/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Kastration
Fra : Anton88
Vist : 1288 gange
20 point
Dato : 04-12-04 19:41

Hejsa

Vi har en dejlig Schæfer på 11 mdr. vi har gået til træning med ham siden han var 9 uger, og han er da som regel en dejlig hund. Men men..... Vi bor et sted hvor der er mange hunde, og den bliver hel vild når vi møder andre. Dette er ved at være et meget stort problem. Vi har derfor valgt at få vores hund kastereret, dette er nu 3 uger siden. Det skal lige siges den aligevel skulle, da den ene testikkel var oppe i bughulen. Men som sagt er det 3 uger siden, og der er overhovedet ingen forandring når den møder andre hunde. Spørgsmålet er så nu, hvor lang tid går der før man kan mærke en ændring efter en kastration, hvis det da hjælper? Vi orker ikke længere spørge nogen om hvad vi gør ved problemet, da vi altid får af vide vi skal aflede vores hund, men selvfølgelig prøver vi det, men om vi så stod med en kæmpe rød bøf, er det kun den anden hund der er målet for ham, han har oven i købet nappet ud efter os, så vi syntes efterhånden det virker ret håbløst, da vi jo tit møder andre hunde.

Håber nogen kan svare os

På forhånd tak

Accepteret svar
Fra : Trinethk

Modtaget 30 point
Dato : 04-12-04 20:05

3 uger er jo ike så meget, jeg er sikker på det nok skal ændre sig lidt med tiden. Desuden er han jo også kun 11 mnd. så han er stadig meget hvalpet og ude for at prøve sig selv af.
Jeg ville nok sørge for at han så en masse andre hunde, så han havde mulighed for at prøve grænser af, både med dem og med sig selv.
Men at han napper ud efter jer, er bestemt ikke godt.
Han har åbenbart stærkt brug for at vide hvem der er lederen i flokken. (Dig) Ikke ved at han for voldsomt skæld ud, men at han bliver irette sagt brstemt hver gang. Hvis du først har sagt NEJ, skal han ikke havde lov aligevel, bare for denne ene gang...
Nej er Nej, og høre han efter for han rigti meget ros.
Håber at det kan hjælpe.
Ellers held og lykke.

Kommentar
Fra : nanahund

Dato : 04-12-04 20:06

Det er slet ikke sikkert i vil mærke nogen forandring, for det er normalt kun når en tæve er i løbetid det vil tiltrække en hanhund, og det lyder utroligt hvis i altid møder nogen der er i løbetid. Jeg vil nærmere tro i ikke er fører`nok for hunden så den vil prøve at bestemme, og gøre som den vil og det være sig lege eller jagte andre hunde. Hvor lang tid der vil gå inden i kan mærke en forandring ved jeg ikke men jeg vil tro i skulle kunne havde mærket en forandring. Prøv at få noget mere komando på når i møder andre hunde så tror jeg det vil hjælpe, han er jo stadig kun en stor hvalp som gerne vil lege, og måske det også kan være fordi den ikke bliver motiveret nok med opgaver.
Mvh Nanahund.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-12-04 20:12

Det tager tid, men du kan roligt gå ud fra, at det får betydning senere når hormonerne ikke raser i ham.
Jeg har gode erfaringer med det, men det er ikke altid det hjælper på adfærdsproblemer hos hanhunde der simpelhen ikke kan lide andre hunde. Se nu tiden an før du fortvivler lidt og prøv at undgå konfrontationer i et stykke tid.

Godkendelse af svar
Fra : Anton88

Dato : 04-12-04 20:17

Tak for svaret Trinethk.

Kommentar
Fra : Anton88

Dato : 04-12-04 20:26

Vil gerne takke alle for de hurtige svar, ville gerne give jer stjerner, men det kan man åbenbart kun gøre ved en. Det skal lige siges at vi både motivere vores hund med masser af opgaver, så som han altid skal finde sin egen mad, og med øvelser, og af motion har vi en dejlig skov, hvor han får lov til at løbe,,,,,,,selv om jeg er rædselslagen for at møde andre men hvis jeg ikke tager den chance bliver det jo hurtig et kedeligt hundeliv.

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 04-12-04 21:08

Jeg kender selv alt for godt dit problem. Jeg valgte at kastrere min hanhund (buldog) da han var 1 år gammel. Da hormonerne begyndte at piske i kroppen på ham, ændrede han sig pludselig fra at have været omgængelig med alle hunde til pludselig ikke at ville tolerere andre hanhunde. Jeg havde siden han var hvalp gået til hundetræning med ham i flere omgange hos et par hundeadfærdsterapeuter, og der har aldrig været nogen tvivl i min hunds sind omkring hvem af os to, der bestemte. Og alligevel udviklede han den dér han-hunde-aggression, som er så trist og ucharmerende.
Da han blev kastreret, fik han også en hormonsprøjte, og jeg fik at vide, at på nogle hunde er det hormonsprøjten, der virker, men ikke det faktiske fysiske indgreb. Hos andre er det omvendt: hormonindsprøjtningen virker ikke, men den fysiske kastration viser sig efter nogle måneder. Og hos nogle hunde er der ikke nogen af delene der rigtig virker.
For min hunds vedkommende virkede det tildels. Før flippede han helt ud over alle han-hunde, - det gør han ikke mere. Nu leger han oftest bedre med en han-hund end en tæve, men han tolererer stadigvæk ikke en han-hund, der udfordrer ham.
Men dit problem din hund er vist lidt anderledes, ikke? Den reagerer kraftigt på alle hunde eller hvad? Gælder det også tæver og hvalpe?
Det er ikke godt at han snapper ud efter jer, - en hund må aldrig nogensinde udvise aggression overfor mennesker, for så står I med et voldsomt problem, som I ikke kan løse ved kastration. Så er det snarere et adfærdsproblem og handler om jeres styring. Det er vigtigt at I har nogle helt klare regler for, hvad hunden må og ikke må, og at han iøvrigt rangerer lavest i familien. Det vil gøre ham tryg at vide, at I bestemmer i enhver situation og at I viser det og aldrig overlader det til ham at bestemme. Hvis han oplever at du/I er gode førere, vil han slappe af. Hvis I er dårlige førere for hunden vil den tænke: Èn eller anden SKAL jo altså tage føringen her, og når ikke de gør det (de gør det dårligt), så må JEG jo gøre det.
Held og lykke, jeg håber I finder ud af det.

Kommentar
Fra : jspi

Dato : 04-12-04 23:54

Prøv en hundepsykolog. Vi havde engang en tæve der ikke kunne være alene hjemme, hun splittede hele huset ad. Vi kontaktede hundepsykolog Mads Jørgensen, han kom på et besøg og lagde et træningsprogram for os. Hunden var kureret på 3 uger .

Mads Jørgensen kan kontaktes hverdage 9 - 16 på tlf. 48 27 85 24.

MVH
Jspi

Kommentar
Fra : jspi

Dato : 04-12-04 23:55

Har lige opdaget at han har fået en hjemmeside, du får lige linket

www.hundepsykolog.dk

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-12-04 11:01

Jo, der skulle nok være i hvert fald nogen virkning efter 3 uger... Og hvis dyrlægen har været opmærksom på hans adfærdsproblemer, så har han vel også fået en hormondæmpende indsprøjtning ligesom Axelises bulldog.

Det kunne godt tyde på, at dårlig vane og manglende respekt for føreren også spiller ind. Er du sikker på, at din hund har valgt dig til fører, Anton? -For hvis det er et uafklaret spørgsmål, så kan du næppe tvinge ham til at opgive hans yndlingsbeskæftigelse: At skræmme andre hunde. --Og ikke nok med det, så lyder det som om han har planer om at udvide sin hobby til også at indbefatte skræmning at dig og måske andre mennesker også.

Hvis du på nogen måde har råd til det, så få hjælp hos en god adfærdsterapeut, -Mads Jørgensen lyder som et godt valg. Så hurtigt som muligt...

Og hvis du ikke har pengene, så må du forsøge at bikse med det selv. Men det vil nok være klogt at I i familien på forhånd aftaler, at første gang han bider nogen, så er det aflivning!

DEREFTER går du i gang med at gøre dig fortjent til at være hans fører. Du skal regne med at bruge RIGTIG MEGET TID på ham i en periode. Du og han skal gå ture ALENE 1-2 gange om dagen, hvor I laver nogle ting sammen, som han synes om, og som han kan blive dygtig til. Det kan være almindelig lydighed, spor, apporteringsopgaver, agility eller hvad som helst, der kræver samarbejde og koncentreret indsats fra JER BEGGE! --Formålet er selvfølgelig dels, at du skal opnå større kontrol med din hund, -men endnu vigtigere er det, at han bliver god til nogle ting, så du bliver stolt af ham og glad for ham igen. Det er et helvede at være en hund, som føreren er utilfreds med. Og derudover vil du "stige i graderne" hvis du finder på spændende beskæftigelser som I kan have det sjovt sammen om.
Det kan være helt fint at en hund skal lede efter sin mad hvis man har brug for at gøre den træt på en god måde. Men lige nu skal I nok snarere bruge hans store energi til at lære nogle nyttige ting. Det med at lede efter mad må ikke være eneste opgave. -Det kan være belønningen for vel udført længere tids arbejde.

På hjemmefronten kan du supplere med de råd om lederskab som der er beskrevet i Jan Fennells bog "Hundelytteren"

Kommentar
Fra : Anton88

Dato : 05-12-04 17:42

Jeg tror jeg har fået formuleret mig forkert, min hund er på ingen måder bisk, Birgitta har du læst det hele, det var kun et eksempel det med, at den skulle finde sin hunde mad. Min hund er ret dygtig til både lydighed, spor, apporteringsopgaver, han er altid meget glad når der kommer besøg. Og sidst men ikke mindst har han aldrig prøvet at bide mig, det skrev jeg heller ikke, men jeg skrev ordret "han har oven i købet nappet ud efter os" det er sket en enkelt gang. Men ellers syntes jeg det er nogle gode svar, syntes bare lige at jeg følte mig meget misforstået. Jeg mødes også med en, med en anden hund, og når vi slipper dem løs sammen over i skoven, går den vilde jagt, altså på en sjov og god måde. Men jeg kan jo ikke slippe ham løs med alle de hunde vi møder, der bor ca 30 hundefamilier der hvor vi bor

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-12-04 18:40

Jeg har selv haft en bekymrende hund engang. Og jeg må stadig fastholde, at det er NU I skal aftale i familien, at I gør alt hvad I kan for at rette op på situationen, MEN!!! hvis han bider nogen TRODS jeres indsats, så er det aflivning...
En hund skal altså ikke "nappe ud efter" nogen mennesker!!!

Han er kun 11 måneder, og I har sandsynligvis mulighed for at få rettet op på ham, ---hvis I tager situationen alvorligt.

Joo, jeg HAR læst det hele, Anton. Men mellem linierne læser jeg også, at du ikke er så meget for at påtage dig førerskabet... :

Citat
Det skal lige siges at vi både motivere vores hund med masser af opgaver, så som han altid skal finde sin egen mad, og med øvelser, og af motion har vi en dejlig skov, hvor han får lov til at løbe,,,,,,,selv om jeg er rædselslagen for at møde andre men hvis jeg ikke tager den chance bliver det jo hurtig et kedeligt hundeliv.

DU!! skal være hans spændende hundeliv. DET er ikke synd for ham. Du og han skal sammen løse opgaver. ---Lige nu hedder opgaven for dig: hvordan får vi løst problemerne med ham. --Og han skal hjælpe dig.

Jeg tror meget på, at du i første omgang skal løse problemet ved, som jeg skrev, at gå alene med ham, uden andre mennesker og uden andre hunde. Alenetiden skal bruges til at styrke din førerposition. Når han er virkelig betaget af dig og alle de gode ideer, du har, så kan I begynde at gå i nærheden af andre hunde igen. Men det er ikke sikkert, at han nogensinde kommer til at lege frit og frejdigt med andre hanhunde.. --

Men det er dejligt, at han er dygtig til lydighed og spor og sådan noget... -Forøvrigt har jeg været ude for -både med min egen hund, Silke, og med andre unge hunde, som jeg kender godt, -at der opstår nogle problemer med en ellers flink og lydig hund... -fordi man i en periode har skåret lidt ned på træningen... Det kan være fordi man har haft travlt med andre ting eller har været syg eller er flyttet, --eller man synes måske bare, at hunden er god nok til lydighed så man ikke behøver at træne mere... ---Og kuren når der opstår problemer, den ligger jo lige for: Genoptag træningen med fuld styrke. Sørg for at videreudvikle øvelserne hele tiden så det ikke bliver kedeligt, hverken for ham eller for dig.

Med Silke sker der det, at når jeg holder pause med træningen, så bliver hun stille og roligt mere og mere "døv". Hun er længere tid om at komme når jeg kalder, -og så begynder hun at stikke af efter hjorte eller katte eller hvad der ellers krydser hendes sti..

Kommentar
Fra : Anton88

Dato : 05-12-04 18:47

hmmmm det er stadig ikke mit problem, tror der er mange der er ude efter point, så jeg vil smutte, psykolog Birgitta, med spiciale i mennesker Alt det du siger jeg skriver, er kun i dit hovede ikke i mit

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-12-04 18:58

Nu er du vist langt ude, Anton... Pointsene HAR du jo brændt af, og desuden er jeg ikke superbruger, så jeg KAN ikke få points.. .
Men det bekymrer mig da, at du skriver, at det ikke er dit problem........

Kommentar
Fra : Anton88

Dato : 05-12-04 19:33

Og hvorfor bekymre det dig? Syntes det er ret underligt, at du kan sige hvad der er mit problem. Jeg har en ret dygtig hund, som jeg trener hver dag og har det dejligt med, mit problem er når jeg møder en af de ca. 30 hunde herude, og den ter sig som om alt det jeg har lært den er en by i kina. Syntes du skal gå ind på
www.hundepsykolog.dk og læse lidt om hvad han skriver ang. problemer. Det er da bekymrende at du analysere noget der ikke findes. Det eneste jeg nu ønsker er at komme ud af det her hurtigst muligt, er der nogen der kan fortælle mig hvordan man gør det?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-12-04 19:41

Ja, du fjerner fluebenet i firkanten forneden.

Kommentar
Fra : Anton88

Dato : 05-12-04 19:48

Nej, det har du heller ikke læst rigtig Birgitta )

Kommentar
Fra : Anton88

Dato : 30-12-04 17:40

Vil lige sige det nu går meget bedre med min schæfer nu. Tak for jeres svar, men tror nu mit brev må være formuleret MEGET forkert, eller der er et par stykker der har misforstået noget. Jeg prøvede ellers at udtrykke mig anderledes senere hen, men det var der en enkelt der åbenbart ikke forstod. Men ellers til alle andre, tak for nogle udemærket svar.