/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Hvilket styresystem?
Fra : stjuma
Vist : 398 gange
100 point
Dato : 03-12-04 08:16

Hallo.

Jeg står over for at udskifte mit styresystem. Jeg har indtil dato benyttet XP Home, men synes at det er tiden, at få skiftet den ud. Hvad skal jeg vælge? XP Pro eller Windows 2000 eller måske 2003?

Mnage hilsener
Steen.

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 03-12-04 08:30

Hej Stjuma

XP er i princippet en opgradering af Windows 2000, så på papiret er en XP home et mere sikkert produkt end 2000 - så det ville være et tilbageskridt at gå til 2000.

XP Proff. adskiller sig kun fra Home på nogle meget specifikke områder omrking netværk etc., så hvis du ikke har brug for det, så bliv hvor du er.

Windows 2003 er en server software, og ja den er mere sikker end 2000/XP Home/XP Proff., MEN ved du ikke hvad du har med at gøre, så skal du ikke rode dig ud i en 2003 installation.

Så mit bedste bud: bliv hvor du er - ellr gå til XP Proff. hvis du har behov for avancerede netværksunsderstøttelse.

Lars

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 03-12-04 08:46

Du kan læse om forskellen på XP Home og XP Pro her:
http://www.hjelperdeg.net/news.php?id=381

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 03-12-04 11:17

Hvis du går til XP-Pro, så kan den købes i en Studieversion til ca. 650.- Det er jo billigt, men det kræver at du har en opgraderings cd, det spørger den efter, men da du har en xp-home er det jo intet problem.

En studieversion betinger at du har børn imellem 6 og 18 år. Ved køb på nettet, kræves ingen dokumentation. Det gør der forresten heller ikke i de fleste Pc butikker, de spørger bare.

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 03-12-04 11:21

Jeg ville nok vælge Win2000.

Win2000 kører mere stabilt end XP.
XP er ikke en opgradering af Win2000, XP er mere en opgradering for at gøre computeren mere bruger venlig.
Personligt ville jeg snuppe win2000. Dels grundet af at den er nemmere at "customize" og den bruger ikke lige så meget CPU kraft som XP.
XP bruger meget CPU på at udføre en masse ligegyldige handlinger som jeg blot bliver irreteret over frem for win2000.

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 100 point
Dato : 03-12-04 12:45

Jeg har maskiner med både Windows 2000 pro og Windows XP og jeg er ikke et sekund i tvivl om, at Windows 2000 er bedre end XP Home, men XP pro er indtil videre flagskibet som du ikke har noget at bruge til hvis du bare er almindelig PC bruger.
Windows 2000 pro er et utroligt stabilt program med masser af glimrende faciliteter for mere avancerede brugere, men hvis du ikke har specielle behov skal du bare fortsætte med Windows XP Home

Godkendelse af svar
Fra : stjuma

Dato : 03-12-04 15:15

Tak for svaret BjarneD.