/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
hjælp
Fra : yearhouse
Vist : 296 gange
250 point
Dato : 04-12-04 10:41

Jeg er almindelig bruger....så lidt amatør.
Mine cd rom virker ikke.........de figurere ikke engang på listen i "denne computer"
Når jeg starter computeren, får jeg meddelse ca.:
sec master ATAPI incompatipel
sec slave ATAPI incompatipel
Og så kommer der tre bib..og så skal jeg trykke F1 for at komme videre

Jeg har været inde og rykke i div. ledninger...uden held....og har kigget i enhedshåndtering. Der står at det hele virker korrekt?
Jeg giver 200 point for en kæmpe hjælp hér, der kan løse mit problem

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 04-12-04 10:49

Holdt den selv op pludseligt eller har du tilsluttet/ændret noget til comp

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 04-12-04 10:50

bruger xp eller hvad
hvor når kommer de tre bib
husk at sætte jumber rigtig

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-12-04 11:03

Det lyder som om at jumperen på selve CD-ROM drevet sidder forkert. Hvis der kun er en enhed tilsluttet dit disk-controller kabel skal jumperen sættes, så enheden fungerer som master. Hvis der er to enheder f.eks. CD-ROM og CD brænder eller CD-ROM og harddisk. Skal de parres ved den ene enhed skal være master og den anden slave.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-12-04 11:07

Ps. Har du husket at vende fladkablet rigtigt, hvis du har haft det afmonteret og så sat det på igen. Den røde streg på kablet skal sidde ud for ben 0 og kan du 'se' CD-ROM'en i BIOS opsætningen? (Dér hvor du 'havner' ved at trykke F1)

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 04-12-04 11:31

Den røde eller sorte streg på fladkablet skal vende mod strømkablet på alm. harddiske og CD/DVD
Men den skal også vende rigtigt på bundkortet

Kommentar
Fra : yearhouse

Dato : 04-12-04 11:44

puha....det er vist dybt vand hér?.....Jeg har prøvet at vende kabler, flytte stik osv., men samme melding kommer......De tre bib fremkommer når jeg tænder pc-en. Det værste er, at det HAR virket, og det var først det éne cd-rom, der holdt op med at virke. Er der noget med drivere til sådanne ting?....informationen i starten skriver nem´li´:
Sec master drive ATAPI incompatibel
Sec slave drive ATAPI incompatibel.
Det første der kommer når jeg tænder, står der navnene på min cd-rom. Og der står der cabel status ok............jeg er vist på skideren?????

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-12-04 12:01

Du må nok indkredse problemet lidt :

Prøv først at indentificere hvilket drev der er defekt ved at tilslutte dem ét ad gamgen. Dvs. du skal flytte jumperen på drevene, så begge drev er sat op som MASTER. Derefter til slutter du dem : Først det ene. Start maskinen op og se om det virker? Tag drevet ud igen; og så tilslutter du den andet drev og tjekker dette.

Får du fejlmeddelelser med kun et drev ? ...og virker begge drev ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : yearhouse

Dato : 04-12-04 12:17

Uha Molokyle o.a.
Nu har jeg prøvet at tage begge to fra og tænde igen............og den skriver sq det samme..........
Når man tænder, er der noget med at man kan trykke "del"........hér er der nogle muligheder også, men véd ikke, hvad jeg skal definere dér.
Grå hår er vist almindeligt nu????....men HÅBER det kan lade sig gøre (skulle jeg hilse fra min datter med det nye Sims 2, at sige

kh Tom

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-12-04 12:52

Så er det tilsyneladende din/-e harddiske der er problemet ?

....med mindre du har lavet 'rod' i din BIOS opsætning ?

Start op UDEN dine CD-ROM drev.

Gå i BIOS menuen ved opstart = Tryk del.

Vælg så default opsætning/konfiguration (der findes en menu et sted ) og husk at vælge Gem før/når du forlader BIOS menuen.

Hvad 'siger' den nu ?

Jeg skal ud af døren kl. 14.00, så hvis ikke vi når det inden er der garanteret flere der kan hjælpe til her på Kandu.dk

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : yearhouse

Dato : 04-12-04 13:19

Tak tak............min datter vil sikkert gerne uddele kys til "redningsmanden"...Jeg vil lige gå ind og kigge

kh.
TOM

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 04-12-04 15:50

Hvordan går det yearhouse

Kommentar
Fra : yearhouse

Dato : 04-12-04 23:26

Hejsa igen...........Det går med tomlen nedad..desværre......Jeg har kigget og prøvet forskellige muligheder i dette BIOS-halløj....uden effekt.
Kan det ikke have noget at gøre med drivere eller noget?.....halløjet HAR jo virket engang.
Såvidt jeg husker holdt mit brænder-drev først op med at virke....derefter var det det andet.
Jeg overvejer at slette hele maskinen, da jeg både har win-98 og xp liggende....men jeg kan jo ikke rigtig bruge det, hvis drevene ikke virker.
Tøsen har lige købt SIMS-2....så hun tripper stadig.

Tak for jeres hjælp
kh.
TOM

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 04-12-04 23:31

sluk din pc tag alle hd cdrom brænder ud
tag din hd c drev sæt den i genstart virker det så sluk og sæt den næste ting i osv osv
så tror jeg det lykkes
win xp kan godt gøre knuder hvis man installere flere tin på en gang

husk at jombe rigtig

brug ikke cabel celekt

Kommentar
Fra : yearhouse

Dato : 04-12-04 23:55

hejsa ultra2..........Disse ting HAR jeg afprøvet........altså pille begge drev ud og pc´en starter normalt. Men tilslutter jeg bare den ene.....samme resultat.
Nu spørger jeg lidt dumt, men JUMPE, er vel at vende ledningerne rigtigt? (har prøvet at vende).
cabel celect ved jeg heller hvad betyder.........Jeg er vist lidt af en (kylling) herinde....undskyld mig....men tusind tak for jeres tålmodighed

kh
TOM

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 05-12-04 00:02

bag på din hd sidder en sumper den har tre instillinger sæt den til master

din lidning skal vende med den farvede side mod strømstikket
på dit bund kort skal den farvede side vende mod nul
så burde det virke

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 05-12-04 00:13

på din hd står der

ma=master
ca=kabelcelekt
sl=slave

Kommentar
Fra : yearhouse

Dato : 05-12-04 00:29

Halløj igen Ultra2

jeg kan ikke finde dén kontakt du nævner (hd er vel hard disk)?
måske skal jeg skrue den af?.

jeg må hellere skynde mig at sige, at jeg har sat en ekstra hadisk i på 80 gb, men har aldrig brugt den..........og den har jeg også pillet fra nu.

så jeg skal stadig trykke F1, men det er så hd incompatibel. Men der figurere ingen cd rom drev i stifinder stadigvæk

*håbløshed-ikon*

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 05-12-04 09:38

Bagpå/for enden af harddisk(HD) sidder nogle små bitte plastik-jumpere
Ovenpå HD kan der sidde en plan over hvordan disse jumpere skal sidde.
det kan se sådan ud bag på HD:
C M S
S A L
: : :
CS = cabel selct
MA = master
SL = slave
Er der to enheder på et fladkabel kan det "jumpes" sådan:
HD C: på primary IDE kabel sat som master
enhed nr 2 skal være sat som slave

HD 2 på secundary IDE kabel sat som master
enhed nr 2 skal være sat som slave

Benyttes enhederne med CS cabelselect skal enhederne sidde sådan:
bundkort/stik...langt fladkabel.....stik til første enhed (HD C:).......stik til anden enhed.
Det er altid klogt at starte med at montere HD med C: på primary IDE og starte comp.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-12-04 09:56

En jumper er en lille sort 'lakrids' der kan flyttes mellem nogle 'ben'. Disse sidder bag dit drev ved siden af kabelstikkene.

Benene er benævnt, som emesen skriver. Bag på dit drev er der som reger en seddel med en lille figur, der viser hvad der er hvad og hvordan ´lakridsen/-erne' skal sidde, for at sætte drevet op i de forskellige konfigurationer.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-12-04 09:59
Kommentar
Fra : yearhouse

Dato : 05-12-04 12:28

Hej alle

Det er vist lidt halvdybt vand for en amatør.....jeg vil tage chancen og hive alle diske fra, og prøve éen af gangen. Jeg kan stadig ikke finde de små kontakter, hvor jeg kan skifte mellem slave, marster osv....jeg følger jeres gode råd hér løbende

kh
TOM

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-12-04 13:24

http://support.microsoft.com/?scid=http%3a%2f%2fsupport.microsoft.com%2fdirectory%2fworldwide%2fda%2fguides%2fsolve_problems_hardware%2fc01.asp

Det er ikke kontakter. Det er 'lus' = små plastikdimser der forbinder to 'ben' i et lille bitte stik. Hvis ikke der sidder sådanne 'lus' ved siden af dit strømforsyningsstik og fladkabel stik bag på dine harddisks/CD-ROM'er, er de sat op som slaver !!!

For at få en enhed til at virke som MASTER skal 'lusen' = Jump'eren, sidde på benene der benævnes DS = ben j50 (..hedder den ofte !)

http://www.ocfaq.com/article.php/other/52

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : yearhouse

Dato : 05-12-04 14:29

men jeg kan roligt pille alle enheder fra?...og sætte dem til én ad gangen........men skal jeg så tage hensyn til dette Master/slave-halløj hvergang jeg tilføjer noget.......og skal jeg gå ind i BIOS og definere noget?
(jeg ligner snart mit pasfoto) *G*

kh
TOM

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 250 point
Dato : 05-12-04 14:57

Første enhed på fladkabel 1 = Master.
Anden enhed på fladkabel 1 = Slave.
Første enhed på Fladkabel 2 = Master.
Anden enhed på Fladkabel 2 = Slave.

Enhed = Harddisk el. CD-ROM el. CD brænder el. DVD. Faktorenes orden er i denne forbindelse ligegyldig

Enhed 1 på fladkabel 1 bliver til C: drev.
Enhed 2 på fladkabel 1 bliver til D: drev.
Enhed 1 på fladkabel 2 bliver til E: drev.
Enhed 2 på fladkabel 2 bliver til F: drev.

Diskette drev enhed 1 og 2 bliver til A: og B: drev.

I BIOS kan du vælge i hvilken rækkefølge disse drev skal BOOT'e op.

Normalt sætter man BOOT drev 1 = A: , 2 = C: (harddisk 1 på fladkabel 1):, 3 = D: (hvis CD-ROM sidder på fladkabel 1 enhed 2 eller der ikke findes en enhed 2 på fladkabel 1) eller E: (1 enhed på fladkabel 2)

Ps. bor du langt fra Ama'r ??? ...ellers kan jeg komme og fixe det for dig, hvis du email'er din adresse til mig på :

molo->Snabel A<-lite.dk ( Snabel A betyder @, men min email adresse skal de lede 'søgerobotter' bare IKKE have ! )

...noget jeg normalt IKKE gør, men stakkels lille pige og Sim 2

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : yearhouse

Dato : 05-12-04 15:26

Tak for svaret molokyle.....dEN "STAKKELS" lille pige er nu 23 år...*g* men jeg føler nu også med hende.
Men jeg hoppe ind i "tårnet" igen og vil følge dine anvisninger.
Hvis du ikke hører noget igen, har jeg nok rørt strømforsyningen *g*.....og du må tage så tage ansvar for min datter *g*
Jeg bor i Århus (deraf navnet Year-house), men eller tusind tak for tilbuddet.

kh.
TOM

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-12-04 15:32

23 ? ..er du da vild, det ku' ha' været min egen lille guldklump ...hvis jeg altså havde haft afkom

</PÅ VEJ MOD DE 45>