/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
luftfilter
Fra : botage
Vist : 679 gange
20 point
Dato : 08-08-02 08:53

jeg er den lykkelige ejer af en suzuki gs500e, i instruktionsbogen står at luftfilteret skal renses efter 3000km, forhandleren siger at det gør han til 6000km service, det er ikke nødvendigt før. Hvad skal jeg tro og hvor stor betydning har det med det luftfilter?
mh Bo

Accepteret svar
Fra : jehg

Modtaget 30 point
Dato : 08-08-02 09:57

Det kommer helt an på hvor du kører henne, filteret fjerne urenheder i luften ( støv og insekter og små sten ) så dette ikke kommer ind i moteren og slider derinde. Mit råd er at du kikke på det efter regelmæssigt i begyndelsen og derefter handler derefter. Luftgennemstrømningen i filteret er meget vigtigt da blandingen benzin/luft helst ikke skal ændre sig. Hvis motoren går med mange omdrejninger bruger den også meget luft og der er det vigtigt at filteret ikke er snavset, da du derved vil få et effekttab pga. forkert blanding benzin/luft

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-08-02 08:19

> jeg er den lykkelige ejer af en suzuki gs500e, i instruktionsbogen står
> at luftfilteret skal renses efter 3000km, forhandleren siger at det gør
> han til 6000km service, det er ikke nødvendigt før. Hvad skal jeg tro og
> hvor stor betydning har det med det luftfilter?

Du kan jo selv prøve at gøre det rent ved 3.000 km og så selv mærke efter om det har ændret noget
ved benzinøkonomi, motorgang og tophastighed. Er der ikke noget at mærke, må 6.000 km være tit nok.

Intervallet i instruktionsbogen dækker cyklen helt ind, sådan at det er det der kræves i ekstreme
omgivelser, altså med meget møg i luften. Jeg synes endog 6.000 km lyder tit.

--
Mvh
Jonas Holt & CBR600F2

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-08-02 08:28

Der er forskel på luftfiltre, altså hvor lang tid der er mellem
service/rensning. F.eks. skriver K&N luftfiltre:"Service 50.000 - 100.000
miles on street". Og jeg har for mange år siden læst tester af luftfiltre
hvor man kunne se at efter så mange miles var der stadig overhoved ingen
begrænsning/spærring for luftindtaget. Contra dette så skulle luftfiltret i
min Austin 1300 skiftes for hver 20.000 km som der stod i
værkstedshåndbogen. Jeg er ikke forhandler af K&N men jeg har brugt det
siden jeg første gang læste om det i Cars and Cars Conversion i 1979. Bruger
det nu på min BMW R100S. Der er også forskel på hvor gode luftfiltre er som
helt nye!

Mvh. Gert Thorgersen

botage <botage.news@kandu.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Zj079.4481$ww6.507377@news010.worldonline.dk...
> jeg er den lykkelige ejer af en suzuki gs500e, i instruktionsbogen står
> at luftfilteret skal renses efter 3000km, forhandleren siger at det gør
> han til 6000km service, det er ikke nødvendigt før. Hvad skal jeg tro og
> hvor stor betydning har det med det luftfilter?
> mh Bo
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>