/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Skæv indvendig dør
Fra : Snowy
Vist : 7621 gange
100 point
Dato : 04-12-04 11:43

I forbindelse med at jeg er ved at etablerer overetage i mit hus og gerne vil anvende en gl. fyldningsdør der svarer til dem nedenunder, har jeg fået et problem. Karmen er sat korrekt i, men da jeg hænger døren på, er den meget vindskæv - den gaber 5 cm i hjørnet for oven. Døren består af en træramme der er fyldt ud med krydsfiner - huset er fra 1950.
Kan man på en eller anden måde rette sådan en dør.

Med venlig hilsen
Snowy

Kommentar
Fra : jlbendtsen

Dato : 04-12-04 11:54

Hvis jeg har forstået det rigtigt er dørkarmen lige og døren sidder skævt i..
Mon ikke at du kan prøve at rette det på hængslerne.. der skal du bruge et special nøgle som du kan købe i byggemarkedet

Accepteret svar
Fra : jspi

Modtaget 100 point
Dato : 04-12-04 13:00

Jeg fik engang af vide af en tømmer i familien at man kan rette gamle skæve døre ved at gennemvæde dem og spænde dem op på en plade til de er helt tørre.

MVH
jspi

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 04-12-04 15:33

Jeg fik det samme at vide som jspi af vores tømrer. Men døren skal spændes fast i en ramme, du selv laver.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 04-12-04 20:35

Er du sikker på at karmen er i vinkel? Det er ikke nok at den lodrette er lige.
Det jbentsen mener er en hængselbukker den kan udføre mirakler hvis der er plads i dørkarmen du kan faktisk køre døren frit rundt i karmen, hvis altså der er plads nok.
Hvis det er foroven i modsatte hjørne skal øverste hængsel bukkes ind mod karmen og nederste ud mod døren. Buk på den del af hængslet der sidder fast i karmen.

Kommentar
Fra : Leif_og_inge

Dato : 05-12-04 12:51

du kuue evt. stille spørgsmål ved om du nu er sikker på at du har ret i at den er sat korrekt i?. evt burde du anskaffe et vaterpas så du kan se om det er sat lige i, evt burde du krydstjecke.... du har vel ikke spændt karmen for hårdt fast...

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 05-12-04 19:03

Ser nu at du selv har sat karmen i. Den skal være i lod i hængselsiden og tærkslen skal være i vatter.
Du kan tage et krydsmål, d.v.s at du målet fra det ene hjørne nede skråt op til det modsatte oppe, og fra det andet ned og skråt op til det modsatte. Disse to mål SKAL være ens

Kommentar
Fra : Snowy

Dato : 05-12-04 21:55

Døren og karmen er i lod og vater. Problemet er at døren har ligget i et fugtigt rum og har slået sig... Jeg tror jspi har det rette svar på mit problem. Hvis andre har ideer til hvordan man kan rette døren op er I stadig velkomne til at komme med forslag. På forhånd tak...

Kommentar
Fra : Leif_og_inge

Dato : 08-12-04 17:52

godt gået stig, og til snowy - køb en ny dør, du kunne jo evt. aflægge forhandleren et høfligt besøg han har sikkert også åben mellem jul og nytår...

Godkendelse af svar
Fra : Snowy

Dato : 17-01-05 21:24

Tak for svaret jspi. Har gjort som du skrev og døren sidder som den ska