/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Keyboard, oktaver + pedal?
Fra : Aabfan
Vist : 2212 gange
20 point
Dato : 03-12-04 15:25

Hej!

Jeg har lige lånt min morfars keyboard. I den forbindelse har jeg et par spørgsmål:

1) Der er 6 C'er, dvs. 6 oktaver. På et alm. klaver er der vist 8 oktaver. Hvordan har man "forkortet" antallet af oktaver ned på et keyboard? Er de 6 oktaver blot taget ud fra midterområdet på klaveret, eller har de ændret de enkelte toners lyd, så et keyboard kan gå ligeså dybt ned/højt op, som et klaver? (når keyboardet altså står på "piano-mode")

Hvis det er den første mulighed, kan man jo fint overføre nodetekster skrevet til klaveret til et keyboard, men kan ikke lige se, hvordan det er muligt, hvis det er nummer to mulighed, der er korrekt.

2) Jeg fik en "substain"-pedal med til keyboardet, men den virker lige omvendt af, hvad pedalen gør på klaveret - dvs. når man holder den nede, spiller den blot tonen, men når man flytter foden, holder den tonen. Kan man få den til at fungere ligesom pedalen på et klaver? Det ville være en hel del nemmere.

Mvh Sabrina :)

Accepteret svar
Fra : JacobS.

Modtaget 30 point
Dato : 03-12-04 15:47

Det med pedalen har noget at gøre med om du har den til at sidde i når du tænder keyboardet og hvor det sidder!
med okatever, ja, de har bare fjernet nogle!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-12-04 15:49

Er du sikker på du har sustain pedalen i det rigtige stik?

Alternativt må det være noget med at skille skidtet ad, og flytte en ledning, vende en switch elller noget i den dur.

Keybordet er normalt "midten af et klaver" men kan (normalt) altid transponere. Beklageligvis kan du så ikke spille de store klassiske værker hvor hele klaveturet skal i brug. Så skal du købe et rigtigt eller for den sags skyld et digitalt klaver. Disse har nemlig fuld klavertur.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 03-12-04 20:59

3773 det er nu ikke helt rigtigt at et digitalt klaver altid har fuldt klavertur - jeg har to - og det lille er nøjagtigt som et ældre keybord.

Kommentar
Fra : Lafayette

Dato : 04-12-04 10:29

Når det, som på dit, keyboard kun er 6 oktaver er det de yderste oktaver der er fjernet i begge ender - dvs. at du skal tage udgangspunkt ved nøglehuls c'et på et klaver, men ofter kan man jo transponere oktaverne på et keyboard og derfor behøver det ikke hvae betydning når man spiller - men uden transponeringer er dine seks oktaver - de midterste.

Håber det kan bruges!

Kommentar
Fra : Aabfan

Dato : 04-12-04 14:03

Mange tak for jeres svar! :) Jeg vil prøve at se lidt på pedalen. Har ellers sat den i "Substain"-stikket.

Godkendelse af svar
Fra : Aabfan

Dato : 04-12-04 14:06

Jeg kan desværre kun godkende en kommentar som et svar.