/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
keramiske skiver
Fra : hejhejdikal
Vist : 2142 gange
491 point
Dato : 05-12-04 20:53

keramiske skiver er det en mærkelig type ler det er lavet af síden det kan holde til at stoppe en bil er det forstærket hvad er bremseklodserne lavet af er det også ler eller er det nogen andet, keramisk plejer at gå i stykker når man taber det gør de skiver også det, hvorfor er skiverne så dyre

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 05-12-04 20:58

"Keramiske" skiver kan tåle høje temperaturer, men er ikke så skøre som alm. keramik.
Samme materiale benyttes også som spåntagende værktøj i drejebænke. (siden 1960)

Kommentar
Fra : Baracca

Dato : 05-12-04 20:59

Om keramiske bremseskiver fra ingeniøren... set på http://cph.ing.dk/arkiv/4299/bremser.html

Men den mest afgørende nyhed på bremsefronten står Porsche og Mercedes for. Den hedder keramiske bremseskiver, og den introduceres for første gang af en bilproducent på Porsches nye 911 Turbo, som kommer på markedet til marts næste år. Senere vil de keramiske bremser dukke op på Mercedes' topmodeller og formentlig allerførst på sportsvognen SLR. Bremseskiverne er fremstillet i en proces, hvor specialpræparerede kulfibre og silikater mødes under højt vakuum ved en temperatur på 1700 grader C.

Resultatet er en skive, som vejer under det halve af en konventionel bremseskive i støbejern. Det betyder i Porschens tilfælde, at bilens vægt lettes med 20 kg, og den uaffjedrede masse reduceres med 5 kg pr. hjul. Dermed opnår man betydelig forbedret støddæmperresponse, lig med bedre køreegenskaber og højere komfort.

Men de keramiske bremsers vigtigste egenskab er deres konstante friktionsværdi under hele de celerationsprocessen. Bremsens temperatur bliver pludselig en mindre betydende faktor, idet både skive og bremseklodser bevarer deres høje frik tion, uanset om de er varme eller kolde. Dette afkorter ikke bare standselængden et par afgørende meter, det sparer også føreren for den oplevelse, at ellers effektive bremser taber bremsekraft, når der pludselig skal stoppes fra høje hastigheder. F.eks. når man kommer med hele familien i en ferielæsset bil, og der pludselig er kø på vej ned af en af Kassel-bakkerne i Tyskland.

Men også ved lavere hastigheder har de keramiske bremseskiver deres fordele. De kræver ikke ekstraordinær servoassistance for at bygge bremsekraft op på en brøkdel af et sekund. Og i vådt føre reagerer de prompte, fordi bremseklodserne i den keramiske bremse i modsætning til konventionelle bremseklodser ikke kan absorbere fugt. Derfor er der omgående maksimal bremsekraft til rådighed.

Prisen på de keramiske bremser kendes endnu ikke, men de bliver ikke billige. Og er det ikke nok at sige, at sikkerhed ikke kan købes for dyrt, tæller det måske, at den ekstremt hårde overflade formentlig får de keramiske bremser til at holde hele bilens levetid og bremseklodserne dobbelt så længe som normalt.

5000 kr. i forskel
Det er ikke overraskende, at Porsche er først ude med denne nye teknologi. Sportsvognsfabrikken i Zuffenhausen uden for Stuttgart har altid gjort det til en mærkesag at udstyre sine biler med de bedste bremser. Med annoncekampagner som "200 km/h til 0 på 4,5 sek." har de gjort omgivelserne opmærksomme på denne skjulte kvalitet i en bil, som af sportsvognsmodstandere især opfattes som for hurtig og derfor for farlig.

Men hvorfor vælger ingen af producenterne bag mere almindelige forbrugerkøretøjer, at deres biler, store eller små, dyre eller billige, skal have de bedste bremser, penge kan købe?

Forklaringen må hedde omkostninger, selv om der i tidligste produktionsled næppe er 5000 kr. i forskel på en gennemsnitlig og en ektraordinært god bremsebestykning. Og gode bremser er ingen salgsparameter over for bilforbrugere, som ikke ligefrem er automobilentusiaster.

Derfor er bremserne på ganske almindelige husholdingsbiler ofte simple i deres konstruktion og dimensioneret, så deres kapacitet kun akkurat matcher bilens totalvægt og fartformåen.

En årligt tilbagevendende bremsetest i den seneste udgave af det tyske motormagasin Auto Motor und Sport viser, at der er syv meters forskel i bremselængden fra bedste til dårligste af de testede bilmodeller.

I 22 år har Porsches 911-model bremset kortest i denne tilbagevendende test. Den gør den ikke i år, for Porschen er ikke med. I stedet vinder Audi TT med en bremselængde fra 100 km/h på 36,3 meter, mens dårligst bremsende bil er mikrobilen Smart, som bruger 43,9 meter.

Med få undtagelser er resultatet af testen po sitivt, selv om mange af bilproducenterne benytter simple 1-stemplede bremsecalipere og ikke-ventilerede skiver i beskeden diameter.

Kilde: Auto Motor und Sport.

Kommentar
Fra : Baracca

Dato : 07-12-04 15:39

Hej hejhejdikal

Husk at acceptere svaret, hvis du har fået den information, du ville have

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 10-12-04 01:37

hej Baracca,
Min kompliment for et fornemt indlæg

H-J

Accepteret svar
Fra : t.vinther

Modtaget 491 point
Dato : 13-12-04 00:15

Keramiske skiver for dummies

Keramiske bremse skiver er oftest lavet af et composit materiale bestående af kulfibre, kul og silicium carbid "SiC"(også kaldet teknisk keramik eller karborundum).

Siliciumkarbid er en blanding af koks (kul) og kiselsand (silicium). Herved fremkommer meget hårde og meget skarpe krystaller.
Siliciumkarbiden er bla. det hårdeste slibemateriale, man har til belægning af slibebånd (i hårdhedsgrad nærmer det sig diamant)

Kulfiber forstærket Siliciumkarbid (C/SiC) dannes ved at blande flydene Silicium med kul og kulfibre. Blandingen resultere i et materiale som har en meget høj og ensartet friktion med mindre varmeudviklingen end i normale bremser. Silicium har en meget høj smelte temperatur og er en ekstrem god varmeleder. I blandingen med kulfibre får man en termisk stabilitet på op over 1350 grader. Til sammenligning vil rene kulfibre skiver få problemer ved temperaturer over ca. 400 grader.
Bremse klodserne er typisk lavet af et ligende materiale.

Det skal siges at Porche vist nok har haft en del problemer med deres Kulfiber forstærket Siliciumkarbid bremser (specielt på racerbanerne).

Der er også forsket i blandinger af Aluminium og Siliciumkarbid (AlSiC) bla. brugt i Lotus Elise

Mht. prisen så er Silicium Karbid meget dyrt at fremstille og porcessen med at fremstille bremseskiver tager også relativ lang tid. Så det er dyrt (dog noget billigere end diamanter). Porche tager op til 5-6000 Euro ekstra for en 911 med denne type bremser...Hvorfor ved jeg ikke, for så dyrt burde det dog ikke være.

Med andre ord: NEJ det er ikke ler (som du kender det fra formning i skolen)!

se evt. også linkene herunder:
http://www.findarticles.com/p/articles/mi_m3012/is_8_183/ai_106733136
http://www.sglcarbon.com/sgl_t/brakedisc/#
http://www.uni-stuttgart.de/IFKB/en/research/17-e.pdf
http://www.morganadvancedceramics.com/materials/sc.htm

Godkendelse af svar
Fra : hejhejdikal

Dato : 21-12-04 21:39

Tak for svaret t.vinther.