/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Mercedes 250 aut.
Fra : johnnyskovnielsen
Vist : 529 gange
500 point
Dato : 05-12-04 11:51

Hej
Er der nogen der ved hvorfor min mercedes aut. springer over 2. gear når den køres op ad i gearene. Trykker man på kick-down kan den sagtens køre i den. Skal jeg spare sammen til en renovering???

Hilsen Johnnyskovnielsen

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-12-04 12:02

Hør med eksperten her.
http://www.skillingbro.dk/

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-12-04 12:36

Find en dygtig specialist i automat gearkasser. Det kan være et justerings/rensningsproblem.
Der bruges jo olie til at styre gearskiftene og lidt snavs kan drille meget.

Kommentar
Fra : stilke

Dato : 05-12-04 12:37

Det er mange år siden jeg har arbejdet med noget sådant. Men jeg går udfra at du har kontrolleret om vædskestanden i gearet er som det skal være, - det er den første betingelse, og dernæst er der vel også nogen justeringsmulighed. -- Dette kun for at evt. inspirere dig, for selv mekanikere har jeg oplevet det utroligste, som måtte være en selvfølge.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 05-12-04 13:10

Jeg har selv en mercedes og den gør fuldstændig det samme. Det er simpelthen af sparehensyn, (det står der i instruktionsbogen), da det koster brændstof jo flere gear den skal bruge for at komme op i fart.

Altså ingen grund til panik.

ellebye

Kommentar
Fra : pims

Dato : 05-12-04 13:34

Som det tidligere er beskrevet, skal du tjekke olien. Den skal være rød og ikke lugte "grimt". Er den brunlig eller sort og lugter svovlagtigt, kan det tyde på at din gearkasse er ved at være færdig. Mvh. Pims

Kommentar
Fra : johnnyskovnielsen

Dato : 05-12-04 14:13

til Stilke..
jeg har skiftet olie og filter, men det hjalp ikke.

Kommentar
Fra : johnnyskovnielsen

Dato : 05-12-04 14:16

Til Ellebye...
har du den side i instruktionsbogen, da jeg ikke har den selv???
Men man burde vel kunne tvinge en til at bruge 2. gear uden den går i 3. først.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 05-12-04 15:14

Jeg skal prøve at stave mig gennem det tyske, da bilen er købt som brugt i tyskland.
Ganske vist er det en mercedes benz klasse c elegance, men aut. gearet opfører sig ligeså.
Herudover kan jeg stille på en knap ved gearet, som får gearkassen til at køre helt ud i gearerne, modsat af spareknap.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 05-12-04 15:57

Nu ved jeg selvfølgelig ikke om de 2 gearkasser er ens, men ved min sidder der en skydeknap ved gearet. Den kan enten stå i E eller S stilling, og når jeg kører med knappen i E (economic) kører den økonomikørsel, og springer fra 1. direkte til 3. gear.
Jeg kan ikke provokere til at få gearet ned i et lavere, ved at trykke på speederen.

Når jeg kører med knappen i S, kan jeg bruge alle gearerne og også provokere til at komme ned i et lavere gear når jeg skal lave en hurtig overhaling.

E skal skal betragtes helt som et økonomikørsel, og den kører ret hurtigt op i 4. gear.

Kommentar
Fra : johnnyskovnielsen

Dato : 05-12-04 16:13

til Ellebye Min mercedes er en gammel model 124 uden skyde knapper eller andet.

Kommentar
Fra : H.H.L.

Dato : 07-12-04 21:44

Hej Johnny. Jeg havde for år tilbage selv en 124 250D 87 model. På den virkede det på den måde at når man startede stille og roligt fra stilstand startede vognen i 2. gear, dvs. at den skifter kun 2 gange for at komme i 4. gear. Hvis jeg trampede speederen i bund fra stilstand gik den ned og tog 1. gear, men den skal ikke springe 2. gear over. Har læst i Haynes bogen at nogle modeller 124 har denne funktion for at spare brændstof men kan ikke huske hvilke. Jeg har nu en 300 turbodiesel fra 93, og den har ikke den funktion.

Henrik.