/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Byg-selv styrtbøjle
Fra : EazyOne
Vist : 1226 gange
200 point
Dato : 05-12-04 02:14

Hej alle...

Jeg står for at skulle bygge en "udvendig" styrtbøjle til en pickup.
Men jeg mangler lidt inspiration.
Havde tænkt mig at købe en længde 5-6cm jernrør samt en bunke bøjninger uden gevind, hvor finder man det billigt?. (næppe Silvan med så stor en dimension?)

/Ez1

PS. Det skal lige tilføjes at bøjlen er KUN til pynt, jeg skal ikke køre rally!

Kommentar
Fra : stilke

Dato : 05-12-04 07:41

Jeg har kun et forslag om den stedlige jernhandel, eller hvis du har nogen kontakt til et VVS-firma.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-12-04 12:31

Det du skal have fat på, hedder svejsebøjninger. Det kan fåes f. eks hos Brdr Dahl eller A O Johansen og lignende stål/VVS grossister.

Du skal derfor have fat i en der arbejder hos en smed, maskinfabrik eller den slags. Rabatterne på den slags er rimelig høje, så der plejer at være en del at hente, hvis du finder de rette indkøbskanaler. Du bør nok overveje lidt større dimension, hvis det skal være noget rigtig "brian-noget". Ligeledes er maskinfabrikken det bedste sted, idet du bør galvanisere sådan en. Er du rig, kan du også bruge rustfri og så tig'ge det sammen. Det er hamrende flot (og dyrt). Igen pas på du får noget rabat.

Hvor bor du henne i landet?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-12-04 12:33

Skal det være rigtig "brian", skal du naturlig også i den lokale autotilbehørsbutik og købe minimum to sæt fjernpojektører til at knalde ovenpå bøjlen. Husk relæer og rigelig kabeldimension.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-12-04 12:42

Hvis det kun er til pynt kunne du nøjes med 3/4 " rør med gevindbøjninger, som du overtrækker med skum isolerings rørskåle, som så skal beklædes med en bred sort plasttape.
Stærkt nok til projektører, antenner og horn.

Kommentar
Fra : EazyOne

Dato : 05-12-04 13:31

Det var i stil med føromtalte "svejse-bøjninger" jeg havde tænkt på..(vidste ikke de hed det!)
Har stadig brug for lidt inspiration(billeder).
Den med rørskåle, kan jeg ikke bruge, da bøjlen, til tider, samtidig skal benyttes som den ene halvdel af en tagbøjle.

/Ez1

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-12-04 13:42

OK!

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 200 point
Dato : 07-12-04 14:15

Hvis du kender een der har en rørbukker kan du også bukke f. eks. DN50 rør, det er bare ikke så flot.

En DN50 bøjning koster omkring en tredive-krone-seddel + moms i sort jern. DN 75 små 70 kr + moms.

Men du skal næsten stå med det i hånden, før du beslutter størrelse.

Hvor er vi henne? Kan du selv svejse det, eller hva?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-12-04 12:04

Fik du svar EazyOne?

Godkendelse af svar
Fra : EazyOne

Dato : 10-12-04 15:28

Tak for svaret 3773.

Vælger at få en smed til at bukke et rør for mig, nu skal jeg bare finde ud af om det skal være 2"rør eller 1.5"rør, da bukket på en 2" vist bliver lidt for "stor" i diameteren, efter hvad smeden forklarede..
Tror jeg selv kan svejse resten... den skal jo som sagt ikke bruges til rally, men kun til pynt.

God weekend
/EZ1

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-12-04 15:34

2"!!!!!!!!

Det kan bukkes med en matrice. Hvis du varmer den skal det ikke være et problem!

Kommentar
Fra : EazyOne

Dato : 10-12-04 15:52

Ja, men smeden mente der skulle være så megen afstand, så diameteren blev stor, pga. dimensionen... ved ik om han varmer det... han skal jo ikke gøre det mere besværligt end at jeg kan betale ham med et par Jule-PILler!.