/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
BOOT.INI og Dual Boot???
Fra : etrier
Vist : 571 gange
150 point
Dato : 17-06-01 11:29

Luctatic havde en kommentar til nedenstående spørgsmål, jeg så den gerne uddybet.

>Luctatic Dato : 15-05-01 22:24
>http://www.kandu.dk/dk/spg/348
>Det er et tricky spørgsmål. Win98 og Win ME laver ikke deres egen bootmenu når de opdager hinanden som FX Win2k gør når den opdager at der allerede er et OS installeret. Du skal ind og lave (eller rette) i filen boot.ini der ligger skjult i roden af C:\. Men det nemmeste er nok at bruge en bootmanager som Knud nævnte.

Kan man - og hvis, hvordan laver man dual boot via denne fil boot.ini? Kan man på denne måde undgå at skulle bruge boot maneger?

Med venlig hilsen Erik

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-06-01 16:00

> Luctatic havde en kommentar til nedenstående spørgsmål, jeg så den gerne
> uddybet.

[boot loader]
timeout=20
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(4)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(4)\WINDOWS="Microsoft Windows Whistler
Professional" /fastdetect
C:\="Microsoft Windows"

Sådan ser min boot.ini ud
Jeg har win XP og win 98 inde. Du kan vel bare prøve at tilpasse den til dit
system

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-06-01 18:45

>Daniel skriver:
>Jeg har win XP og win 98 inde. Du kan vel bare prøve at tilpasse den til
dit
system

Jo .... så "bare" er det ikke for mig, jeg har ingen boot maneger, men har
oprettet 3 primære partioner:

C_boot_DOS her er en gammel DOS 6.3 af nostaltiske grunde, bruger næsten
aldrig mere
C_boot_W98 Windows 98 boot filer
C_boot_WME Windows Mellinium boot filer

Extentions drev:
D_Win her har jeg lagt Windows 98
F_WinME her ligger Windows ME

Jeg bruger så en gammel version 4.0 af Partioner Magic til at sætte de
forskellige versioner af den primære partion til aktiv og booter så,
primitivt men det virker.

XP, er det den nyeste version af Windows? Jeg har forstået så meget at Wink2
selv opretter en bootmaneger, skal den ikke være instaleret, for at læse
denne boot.ini? Hvis så, ja - så kan det vist ikke indrettes med en
kompination af Win 98 og Win ME.

Eller hvordan er det det hænger sammen?

Kommentar
Fra : janus141

Dato : 17-06-01 20:42

Jeg har kigget en del rundt efter et svar på dit spørgsmål, men jeg har ikke fundet nogle svar på, hvordan man laver en en ordentlig dual boot mellem to Win9x versioner (heri medregnet ME).

http://www.infinisource.com/techfiles/dualboot.html
http://www.webdev.net/orca/Dualboot.htm

Måske er dette alligevel noget du kan bruge ?

Jeg tvivler på, at du kan lave en boot manager ala Windows NT(4,5,xp), da denne service er noget, der er indbygget i disse Windows udgaver. Du kan jo prøve (hvis du tør) at kopiere indholdet af en WinNT boot.ini fil over i din egen, og så rette til, så det passer med Win98 og WinME. Jeg ved dog ikke, hvordan en sådan boot.ini skal se ud, når man kører WinME, da dette operativsystem aldrig har fundet vej til min harddisk... pyh!

Vh Janus

Kommentar
Fra : etrier

Dato : 17-06-01 21:40

Hej Janus

Mange tak for din diskretion mht. en kommentar og ikke et svar. Har kikket lidt på dine link, der jo begge referer til en kombination af Win95 og Win98, som snilt kan dele både boot-drev, og drev hvor de installeres, dvs mappen ..\Programmer\Fælles filer. Men det kan Win98 og WinME ikke, de kan ikke engang være installeret på det samme drev, derfor er det at boot-drevene er skjult for den version som ikke skal køre, og derfor er de installret på hver sit drev.

mvh Erik

Kommentar
Fra : janus141

Dato : 18-06-01 00:51

Tja, hvis Windows 98 og ME ikke engang kan holde ud at være i båd sammen, er der vist ikke mange chancer for, at du, på "lovlig vis" kan lave en dual boot med de to operativsystemer. Nu er det ikke fordi jeg skal promovere et operativsystem frem for et andet, da dette jo nærmest er et legiøst spørgsmål, ihvertfald meget subjektivt, men hvis du går efter et system, der kan være til leg og seriøst arbejde, er et forslag at du bruger en kombination af Windows98 2. udgave (mere stabilt end den første) og så en Windows NT udgave. Nu har jeg personligt ikke noget imod at eksperimentere, så hvis jeg stod for at skulle vælge, ville mit valg falde på førnævnte og Windows XP (som stadig er i Beta). Ellers Windows 2000 istedet for XP, da dette system er mere gennemtestet og selvfølgelig ude i en Final udgave. Hermed er man dækket ind, hvis man skullle støde på programmer (læs: spil) der ikke virker i Windows 2000/XP.
XP kan også vælges at køre som det eneste operativsystem, da det har den smarte feature, at man kan opgradere en Win9x udgave til XP, og hvis man ikke er tilfreds, kan man gendanne det tidligere operativsystem uden problemer. Dette kan man dog ikke gøre med Windows2000 som base.

Nå, men held og lykke med dit projekt (hvis det er det), og sig lige til, hvis du skulle falde over en løsning. Det lyder som et spændende emne.

Vh Janus

Kommentar
Fra : etrier

Dato : 18-06-01 21:35

Hej Wobert

Jeg prøvede det af, med en boot.ini som ser sådan ud:

[boot loader]
timeout=5
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WIN98
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\DOS="Dos"
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WIN98="Microsoft Windows 98
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(4)\WINME="Microsoft Windows ME

jeg tilføjede i autoexec.bat multiboot = 1

men der skete intet, og jeg er ret sikker på der skal stå noget i master boot record'en, for at boot.ini bliver læst, at Win2k ved installationen indlæser under installationen. Nå, det hele startede også med en skør tanke om at denne boot.ini fil kunne foranledige en multiboot menu _uden_ en bootmaneger af en eller anden slags, det tror jeg ikke længere.

Ellers siger jeg rigtig mange tak for den gode forklaring omkring emnet.

Erik

Kommentar
Fra : Wobert

Dato : 19-06-01 01:09

Hej Erik.
Ja du bad jo om en uddybning af emnet boot.ini, og jeg gjorde mit bedste
hvis du er interesseret i en simpel måde at lave multi boot menu, så er det nemmeste nok at bruge menu og menuitem som nævnt tidligere. Det er lang tid siden jeg har benyttet mig af det, så du får her en link du kan kigge på

http://www.microsoft.com/TechNet/win95/tips/w9p9778.asp

håber det hjælper. Hvis du ikke synes min forklaring af boot.ini var god nok, så husk at afvise den, så andre får en mulighed for at prøve med et svar
Wobert

Kommentar
Fra : etrier

Dato : 19-06-01 18:59

Hej Wobert

>jeg skrev
>Kan man - og hvis, hvordan laver man dual boot via denne fil boot.ini? Kan man på denne måde undgå at skulle bruge boot maneger?

Din forklaring omkring boot.ini var framragende, jeg mener bare ikke den er relevant uden at der er installeret noget i master boot record'en, det spørgsmål er ikke ganske afklaret, men du kan afklare det for mig - men gør det kun, hvis du er sikker på at kunne genskabe det som jeg ganske bestemt mener ligger i din master boot record, for at få boot.ini til at virke, du kan køre en fdisk /mbr, så vil jeg påstå, at så virker din boot.ini ikke mere, jeg kan ikke selv afprøve det, men jeg ved at f.eks. Nortons System Commander virker på den måde.

Skulle der være andre der har en mening om dette spørsmål?

mvh Erik

Accepteret svar
Fra : Wobert

Modtaget 150 point
Dato : 20-06-01 12:42

Hej Erik.
Næh det har du ret i. Som jeg også skrev i mit svar, så har boot.ini IKKE noget med MBR at gøre (ref1: at jeg også har linux på mit system, og det er linux menuen der kommer op først. ref2: at installationen af Dos faktisk går ned i MBR.) Derfor ville en løsning være at 1) formatere alt 2) installere Dos 3) installere win98 og beholde Dos 4)lave en menu i autoexec.bat 5)installere winme 6)udvidde menuen i autoexec.bat 7)osv.
Hvis du gerne vil have en boot.menu så prøv en gang om ikke ud kan slippe med at lave den i autoexec.bat?
mhv
Wobert

Godkendelse af svar
Fra : etrier

Dato : 21-06-01 04:43

Hej Wobert

Det er alt for omstændeligt med for mange menuer, vi har 2 computere i huset, den ene kører fortrinsvis Win98, den anden WinMe, begge har installeret både det ene og det andet, men det er efterhånden sjældent jeg skifter om. Jeg troede der var en nem måde at multi boote på, men via boot.ini er det ikke lykkes mig, så jeg tvivler på at der er nogen vej uden om et egentlig boot maneger program, som f.eks System Commander som jeg før har brugt.

mvh Erik