/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Meditation. Videnskabelige forsøg?
Fra : Vismanden
Vist : 494 gange
40 point
Dato : 03-12-04 01:33

Jeg leder efter noget på skrift om meditationens videnskabeligt beviste virkninger.
Nogen der ved hvor jeg kan finde det?

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 03-12-04 06:00

Prøv at henvende dig til Skandinaviens Yoga og Meditationcenter, jeg ved at der var været foretaget videnskabelige undersøgelser der.
Ellers gå til det Ukendtes Boghandel, de ved hvor der kan findes skriftlig materiale.

Kommentar
Fra : findovia

Dato : 03-12-04 09:28
Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 03-12-04 09:39
Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 03-12-04 10:44

Hvilke virkninger mener du der skulle være videnskabeligt bevist?

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 03-12-04 11:12

hej!
Der var et spændende indslag om det i go'morgen DK for lidt tid siden, hvor man har lavet forsøg med at forøge koncentration via meditation. Man havde undersøgt, hvad der fysisk foregår i hjernen, når man er i meditation og en forsøgsperson har derefter trænet i at opnå den tilstand ved egen vilje. Resultatet var slående posivitivt. Jeg kan selvfølgelig intet huske om, hvem der udførte forsøget, men måske et opkald til TV2 kan gøre det?

Vaxen

Kommentar
Fra : StineB

Dato : 03-12-04 11:52

Hej Vismanden.
Jeg vil bare råde dig til at søge andre steder end på en yoga-skole - der er intet videnskabeligt over yoga, idet det jo er en religion. Religion er godt nok, men skal ikke kalde sig andet. Man kan jo også meditere på et kristent grundlag.
Så hold du dig til Pallebhansen i stedet for maharishi o.lign., hvis du vil have noget videnskabeligt.
Og så er der da for resten lige den forskel, at hvis du mediterer med Kristus som objekt, så søger du livet og det levende vand, som "slukker al tørst", hvis du f.eks. mediterer efter indisk-inspireret tradition, så søger du efter en intethed, ophør af eksistens, hvilket jo - i hvert fald for mig - er det stik modsatte. Selvfølgelig - hvis du søger intetheden er det jo godt nok, men hvis du er på udkig efter noget andet så må du jo også søge et andet sted.
God jagt.

Accepteret svar
Fra : findovia

Modtaget 40 point
Dato : 03-12-04 12:30

Transcendental Meditation er nok den meditationsform, der findes flest reelle videnskabelige undersøgelser af. Prøv også at se: http://www.tmnu.dk/frsk/forskning.php?menu=8
Transcendental Meditation er en ren mental teknik, som ikke har noget religiøst indhold. Formålet er ikke at søge intetheden, men derinod at opnå højere bevidsthed med alle de positive effekter, det har. Det handler især om indre ro, bedre overblik over sit liv og dets muligheder. Og meget, meget mere.

Kommentar
Fra : Vismanden

Dato : 03-12-04 22:20

stineB.. Jeg tror ikke det er intetheden der mediteres efter, men derimod stilhed i det indre, og observation af selvet (SJælen).
hvis du mediterer med Kristus som objekt, så søger du livet og det levende vand, som "slukker al tørst".....
Det er jo bare en forklaringsmodel. Der findes også tusindvis af indiske og kinesiske og japanske, arabiske og europæiske (Ikke kristne) metoder som mediterer på fuldstændig det samme, men kalder det bare noget andet.
Det handler jo bare om hvor man blev hjernevaket (indoktrineret) først hvis man tror på det, på det niveau som du nævner.

Jeg leder mere efter noget der kan klare hverdagens stress og travlhed i det indre.
Og de videnskabelige forsøg jeg er efter (better_performance), er noget om meditationens virkning på det fysiologiske niveau som findovia har fundet.

Godkendelse af svar
Fra : Vismanden

Dato : 03-12-04 22:21

Tak for svaret findovia.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 04-12-04 09:39

De videnskabelige undersøgelser som jeg nævner og som Stine siger hun ved intet er værd har jeg en kommentar til.
De undersøgelser jeg henviser til, er udført af danske videnskabsfolk, ikke lærer eller andre fra skolen. Der er kommet nogle helt konkrete resultater ud af det. Jeg ved lidt om det, men vil ikke begynde at forklare om det her da det ikke ville være fyldetsgørende. Men skolen kan henvise til det skriftlige materiale der kom ud af undersøgelserne.
Jeg kan dog sige så mege,tat den dokumenterede virkning videnskabsfolkene kom frem til også er velkendt fra andre skoler og andre steder i verden, hvor der udføres meditation, og det er uanset hvilken religion, der er tale om. Der kan naturligvis også være ulemper ved meditation, og videnskabsfolk ved måske nok noget , men nok endnu langt fra alt.