/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
henvendelse til sælger
Fra : vapci
Vist : 473 gange
50 point
Dato : 02-12-04 16:35

jeg har haft kig på en ejerlejlighed gennem en mægler, og havde faktisk underskrevet købsaftale. P.g.a. efter min mening dårlig behandling fra ejendomsmægleren, trak jeg mig fra handlen.
Mit spørgsmål er nu om jeg må tage kontakt til sælgeren direkte, og evt. købe den udenom mægleren? Jeg er klar over at sælger sandsynligvis er bundet af en formidlingsaftale til mægleren og derfor ikke kan sælge straks. Men jeg mener bare ikke at sælger kan være tjent med at have en mægler der forpurrer en faktisk afsluttet handel, og jeg er overbevidst og at sælger ikke har fået korrekte oplysninger om hændelsesforløbet.
Men det er på en måde sælgers annoncering der har gjort mig opmæksom på lejligheden.

Kommentar
Fra : pims

Dato : 02-12-04 16:48

For mig at se, er der ingen som kan forhindre dig i at tage direkte kontakt med sælger. Det er selvfølgelig kun et gæt, men det er vel et frit land vi lever i.
Desuden mener jeg at sælger er blevet svigtet lige så meget som dig, og så vidt jeg husker er der ikke nogen bindende aftale, hvis det er beviseligt at sælger ikke har opført sig korrekt. Held og lykke med det, hilsen Pims

Kommentar
Fra : perdude

Dato : 02-12-04 16:51

Du har ret i at sælger nok ikke kan løbe fra aftalen med mægleren uden at miste nogle penge. Men tit er det jo sådan, at hvis lejligheden ikke er solgt indenfor et givent tidspunkt (feks. 3 mdr.) så kan aftalen med mægleren annuleres.
Og så er der jo intet der står i vejen for et privat salg, hvis sælger selvfølgelig er med på ideen.

Held og lykke med det.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-12-04 16:58

Det er ikke dig der har en aftale med mægleren. Det er sælgeren og hvis han sælger til dig uden om mægleren kommer han til at betale fuldt salær samt de annonceringsomkostninger der må have været.
Det rigige vil være, at kontakte sælgeren og fortælle om hændelsesforløbet og at du ikke vil handle med pågældende.
Så kan sælger jo klage med henblik på at få aftalen annuleret,men jeg tvivler stærkt på, at det kan lade sig gøre for så kunne hvem som helst lave det nummer for at lave en billigere handel uden mægler.

Accepteret svar
Fra : jorren

Modtaget 50 point
Dato : 03-12-04 00:14

Enig med de andre i at du sagtens kan tage kontakt til sælger.
Aftalen (formidlingsaftalen) mellem sælger og mægler er sælgers sag/problem
De fleste formidlingsaftaler indeholder en pasus om, at hvis ejerlejligheden sælges til en køber, som har været på banen gennem mægleren, er sælger forpligtet til at betale salær - også selvom det sker efter udløbet af formidlingsaftalen. Det bedste vil altid for sælger være at prøve at lave en aftale med mægleren om at det hele sker legalt, at mægleren måske hjælper med lidt papirarbejde, men at salæret måske kan forhandles noget ned. Især hvis mægleren kan overbevises om at han har svigtet i forløbet, som du beskriver.

Godkendelse af svar
Fra : vapci

Dato : 03-12-04 12:11

Tak for hjælpen