/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Gammel regning/ rykker
Fra : calista
Vist : 936 gange
175 point
Dato : 04-12-04 12:43

Idag har jeg modtaget en rykker fra KE (Københavns Energi) hvor i der skrives, at jeg skylder dem 4000 og noget, i min gamle lejlighed. Kravet er fra 1.2. 2001.
Der skrives, at jeg tidligere har modtaget rykkerskrivelser, hvilket jeg IKKE har. (- harl ige gennemgået min KE- mappe, og der er ingen rykkere på det beløb, fra den lejlighed)
Kravet skal betales ØJEBLIKKELIGT, da de ellers kommer og lukker for strømmen på vores nuværende adresse (i samme bebyggelse, som den gamle lejlighed)

Hvad stiller vi op??
Er det KE der skal dokumentere, at der er sendt rykkere ud (en gang årligt??) eller er det os?
Jeg mener, at jeg betalte extraregning ved fraflytningen osv osv...

HJÆLP!!

Kommentar
Fra : froslev

Dato : 04-12-04 12:51

Hvis du har den 4 år gl. kvittering for betaling, så er problemet løst. Banken kan måskke grave den frem, hvis den er betalt den vej (PBS, Homebanking).

Ellers kender jeg ikke din retstilling, men at der kan gå næsten 4 år, inden de begynder at spille med musklerne finder jeg lidt underligt.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-12-04 13:00

Har du gemt kvitteringer i forbindelse med fraflytning?
Du har jo modtaget en opgørelse i forbindelse med fraflytning.

Citat
Jeg mener, at jeg betalte extraregning ved fraflytningen osv osv...

Har du ikke gemt de papirer?

Hvis beløbet på 4000 og noget ikke stemmer overens med de papirer, du har er der jo fordi, der er skrevet renter og gebyr på.

Kontakt KE og få dem til at sende kopier af de breve, som de mener de har sendt til dig.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 04-12-04 13:10

Hej Calista.

Det er dig der skal bevise, at du har betalt regningen.

Regningen bliver forældet på fem år, så KE's krav er ikke forældet. Der er ydermere heller ikke noget krav om at der skal sendes rykkere ud. Så hvem der skal bevise at der er sendt rykkere ud, er i og for sig ikke så relevant i denne sammenhæng, men generelt er domstolene tilbøjelige til at tro på kreditor, hvis han har en kopi af rykkeren. Hvorvidt de kan lukke for strømmen, må skulle bedømmes efter KE's aftalevilkår. Men umiddelbart ser jeg desværre ikke noget der forhindrer dem i at lukke for strømmen i den nærmeste fremtid.

Personligt synes jeg det røvet timing, at sende sådan en regning ud i julen, men det får jo desværre ikke regningen til at forsvinde

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 04-12-04 14:05

Sørg for at sikre dig at regningen er til dig! Måler nr. og hvad der ellers findes der kan vise hvem der skylder pengene. Jeg har da hørt om nogen der har fået en regning der er til en anden person, med samme navn, snak med selskabet, hjælper det ikk e så advokatvagten, som er gratis. Skylder du pengene, så må du betale- få en ordning

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-12-04 14:42

Først og fremmest skal du sikre dig, at den regning nu også hidrører fra den periode du boede i lejligheden.

En af mine bekendte fik mange rykkere fra et el-selskab, og det kunne han ikke forstå da han havde betalt og meldt flytning.
Det viste sig så at være en fejl, at flytningen ikke var registreret, og at den gamle regning var fra efter han havde flyttet fra lejligheden, og egentlig skulle være til den der flyttede ind bagefter.

Men hvis det er fra perioden, er det desværre rigtigt, at det er dig der skal dokumentere at du har betalt.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : ikastrup

Modtaget 175 point
Dato : 08-12-04 13:53

Jeg har oplevet noget tilsvarende. Solgte mit og fruens hus i 2000, hvor der blev udarbejdet "Flytteafregning" til brug for refusionsopgørelse mv.
Her i marts måned modtog jeg så pludselig et krav fra januar 1999 på 7.712,15, på trods af at der netop var udarbejdet komplet opgørelse - og der således ikke burde restere noget udestående.
Det skal her tilføjes, at jeg bestemt ikke skylder KE noget beløb - for jeg har med garanti ikke modtaget nogen rykkerskrivelse tidligere - og det ville da også undre mig om jeg havde kunnet få lov til at skylde så stort et beløb uden at betale i 1½ år - uden at strømmen/fjernvarmen dengang blev lukket! Og hvis jeg havde skyldt dette store beløb, burde det jo nok have været medtaget på den endelige opgørelse???
Jeg læste i marts måned på KE's hjemmeside, at de havde store problemer med deres nye it-systemer, og at det var det der havde udløst miseren. Jeg kan formentlig nok finde al gammel dokumentation frem - og banken kan hjælpe mig med udskrifter fra dengang - men kan det virkelig være rimeligt, at jeg på trods af "Flytteafregning" - skal til at dykke ned i sådan en gammel sag igen..?
Jeg ved godt at der er 5 års forældelse på sådan et krav - men burde min "Flytteafregning/Opgørelse" ikke være udtømmende?

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 08-12-04 14:03

ikastrup -> Når du har modtaget en flytteafregning, og du af KE er givet det indtryk, at der er tale om en endelig opgørelse, skal der noget særligt til, for at man bare kan komme med en ny "endelig" opgørelse. Jeg mener bestemt ikke, at problemer med den interne edb kan kvalificere som en rimelig grund. Er de ikke sikre på at hele forbruget - af en eller anden grund - ikke figurerer på den endelige regning, må de jo tage et forbehold, og man vil højst sandsynligt ikke acceptere et alt for bredt forbehold, som f.eks. der tages forhold for yderligere beløb.

Kommentar
Fra : calista

Dato : 08-12-04 14:26

Tillæg til min oprindelige postering
I september måned fik vi lukket for strømmen, en regning var ikke betalt, ingen rykkere modtaget!! Deres nye IT- system fuckede op. Manden fløj ind med kronerne der skyldtes og fik her at vide, at de KUN åbner strømmen igen, såfremt HELE skyldige beløb betales. Der blev så undersøgt om vi skyldte mere end den ene regning. Hvilket deres NYE system ikke viste noget om. Min mand ringer så til KE i mandags, og får beskeden, at sagen er sat i bero, da de "har problemer" mellem deres gamle system og nye system. Sagsakterne på den gamle lejlighed er simpelthen ikke til at opdrive. Altså fra KE's side!!
Så nu venter jeg spændt på udfaldet fra KE!!
Samtidigt med alt dette, har jeg selvfølgeligt bedt vores bank, om at fremsende kopi'er af hvad der er betalt til KE i tidens løb!

Kommentar
Fra : ikastrup

Dato : 08-12-04 14:54

RyeJensen -> Der er end ikke tale om en ny "endelig opgørelse", blot en "almindelig" regning. Og der er ej heller taget forbehold ved slutafregningen mht. eventuelle senere krav. Så jeg tror såmænd nok jeg står stærkt i sagen - men det er mere det principielle i sagen. Hvis jeg stadig boede i Københavns Kommune, kunne KE jo teoretisk bare lukke for varmen/elektriciteten indtil jeg havde betalt det "nye" krav - uanset kravet var korrekt eller ej...
Det pudsige består især i, at netop flytteafregningen er medtaget i refusionsopgørelse (den opgørelse der laves mellem køber og sælger og som er definitiv). Betaler jeg idag regningen, og KE efterfølgende finder ud af - at det f.eks. var den nye ejer der skulle betale, har jeg ingen sanktionsmulighed overfor køber, da bla. 2 advokater har været involveret, og refusionsopgørelsen dermed ikke kan ændres.
Jeg synes det er en grotesk svinestreg af KE - også som <calista> er blevet behandlet, pga. knas i KE's IT-systemer.... Og såvidt jeg husker fik jeg første gang et brev fra KE for præcis et år siden - altså også lige i juletiden.... Man kunne næsten (uden at lyde alt for paranoid) få en tanke....

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 08-12-04 14:57

Giver dig fuldstændig ret.

Kommentar
Fra : calista

Dato : 15-04-05 10:23

Jeg tager mig til hovedet!!
Jeg havde med vilje ikke lukket denne tråd, da jeg afventede udspil fra KE.
Det er så kommet idag! Med deres inkassator! Vi har INTET hørt fra KE siden d 4 december og det på trods af, at jeg har ringet og rykket engang i februar måned.
Gudskelov var inkassatoren til at snakke med og han kendte godt til KE's knas med rykkere, gammel system vs nyt system osv osv..
Han lukkede gudskelov ikke for strømmen, men opfordrede os til at kontakte KE og give dem en opsang.
Jeg har nu besluttet mig for, at det her er en principsag, og vil under ingen omstændigheder betale den fylde regning. Om det så skal i retten!
Hvor klager jeg egentligt over KE?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-04-05 10:45

Du kan sikkert bruge Energiklagenævnet

http://www.ekn.dk/i_klageb.htm

Hilsen ans

Kommentar
Fra : calista

Dato : 19-04-05 13:12

Kors i hytten, saga'en fortsætter.
Manden har haft fat i KE idag, den ene (inkassoafdelingen) siger, at de har prøvet SÅ mange at kontakte ham på mobilen, men desværre ikke opnået kontakt. Pladder, da den altid er tændt (manden er elektriker og har ofte tilkaldevagt efter normal fyraften) og så påstår de, at de har sendt udspecifisering af regningen. Øhm?? Sagde manden OG konen, vi har da ikke modtaget en disse andet end vores årsregning på nuværende adresse.. Næh, for de havde da sendt udspecifiseringen til regningsadressen!! Dvs til vores gamle lejlighed!!
Min mand flippede trekvart åndssvag og bad om at snakke med chefen *GG* Han var til frokost, men vil ringe op senere. Altså er vi tilbage til square one!!

Spændt på, hvad det her ender med!!

Kommentar
Fra : calista

Dato : 12-05-05 12:23

Det sidste nye er, at der er dukket en kopi af flytteregningen op. Der står bla, at den trækkes via PBS. Har nu haft fat i banken, for at dobelttjekke, om den måske var blevet afvist, dengang i 2001. Vores bankrådgiver kunne IKKE finde en fakturering med pågældende regningsnummer fra KE eller dengang Københavns Energi..
Det er SÅ skummelt! Og der er forøvrigt stadig ikke blevet ringet til os!!

Kommentar
Fra : calista

Dato : 30-06-05 12:37

Enden blev, at KE slukkede for strømmen igår kl 13. *indsæt sarkastisk smilende smiley her!*
Der er ikke registreret henvendelser fra os til KE siden de sidst var herude i inkasso- øjemed og dermed mente de sig i deres gode ret til at lukke. Så stod jeg der, højgravid med tre sommerferierende unger og en mand på Roskilde Festival. Penge på konto'en, men intet Dankort (magnetstrimlen er gået i udu og nyt er ikke kommet endnu!!)
Brød HELT sammen (det er SÅ herligt med de hormoner, når man er gravid)
Enden blev så, at manden tog stangbacardi fra Roskilde til KE's butik i Gothersgade og betalte regningen fem minutter i lukketid. Og strømmen blev åbnet igen ved 20- tiden.
Det er så en måde man kan drive penge ind, men den er absolut ikke særlig kundeminded!
KE kan forvente en klage fra yours truly (overvejer også at skrive til DR's kontanten, men lad os se hvad der sker)

Tak for jeres følgen med og jeres råd!

Godkendelse af svar
Fra : calista

Dato : 30-06-05 12:39

Tak for svaret ikastrup.
Vi kan kun konkludere, at KE's kundeservice er ikke- eksisterende og at de må have et overvældende rod i deres "systemer".