/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
dryppende blandingsbatteri
Fra : Jette.Mogensen
Vist : 10157 gange
200 point
Dato : 09-08-02 10:33

Hej gruppe

Jeg har et problem med et blandingsbatteri(mærket er Hans Grohe), i min brusekabine.Det er med keramisk pakning og er fra den en dag til den anden begyndt at dryppe.Kan jeg gøre noget selv for at reparere det. Jeg troede i min naivitet at keramiske pakninger var uopslidelige. Blandingsbatteriet sidder i gæstebadeværelset,og der har aldrig været det store slid af det. Jeg har samme batteri siddende i det store badeværelse. Det bliver brugt dagligt og fungerer perfekt.

Gode råd modtages med tak

venlig hilsen Jette M

Accepteret svar
Fra : mcloud

Modtaget 210 point
Dato : 09-08-02 11:09

Hej Jette M
Du har hørt rigtigt ,keramiske skiver er faktisk uopslidelige,MEN Keramikken består af 2 glatte keramiske flader der glider ovenpå hinanden,hvis der kommer en lille mikroskobisk jernsplint eller et stykke hårdt kalk eller rust ind imellem disse flader laves der en lille ridse og det er nok til at hanen drypper.
Du skal lukke for vandet (hvis du ikke kender det rigtige navn og model ) pille den keramiske top ud der sidder i batteriet,det er ikke svært,MEN HUSK AT LUKKE FOR VANDET ,Køre til silvan eller Bauhaus og bede dem om at give dig en magen til. Har de ikke det du skal bruge,kan du hvis du bor i københavn eller omegnen,køre til Gl.Køgevej lige over for grønttorvet der ligger en VVS forretning der heddder Sanitetsexperten, han har det du skal bruge og ellers skaffer han det.
mvh mcloud Blikkenslager

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 09-08-02 11:14

hej igen
Til Flemmings svar skal siges ,at motion af batteriet kun er en stakket frist,hvis det er begyndt at dryppe vil det begynde snart igen.
undskyld
mvh mcloud

Godkendelse af svar
Fra : Jette.Mogensen

Dato : 09-08-02 11:24

Mange tak for svaret. Når sandheden skal frem står jeg og ser deltagende på mens min mand knokler.Vi har prøvet at skrue en overstor skrue af, der sidder ovenpå batteriet. Man kan nu se ned på mekanikken.Men hvordan man får den ud er stadig et stort mysterium.Har du evt. nogen gode ideer. Skal hele batteriet skrues af væggen?

mvh Jette M

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 09-08-02 12:18

hej Jette
Der sidder som regel et par skruer der skal løsnes, derefter tager man ordentligt fat på toppen vrikker lidt til siderne ,der sidder jo kalk efter flere års brug dette skal lige løsnes og så kan man pille toppen af,men hvis i kan lukke for vandet uden at det generer nogen ,så ville jeg pille hele batteriet af ,tage det med og køre hen og købe en ny top,der er jo flere Grohe modeller , så det kan være svært lige at sige gør sådan og gør sådan.Det er også lettere at se hvordan den skal skilles ad hvis du står med reservedelen i hånden, ellers skriv hvis der er noget i er itvivl om ,så skal jeg hjælpe så godt jeg kan
hilsen mcloud

Kommentar
Fra : Jette.Mogensen

Dato : 09-08-02 12:28

tusind tak for dit uddybende svar. Vi vover forsøget i morgen.

hilsen Jette

Kommentar
Fra : Jette.Mogensen

Dato : 16-08-02 09:35

Vi har nu fået skiftet den keramiske pakning og det var plørelet. Det drejelig håndgreb skulle trækkes af, en skrue løsnes og ud med den gamle pakning og ind med den nye.
Det svære var at finde den nye pakning.
Vi var først i Bauhaus i Holbæk, der forhandler Grohe armaturer.DE havde ikke pakningen og afdelingschefen slog op i en bog.Der stod ikke noget nummer på reservedelen og så kunne han ikke bestille pakningen.Og, som han sagde, da det jo var lørdag kunne han ikke ringe til firmaet.(jeg undlod at sige at telefonerne også virkede om mandagen.Han gad åbentlyst ikke gøre noget ved det)
Vi tog videre til Silvan i Holbæk.De forhandler ikke Grohe armaturer, men en ung mand ville da gerne undersøge sagen. Han tog en foto-kopi af brugsanvisningen,som vi havde medbragt, noterede vores telefonnummer og sagde han ville kontakte importøren. Torsdag eftermiddag ringede han og sagde at nu havde de skaffet pakningen hjem. Den kostede forøvrigt kr. 136-. Fin service.

mvh Jette

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-08-02 18:38

Hvis bateriet kan adskilles, kan løsningen være at smøre de indvendige
bevægelige dele med specialfedt (VVS-fedt) der kan købes i byggemarkeder.
Grunden til drypperiet er formentlig, at batteriet tærrer helt ind, når det
ikke anvendes ofte.
"Jette.Mogensen" <Jette.Mogensen.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:3k079.4494$ww6.507255@news010.worldonline.dk...
> Hej gruppe
>
> Jeg har et problem med et blandingsbatteri(mærket er Hans Grohe), i min
> brusekabine.Det er med keramisk pakning og er fra den en dag til den
> anden begyndt at dryppe.Kan jeg gøre noget selv for at reparere det. Jeg
> troede i min naivitet at keramiske pakninger var uopslidelige.
> Blandingsbatteriet sidder i gæstebadeværelset,og der har aldrig været
> det store slid af det. Jeg har samme batteri siddende i det store
> badeværelse. Det bliver brugt dagligt og fungerer perfekt.
>
> Gode råd modtages med tak
>
> venlig hilsen Jette M
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-08-02 19:07

> Jeg har et problem med et blandingsbatteri(mærket er Hans Grohe), i min
> brusekabine.Det er med keramisk pakning og er fra den en dag til den
> anden begyndt at dryppe.Kan jeg gøre noget selv for at reparere det.

Inden du begynder på det helt store, prøv da at sætte vandhanen på 'fuldt
blus' og lad vandet strømme igennem et par minutter. Måske er det bare en
urenhed, der har sat sig fast, og som skal spules ud.

Marianne

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-08-02 19:13

"Egon Svane" <buffy.svane@get2net.dk> wrote in message
news:DGa79.58$s4.1138@news.get2net.dk...
> Hvis bateriet kan adskilles, kan løsningen være at smøre de indvendige
> bevægelige dele med specialfedt (VVS-fedt) der kan købes i byggemarkeder.
> Grunden til drypperiet er formentlig, at batteriet tærrer helt ind, når
det
> ikke anvendes ofte.

Jeg går ud fra, at du mener "tørrer ind", og det gør keramiske pakninger
ikke, men fra urenheder i vandet kan der komme ridser i dem og så er det
bare at skifte dem ud. Desværre er de temmelig dyre, måske kr. 150,- (eller
mere) pr. side (koldt og varmt).

mvh
Preben

Kommentar
Fra : tomjur

Dato : 31-03-03 11:53

Mit Grohe 1000 battei drypper efter vinteren i sommerhuset.
I følge brugsanvisningen kan det ikke tåle frost.
jeg har prøvet at skille det ad, fået begge nedfer afmonteret, men messing indmaden er skruet vanvittigt gfast sammen ?
Nogen løsning

hilsen Tomjur