tallet fælles germansk ord der betyder spids eller yderst.
I forb. m. -olde, til angivelse af yderlige trin i slægtsskab i op- eller nedgående linie.
Også som tip-tip-tip-o.s.v. til angivelse af endnu fjernere familieforhold.

fra Nudansk Ordbog

mvh dova

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-12-04 23:38

dova det er sikkert rigtigt - men i mine øjne ulogisk - tipolde er jo ikke et fjert familiemedlem - så jeg vil da optage det som ordets betydning - altså i spidsen /toppen - ikke ????

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 05-12-04 23:45

Hej thuel - Trine og Merit.

Jeg skal indrømme at efterfølgende kun er min teori:

Tip eller tippe betød i gamle dage det samme som vælt eller vælte.
Når man skulle vise familien, havde man nogle kort, små statuer eller lignende.
Disse, sat op i rigtig rækkefølge viste familiens historie/baggrund.

De endnu levende blev stående. Far, Farfar og måske Oldefar, men derefter blev kortene væltet et efter et, altså tippet. Så tip-oldefar, tip tip-oldefar o.s.v.

Som sagt ved jeg godt at det kun er en teori. Men prøv selv at tegne kort og vælt/tip dem. Så giver det mening.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-12-04 23:50

mirit
Jo, det kan der selvfølgelig være noget om.
Men jeg tolker det også lidt hen ad det tidsmæssige, altså familie fra længere tilbage i tiden,
men det er jo nok også forskelligt hvor meget vægt folk lægger i det med om det er nærtstående eller fjernere familie.
Dem der måske aldrig oplever at have kendt oldeforældre f.eks. betragter dem jo ikke som så nære som deres forældre eller bedsteforældre.

mvh dova

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-12-04 23:54

jamen dova - uanset hvad så er det jo i lige linie på en af forældrenes side - sååååååh - holder på mit indtil andet er bevist kan tip være top ???????

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-12-04 23:57

arne for hulen - den godtager jeg ikke - der er mange idag der faktisk kender både olde og tipolde - såhhh ????????
Men ok - kan godt få lidt sammenhæng i det trods alt - øv det ville jeg jo slet ikke sige *GGG*

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 06-12-04 00:06

Mirit

Det er jo også kun min teori. Og de der, som du siger kender Oldemor, de er så små at de alligevel ikke kender hende.

Men glem det. Det er teorien det drejer sig om. Og min er da ligeså god som din eller dova's.? Ik' Å? Arne

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-12-04 00:09

mirit
Ja, selvfølgelig er det i lige linie.
Men når man f.eks. laver en anetavle, kører den tilbage i lige linie, og der ligger tiptiptip o.s.v. fjernere ell. yderligere end f.eks. forældre og bedsteforældre. Og ikke i betydningen mere uvedkommende.
Jeg tror det er sådan der menes, og ikke ligesom betydning af en fjern "fars fætters grandonkel" eller sådan noget .
mvh dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 06-12-04 00:13

Dato : 06-12-04 00:09

Det har dova 100% ret i.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 06-12-04 01:27

Uanset om man bryder sig om definitionen fra Nudansk Ordbog eller ej, så må det da være den, der er den rigtige.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 07-12-04 15:46

Rellom

Det er jeg nu ikke så sikker på. De der skriver i Nudansk Ordbog, er også kun mennesker, og ingen sådanne er ufejlbarlige. Det vil de sikkert også selv sige. Nudansk Ordbog er ikke ophøjet til lov, og selv om den blev det, ved vi jo alligevel alle at heller ikke loven er fejlfri.
Hvorfor skriver du "så må det da være den, der er den rigtige"? Hvor rart det end måtte være, er det altså ikke alt i denne verden, der har en klar og nemt tilgængelig "rigtig" definition. Arne

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 07-12-04 16:03

Arne > Jeg mener ikke, at Nudansk Ordbogs definition er den rigtige i moralsk forstand
- men "kun" i faktuel forstand.
Og det synspunkt vil jeg uden videre fastholde.

Dine indvendinger - som vel kan kortes ned til den gamle sandhed om at "man ikke skal
tro på alt, hvad man læser" - gælder kun i to tilfælde:

1. Hvis det er et spørgsmål om fortolkning.
2. Hvis skribenten kan have gavn af at besmykke sandheden.

Og ingen af delene er der tale om her, hvor det simpelthen har drejet sig om at bestemme
et udtryks oprindelse.
Havde der været flere muligheder, ville det have været anført i ordbogen.

Ergo: Nudansk Ordbogs definition er den rigtige - og at problematisere denne omstændighed fører kun til ævl.

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 10-12-04 10:14

Hvad med at spørge Dansk Sprognævn? De har da hjulpet mig med flere ord jeg ikke helt forstod meningen med.

Her er linket: http://www.dsn.dk/

Og så smid lige svaret hér, ik´?

Rosekamp

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 10-12-04 15:18

Dova har jo spurgt Nudansk Ordbog - og så er der da ingen grund til også at spørge Dansk Sprognævn.

Godkendelse af svar
Fra : tjuel

Dato : 01-01-05 23:41

Tak for svaret dova.

Jeg kunne jo bare selv have slået op i Nudansk Ordborg.....havde fået at vide at det var forsøgt uden held, men det er åbentbart ikke alle som kan finde ud af at slå op i ordbøger..

Ellers tak for de mange gode og fantasifulde svar.....