/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / ISDN / Spørgsmål
10  dk 160
Siemens ISDN-NTBA og Tele2Adsl
Fra : KingCreol
Vist : 2929 gange
200 point
Dato : 03-12-04 00:13

Hej,
jeg har fået anskaffet mig Tele2Adsl til min ISDN linie, men kan ikke få det til at
fungere med både ADSL og telefonien.
Det skulle egentlig være lige til, og da jeg ikke ville bruge krudt (og penge) på en
tekniker til at installere mit ADSL, bestilte jeg det som gør det selv pakke.
Jeg havde tidligere haft Tiscali ADSL, men af forskellige årsager valgte jeg at gå over
til Tele2. Tiscali ADSL med en SISCO 677 router havde jeg selv installeret, så det
kunne vel ikke være så svært med en ”Tele2 gør det selv pakke”.

Desværre er jeg løbet ind i problemer, idet disse to løsninger kører forskelligt.
Tele2 løsning består af : en Splitfiler og en ISDN modem (Speedstream 5100)
og ikke som Tiscali af blot en CISCO 677 modem. I Tele2 løsningen er det mening at man skal
sætte splitfilter direkte på den indgående linie og trække derfra videre til NT boksen
og ADSL modemet, det hele skulle være lige til og man skal blot sætte det medfølgende
Hermafroditstik ind i NT boks’en, så skulle det hele fungere.

Mit første problem er, at den indgående linie er sæt direkte på bundkortet i min
"Siemens EURO-NTBA" ISDN boks. Og der går 2 linier ud til 2 ISDN telefoner ud af NT-boksen.
Så min (tekniker opsætte) NT boks er altså ikke en boks man har tænk Tele2 løsning til.

OK, jeg er ikke helt tabt bag en værktøjskasse, så jeg har forsøgt mig med forskellige
løsningsmodeller.
Jeg har trukket de to ledninger fra bundkortet (indgående linie), og ladet det går
ind i splitfilter via en RJ11 stik, og vupti så havde jeg ADSL.
Men jeg kan ikke få mine telefoner til at fungere, ikke samtidigt med ADSL. Jeg har prøvet
alle mulige og umulige kombinationer, intet hjælper. Jeg har prøvet at bruge den indgående
linie til både ADSL samt til NT boksen, det virker ikke. Jeg har forsøgt at trække to
ledninger ud af splitfilter’s ISDN udgang (tog de 2 midterste, idet jeg ikke ved bedre)
og ladet det går ind i NT boksen, det fungerer ikke. At sætte telefonen direkte på splitfilter
fungerer heler ikke. Er der nogen som sidder med en mulig løsning ?

I øvrigt så har jeg besluttet mig til at skifter over til analog linie hurtigst muligt,
men har endnu ikke kontaktet TDC (som er min ISDN udbyder) hvorfor jeg ikke ved hvor lange
udsigter denne konvertering har. Derfor er jeg ikke meget for at tilkalde en tekniker fra
Tele2 med en ventetid på 3 uger ( og 1000 kr. i dummebøde ).

Så lige nu kan jeg enten være på nettet eller bruge telefonen, men ikke begge dele.
Er der nogen som har nogle ideer ?

På forhånd tak
KingCreol

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 03-12-04 00:25

ingen ide - men hvorfor både isdn og adsl ??????? det forekommer da temmelig unødvendigt

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-12-04 00:31
Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 03-12-04 00:52

eller - prøv at kigge hos www.get2net.dk under adsl - der er oplysninger om installation - og du har vel fået en kvikguide også ikke ?????

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-12-04 01:09

Dette var noget af det jeg havde i tankerne (Hentet fra pdf dokumentet):
Er dine telefoner påmonteret en ISDN NTab-boks, så skal du købe et multiinstallationsstik for at få dine
telefoner til at virke. Dette kan du købe i den nærmeste TDC Butik.

Kommentar
Fra : KingCreol

Dato : 03-12-04 01:21

Hej BjarneD,
det er som det står i denne vejledning :
"Hvis du allerede har en ISDN-forbindelse, hvor din
ISDN-boks ikke er tilsluttet et aftageligt stik i væggen,
så kan du ikke installere bredbånd. Du bedes derfor
ringe på 80 80 80 10, som afhjælper problemet eller
sender en tekniker uden beregning."

Til miritdk: det er dejligt med din entusiasme, men jeg er
langt forbi kvikguide og almindelig installations vejledning.
Det jeg har brug for er dyb teknisk vejledning, men jeg
takker for din interesse .

KingCreol

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 03-12-04 06:28

miritdk - ADSL og ISDN kan være en god ting, især hvis du ønsker TO linier SAMT ADSL, men kun har et par kobbertråde ind til dit hus...

KingCreol - Det lyder til at du har den gamle version af NT boksen. Og jeg kan ikke huske om de kan tage både ADSL og ISDN. Men ring til dem og hør om de ikke kan komme og skifte boksen. Og hvis de ikke vil, skal jeg nok klare det Hvis du altså bor i den rigtige del af DK (Set i forhold til mig, som er Roskilde eller deromkring).

Mvh. Jens Heshe Knudsen, telefagteknikerelev i TDC!

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 03-12-04 11:29

øhhh, er hægtet lidt bagud. Men har lige installeret det samme ved en bruger af TDC

det kører som så:

telefon stik i væg (det første) til skille filter.

Skille filter til Isdn
Skille filter til ADSL

ISDN udgange til telefoner

ADSL udgang til ADSL modem

ADSL modem til PC`er

Ps. Jeg ville også afmelde mit ISDN, det koster bare 2 års forbrug at afmelde det Det er SKOD fra TDC.

Jeg har også ved en anden, haft problem med Line til telefon via ISDN. Det viste sig at TDC ikke havde åbnet for det, selvom det var bestilt, og de 3 gange sagde at alt var i orden

Kommentar
Fra : KingCreol

Dato : 03-12-04 14:31

Ja, det ser ud til at du er hægtet af .
Jeg skriver i mit indlæg :
Citat
Mit første problem er, at den indgående linie er sæt direkte på bundkortet i min
"Siemens EURO-NTBA" ISDN boks.

Så jeg har IKKE et stik fra væggen, havde jeg det, vil jeg forvente at mindst en af mine
telefoner ville virke samtidigt med ADSL, for installationen er, når man følger vejledningen,
ret simpel, under de betingelser. Men det er altså ikke tilfældet. Udefra kommende linie
(2 ledninger: blå og rød) klemmes direkte på bundkortet (skal først fjerne et dæksel med
en skruetrækker, du ved sådan en metal tingest med håndtag på, altså skruetrækkeren) i min
Siemens EURO-NTBA boks (kæmpe stor grå kasse) som i tidernes morgen (omkring ’97) blev
installeret af en TDC tekniker. (puha det tog vist tid at skrive det, men jeg ved at ingen
læser det alligevel, så hvad Søren…)

I øvrigt har jeg talt med TDC i dag, og de kan komme med en tekniker på næste mandag,
det må da siges at være en super hurtig reaktionstid . Så det skal de da have ros for.
Oven i købet skal jeg kun betale de 450 kr. for omlægning, ikke noget for selve teknikerbesøg.

Men jeg er tvunget i den mellemliggende periode, at køre enten ADSL eller telefoni, så et
teknisk forslag vil stadig være godt.

KingCreol