/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
comport spg/55251
Fra : miritdk
Vist : 468 gange
50 point
Dato : 03-12-04 12:37

vi er nogen stykker der netop har diskuteret hvad der er "normalt" for hastigheden og hvor meget man kan sætte den op og ned - det ville være herligt at få det opklaret

Kommentar
Fra : edbhans

Dato : 03-12-04 13:16

Hej

Har i gamle dage arbejdet en del med DOS. Normal hastighed er 9.600 bit/sec. Det var også den hastighed, et normalt modem kørte med dengang. Men de gamle modems kunne kun klare 2.400 - senere fik vi så 56.000. ISDN kunne køre med 64.000/128.000; men det krævede, at computeren kunne følge med. F.s.v. angår porten tror jeg ikke, der er nogle begrænsninger - kun for selve "tilbehøret" (modem, computer etc.)

Men jeg er selvlært - det kan være, der er een med eksamen, der ved noget mere.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 03-12-04 21:10

ihhh altså ingen der kan forklare det så man kan fatte det - altså helt

Kommentar
Fra : edbhans

Dato : 03-12-04 21:36

Hvad forstår du ikke - sådan helt ??

Kommentar
Fra : edbhans

Dato : 03-12-04 21:55

Du har eet eller andet i din computer, som skal snakke med eet eller andet udenfor computeren - og det sker gennem COMporten. Hvis du nu inde i computeren har en københavner, der skal snakke med en sønderjyde udenfor - ja, så kan man jo godt gætte sig til, at de ikke forstår en brik af hvad hver især siger, for de snakker begge for hurtigt. Derfor bnruger man COMporten til at skrue ned for hastigheden og finde en hastighed, hvormed de begge to forstår hinanden. Samme fremgangsmåde, hvis een taler for hurtigt og een taler for langsomt - så skruer man ned til den hastighed, hvor begge forstår hinanden. Altså den langsomste "vinder".

Og COMporten er som standard indstillet til at køre med 9.600 bits/sekund

Var det bedre, selv om vi kommer langt omkring? Det er sgu lidt svært at forklare anderledes.

Accepteret svar
Fra : BertelBrander

Modtaget 50 point
Dato : 04-12-04 01:56

En Comport kan normalt køre 300, 600, ... 9600, 19200, ... 115200 bits per sekund. Nyere comporte kan også køre 230400 bits/sek eller endnu hurtigere.

Hastigheden på modemet har ikke noget at gøre med hastigheden på com-porten. Et 56.000 bit/sek modem kan godt køre 9600 (selvom det ville være fjollet) og 115200.

På comporten er en byte normalt 10 bits, 1 start bit, 8 data bits og 1 stop bit, start og stop bit er der for synkronisering mellem sender og modtager.

Så en komport der kører 115200 bits/sek kan således overføre 11520 bytes per sekund.

Når man starter kommunikation mellem PC og modem starter PC'en med at sende et A og et T, modemet kan herudfra udregne hastigheden.

115200 bits/sekund bliver for tid til anden (en anelse misvisende) omtalt som 115200 baud.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-12-04 09:19

ahaaaaaa - lidt mere - det hjalp - min lille pc her kører 14.000 og har altid gjort det - jeg får så at vide at det er formeget - men der er jo ikke problemer så det kan jeg ikke se.
Påståelige omgivelser mener den skal sættes ned - men hvorfor dog det ????

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 04-12-04 14:58

En komport kan normalt ikke køre 14000 men derimod 14400.
Hvad snakker din com-port med?
Hvorfor påstår dine omgivelser at den skal sættes ned ?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-12-04 21:10

BertelBrander - ja ok - det er rigtigt - skrev forkert. Orker ikke at beskrive vores "skænderier" - men for hulen der er jo forskel på pc´ere - har faktisk haft den længere oppe - men den satte sig selv tilbage - og virker helt som den skal - fatter heller ikke hvorfor de snedige herrer mener jeg skal sætte den ned. (eller op for den sags skyld - lol ).... hmmm måske fordi jeg kører en nyere pc end dem - hvad ved jeg - *GGG* - men rart at vide lidt mere om det i det store og hele - tak

Godkendelse af svar
Fra : miritdk

Dato : 05-12-04 23:06

Tak for svaret BertelBrander. sorry forsinkelsen - men det svar var et brugbart argument jeg kunne skændes videre med *GGG*