/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
farligt julespiseri
Fra : Iblaur
Vist : 846 gange
30 point
Dato : 05-12-04 16:14

Nu er det jo snart jul, og i den anledning har jeg hørt at man skal være meget påpasselig med at sørge for at hvalpe ikke æder forskelligt julepynt. Det er jo også klart nok, men er der noget, der er særlig farligt for sådan en hvalpemave? Jag har hørt at sølvstadset/lamettaen/fehåret skulle være særlig giftigt, og det kan det jo godt være svært at kontrollere fuldstændigt, så det ikke ender i maven på en forslugen hund.
Men er det det rigtigt at det især er giftigt?

Kommentar
Fra : Whiny

Dato : 05-12-04 16:20

Glaskugler og andre glasting er væsentligt værre. Men jeg kan sagtens forestille mig, at lametta kan gøre store skader på en lille hundemave. Hvor stor er hvalpen?? Er det en lille en, kan du jo lade være med at hænge lametta længere ned end dertil, hvor hvalpen ikke kan nå. Er hvalpen alene hjemme, kan det være, du skal lave et "stakit" af spisestuestole o.s.v. rundt om juletræet, når i ikke er hjemme.

Kommentar
Fra : Iblaur

Dato : 05-12-04 16:35

Til jul er han knap 6 måneder. Han skal med os i byen juleaften, og det jeg er bange for er fx at der drysser lidt lametta ned (det er jo noget flyvsk stads) som han så får fat i og æder.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-12-04 17:15

Lametta er meget farligt, det havde jeg en killing der døde af at spise for mange år siden.
Derudover, skal du passe på med glaskugler, og også at han ikke spiser af selve juletræet.
Fehår er også meget farligt idet de består af mikrotynde glasfibre.
Det bedste vil være at prøve at lære hunden, at den slet ikke skal nærme ssig træet, og at I ikke lader den være alene i samme rum hvis I ikke er sikre på, at den kan lade det være.

mvh dova

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-12-04 17:16

NEJ!!! Det må han ikke!! Hvis han spiser lametta, så kan han ende på operationsbordet i julen.
Det er ikke fordi det er specielt giftigt, men det sker ustandseligt, at sådan en lille mave må tømmes hos dyrlægen fordi hvalpen for sjov har gnasket legeting eller pynt i sig. ALT hvad der er "langt", -silkebånd, garn, lametta, sytråd o.s.v. kan ved passage gennem tarmen forårsage en slags tarmslyng, der kan give frygtelige mavesmerter og koldbrand i et stykke af tarmen.

Hvis I vil have ham med i byen, så er det JERES ansvar hele tiden at holde øje med, at der ikke forsvinder noget uhensigtsmæssigt ned i hans mavse. Det gælder alle dage, -også juleaften.
Hvis han skal være med til juletræ, så kan det være nødvendigt at have ham i snor, i hvert fald i år...

Husk også, at chokolade specielt kan være decideret giftigt for nogle hunde. Og pas på der ikke er nogen der giver ham andeben.

Kommentar
Fra : SaraGreis

Dato : 18-12-04 22:34

Man skal også passe på ikke at give hunde julemad, da dette kan være decideret farligt for hunde. Ved indtagelse af julemad, kan det føre til bygspytkirtel betændelse, hvilket der er meget farligt for hunde. Desuden skal man også passe på med at give dem chokolade, da dette også er giftigt for dem.

mvh SaraGreis

Accepteret svar
Fra : Dor

Modtaget 30 point
Dato : 22-12-04 13:35

Jeg har haft hund i mange mange år, og det bedste råd jeg kan give dig mht til hvalpe og julepynt er:

1. Sørg for at hunden er luftet godt træt - (husk en stor hund er længere træt end en lille hund)
2. Vær sikker på at hunden er mæt - giv den eventuelt et bideben ved ankomsten
3. Vær opmærksom på hundens adfærd - og simpelthen sig NEJ med store bogstaver, hver gang den kommer for tæt på træet.
4. Gør dig selv en tjeneste, inden du møder op til juleaften, gør alle deltagere opmærksom på, hvorfor du skælder hunden ud når den kommer for tæt på træet og at det kun er dig der irettesætter den (ellers bliver den bare forvirret)
5. Sæt eventuel hunden i snor ved din fod når i spiser (hvis den er meget urolig) og når der danses rundt om juletræet er det en god ide, hvis du eller en anden hunden har tillid til, sætter sig udenfor dansen med hunden i snor. (Den er nok ikke helt tilfreds med den ordning, men en hund stor eller lille kan ofte hurtigt få krammet på træ, gaver og julepynt i ren glæde over den sjove "leg" i har fundet på)

Håber du og din hund får en rigtig god jul.

mvh dor

Godkendelse af svar
Fra : Iblaur

Dato : 27-12-04 21:09

Tak for svaret Dor. ... Og så kan jeg da fortælle at juleaften forløb rigtigt godt, helt stille og roligt, det største uheld var en pakke blev spist lidt papir af.