/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Min kat kaster op.....?
Fra : _Smilla_
Vist : 2102 gange
10 point
Dato : 04-12-04 06:42

Men hvorfor?
Det ligner(!) næsten at det er hele stykker af dens tørfodder?
Det er orange i farven.....

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 04-12-04 07:50

katte kaster naturligt hårboller op, men når maden er ufordøjet lyder det somom den er syg. ring evt til en dyrlæge - det er jo gratis at spørge!

Kommentar
Fra : return

Dato : 04-12-04 08:29

http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=1061/sprog=1/grp=2/menu=2/ hej her er en del om emnet håber du kan bruge det

Kommentar
Fra : dortedyg

Dato : 04-12-04 09:02

Mine katte kaster også nogle gange hvad der ligner nyspist tørfoder op. Det sker typisk hvis der er gået for lang tid siden de sidst blev fodret, og de har spist for hurtigt. Prøv eventuel at fodre dem 2 eller flere gange om dagen. Og ring self. til din dyrlæge =)

Mvh
Dorte

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-12-04 09:13

katte kaster bare op ind i mellem - som dortedyg siger ofte når de har ventet for længe på maden - eller har skiftet mad - det er ikke lige hårboller når det ser sådan ud.
Katten kan helt klart være lidt sløj - så at gå til dyrlæger er altid det sikreste - det kan være den måske ikke kan tåle foderet af den ene eller anden grund.
Hvis det er noget der varer udover et par dage - så helt sikkert til dyrlægen.
Min kat gør det af og til når hendes immunforsvar går lidt ned - og der er hjælp at hente heldigvis.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-12-04 09:43

Hvis katten ligefrem kaster op flere gange på en dag, er den syg, og man skal kontakte en dyrlæge.
Den orange farve du taler om, lyder underlig, men kan måske skyldes et eller andet farvestof i foderet.

Men hvis det er noget den bare gør en gang imellem , er det helt naturligt.
Katte fremprovokerer selv opkast for at komme af med fremmedlegemer i maven, f.eks hår eller for udekatte, museknogler m.m.

mvh dova

Kommentar
Fra : Qazen

Dato : 04-12-04 10:35

Jeg ville kontakte dyrelægen, hvis dette står på konstant, da den kan være syg eller forgiftet. At katte kaster op kan skyldes ovennævnte grunde, men også at du evt. har giftige planter stående, som katten spiser. Herudover kan nogle katte også have en tendens til at overproppe sig med fodder, og derefter kaste op.

Held og lykke.

Mvh
Annette

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-12-04 10:58

Du har vel ikke giftige planter stående , som den spiser af. Mange stueplanter er særdeles giftige for katte, men de spiser af dem i mangels på adgang til græs.

Kommentar
Fra : jspi

Dato : 04-12-04 12:49

Du skal se at komme til dyrlægen med den kat. Jeg har haft en kat som fik dårlige nyre og symptomerne var netop at han kastede op. Han kom på specialfoder og så stoppede opkastningerne.

MVH
Jspi

Accepteret svar
Fra : taliskoko

Modtaget 10 point
Dato : 04-12-04 13:11

Det kunne lyde som hårboller. Prøv at give katten noget kattemalt. Køb det hos dyrlæge eller i en alm. dyrehandler.

Men er katten skidt, skal du naturligvis søge dyrlæge.

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 04-12-04 14:43

Uhyggelig mange katte lider fortiden af katte AIDS eller leukæmi. Man kan vaksinere imod det.
Det kan selvf være en afr de sygdomme, men som mange andre også hat påpeget, så er det helt naturligt for en kat, at kaste op af og til.
Uanset, er det jo en god ide lige at få den vaksineret hos dyrlægen, og så kan man jo lige spørge i samme ombæring. :)

( hver 5 kat i svendborg lider af leukæmi eller KatteAIDS )

Kommentar
Fra : upyoursmate

Dato : 04-12-04 15:42

Den er syg. Afliv den.

Kommentar
Fra : _Smilla_

Dato : 05-12-04 19:14

tak skal du have der var lidt for en hver smag!
den har bare kastet op to gange i løbet af en uge og det er en racekat
som naturligvis allerede er vaccineret og den lider ikke af AIDS eller leukæmi!

TIL: UPYOURSMATE så håber jeg da at der kommer nogle og afliver dig næste gang du kaster op!!

Tak for de mange svar.... nogle mere brugbare end andre

Kommentar
Fra : lene7500anders

Dato : 12-01-05 17:16

Hejsa.. Jeg har selv en Maine Coon og den kaster altså også op - men det er når den spiser for hurtigt. Jeg har selvfølgelig alm. kattemad Eukanuba til at står fremme hele tiden, men han får af og til en lille "snack" af Pussi dåsemad.

Hvis han lige har spist Eukanuba (uden jeg har set det) og jeg så giver ham Pussi, ja så kaster han op. Han spiser simpelthen for hurtig og det ses tydeligt på det han kaster op.

Har du prøvet Pussi ? Ikke fordi jeg er konsulent for firmaet, men fordi jeg har rigtig god erfaring med det. Prisen er ok og selve maden er heller ikke så ringe. Brug dog aldrig Whiskas, af omveje fra en pålidelig kilde, har jeg hørt at de kommer nikotin i maden således at katten bliver afhængig af foderet.

Med venlig hilsen

Anders

Godkendelse af svar
Fra : _Smilla_

Dato : 15-01-05 02:00

Tak for svaret!