/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Geby i bank
Fra : begga
Vist : 467 gange
100 point
Dato : 03-12-04 18:54

Hej
Jeg har et andelsboliglån med variabel rente. For et par måneder siden forklarede min bankmand mig, at de automatisk regulerede renten ved at ændre på løbetiden af lånet. Jeg skulle ved samme lejlighed have mit lån forhøjet og forlænget, da jeg skulle købe en større lejlighed i foreningen ( Der var ingen problemer med at låne, da jeg ved køb af første lejlighed havde halvdelen af beløbet kontant og ingen gæld. Efterfølgende er lejligheden steget med 80% i værdi, så min friværdi er meget stor.) Vi aftalte at jeg skulle betale 500kr i gebyr, og han kunne så fortælle mig at renten siden mit første lån blev oprettet var faldet. Han oprettede en udlægskonto på 2 mdr med en rente, der svarede til mit alm bolig lån. til jeg havde solgt min lejlighed. Af forskellige årsager valgte jeg at blive boende i min første lejlighed og sælge den jeg havde overtaget. Da jeg fik opgørelsen over udlægskontoen kunne jeg se at han havde trukket et gebyr på 500kr 2 gange - henholdsvis ved oprettelse og ved forlængelse. Jeg har skrevet til ham, at jeg synes at 1000kr i gebyr er lige i overkanten, eftersom der jo ikke er oprettet noget nyt lån. Han svarede først, at han ville returnere 500kr. derefter skrev han igen og sagde at han havde ændret mit lån, så renten passede med det nuværende niveau, og derfor ville det gå lige op med de 500kr.
Det her blev en lidt lang smøre. Mit spørgsmål er om jeg overhovedet har noget udaf at få ændret min rente med en procent, hvis det koster et gebyr på 500kr?
Jeg håber på et par kommentarer.
Mvh. Begga

Accepteret svar
Fra : Franksp

Modtaget 110 point
Dato : 03-12-04 19:46

Hej begga.

Hvis jeg forstår dig rigtigt, så er renten på dit nuværende lån, ned med 1 % årligt. Er det rigtigt forstået. Hvis det er tilfældet, er gebyret, på kr. 500,- måske lidt i overkanten, men det er OK. Jeg ved ikke hvilken bank du bruger. De forskellige banker tager meget forskellige gebyrer. Hvis du har lyst så fortæl mig hvor stort lånet er og hvor lang tid det løber.

mvh
franksp

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 03-12-04 22:44

Uuu det lyder som nordea.. De tager alt hvd de kan i gebyrer

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 03-12-04 22:44

Uuu det lyder som nordea.. De tager alt hvad de kan i gebyrer

Kommentar
Fra : begga

Dato : 04-12-04 12:50

Hej
Jeg betaler brutto pr mdr. 590kr og netto 390kr.
Jeg har talt med en anden filial og det normale er , at man regulerer løbetiden og det gebyrfrit, da der ikke skal oprettes nye dokumenter ( Jeg forstår ikke helt den praksis, hvad nu hvis man ved eks. salg ophæver sit lån før løbetidens udløb?).
Mvh. Begga

Godkendelse af svar
Fra : begga

Dato : 16-01-07 17:54

Tak for svaret Franksp.