/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Fryser
Fra : ockendon
Vist : 5671 gange
100 point
Dato : 02-12-04 10:48

Kan min fryser stå udenfor, i en ikke isoleret garage uden at tage skade?

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 02-12-04 10:55

da der er fugt begynder den at ruste

Kommentar
Fra : macau

Dato : 02-12-04 10:56

ja,,det kan den godt,også sparer du endda lidt på strømmen i denne kolde tid

Kommentar
Fra : froslev

Dato : 02-12-04 10:57

Det gør vores, en ældre model, i lysegul. Et arvestykke.

Den har nu stået der i 2 år, og ingen synlige problemer, men der kan sikkert opstå rustproblemer hen ad vejen.

Mvh

Froslev

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-12-04 11:05

Altså på længere sigt kan fryseren godt tage skade.
Især hvis der kommer fugt i isolering i selve fryseren, og den kan begynde at ruste.
Ledninger og rør kan også gå i stykker fordi det irrer.
Men ifølge elselskaberne sparer man ikke strøm ved at fryseren står koldt.

mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-12-04 11:11

Efter sigende kan en fryser blive ødelagt hvis den står i et ikke frostfrit rum og jeg har selv oplevet at kompressoren brændte af på en skabsfryser der var placeret sådan.
Nu har jeg indrettet et isoleret rum i mit udhus hvor der er frostfrit på grund af den varme fryseren afgiver til omgivelserne og vores kummefryser har det fint og vi kan opbevare malebøtter og andre ting der skal stå frostfrit uden problemer.
Rummet er tørt på grund af isoleringen.

Kommentar
Fra : macau

Dato : 02-12-04 11:26

dova.
det er nu ik helt rigtig,,,,det er logik at når den står koldt så skal kompressoren ikke køre så meget,,,og dermed sparer den strøm

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-12-04 11:57

Jeg har "klippet" dette fra Frorbrug.dk
Citat
Fryser og køle-fryseskab i udhus eller garage
Publiceret:26-02-2002 Tip en ven Print denne side

Fryseren kan godt placeres i et udhus eller garage, men det kan give nogle problemer, fordi der kan være store temperatursvingninger. Der kan blive meget koldt om vinteren og meget varmt om sommeren. Hvis temperaturen kan holdes mellem fx 10 og 30 grader C, er der ingen problemer. Hvis der derimod er 35 grader eller mere, vil kompressoren arbejde hele tiden uden at kunne holde -18 grader i fryseren og bruge en masse energi.

Ved temperaturer under +5 grader kan kompressoren ikke fungere, og olien vil være så stiv, at kompressoren ikke kan komme i gang.

Står fryseren i udhuset, skal man holde ekstra øje med temperaturen såvel i som uden for fryseren.

Helt de samme problemer vil man have med et køle/fryseskab i et uopvarmet sommerhus om vinteren. Uanset om der er en eller to kompressorer. To kompressorer giver den fordel, at man kan stille temperaturerne hver for sig og slukke for de to afdelinger separat.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-12-04 13:22

Problemet er som Bjarne har "sakset". Kølemiddel er noget underligt noget. Dette vil helst samle sig hvor det er koldt. Står alt kølemidelet i kondensatoren pga meget kolde omgivelser får du ingen kølemiddel hjem og kan derfor ikke fordampe kølemiddel i fordamperen (lave kulde). Samtidig er det korrekt at olien bliver mere træg, hvorfor at skidtet kan få bøvl med at starte.

Alt i alt, rent kølemæssigt er det ikke nogen ubetinget fordel at placere en kølemaskine i et koldt rum, rarest er det med et rum med jævn temperatur. Som ovenfor skrevet holder kølemaskinen heller ikke af varme. Ved varme omgivelser skal kondenseringstrykket være højere for at kunne aflevere varme, og kølemaskinen falder i ydelse. Korrekt er det at ved kolde omgivelse daler kuldetabet i fryseboksen, ellers bliver det lutter ulemper - rent kølemæssigt. Kondens er normalt ingen problem, med mindre luftfugtigheden er voldsomt for høj.

Konklusion: En fryser er beregnet til opstilling indendørs i almindelige stuetemperaturer. For varmt = mindre ydelse, for koldt = problemer med start, sommetider 0 i ydelse, idet al kølevæsken kan stå i kondensatoren.

Så vil spørgsmålet være, hvad gør man ved butikskøl og den slags.

Bygger krumtaphusvarme på.

Styrer ventilatoren efter kondenseringstrykket. Så taler vi pludseligt om noget andet.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-12-04 13:30

Man kan godt købe frysere der kan stå i frost hvor kompressorens olie har mere fleksibel viskositet.
Butikskøl/frys har en helt anden type kondensator og nu e rman begyndt at tage dem (kondensatorerne) ind i lukkede rum hvor man udnytter varmen til butiksopvarmning.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-12-04 13:43

Nej Bjarne. Det har man gjort i umindelige tider. Almindeligvis har det dog altid været klogest at placere kondensatoren udenfor, og derefter påbygge en EKSTRA kondensator indenfor til varmegenvindingen, idet du ikke har noget at bruge varmen til om sommeren. Dette er dog pga høje kølemiddelpriser/afgifter en kostbar fornøjelse, idet anlægsfyldningerne bliver større. R404a koster over 600 kr pr kg. Når tingene skal være smarte, laver man en vandkølet kondensator og kan så frit transportere varmen derhen hvor behovet måtte være, f. eks til frostsikring af gulv i frysehuse, varme i butikken om sommeren, eller selvfølgelig ud i tørkøleren udenfor. Sådanne anlæg får en mindre kølemiddelfyldning, men er dyrere at installere. Ligeledes har opvarmning af brugsvand vha kølemaskiner været brugt i mange mange år. Intet nyt under solen der.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-12-04 13:46

Dybest set har du faktisk aldeles uret i det sidste du skriver Bjarne. Faktuelt flyttes der 0 kondensatorer ind, når du flytter 1000 ud! Den korrekte påstand er, at du "PÅBYGGER" måske genvinding på nogle få, hvergang du flytter nogle ud. Stort set alle butikker har problemer med for meget varme, dels pga lys, men også pga kølemaskiner.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-12-04 13:47

Sorry læste ikke ordentligt.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-12-04 13:48

Nu går det helt galt. Læse "varme i butikken om vinteren"

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 02-12-04 14:09

Den bruger faktisk mere strøm ved at stå koldt, kompressoren vil brænde af da olien inde i kompressoren er for tykt når det er koldt, det vil sige at den bruger unødig strøm på at køre, samt der er et meget størrere slid på kompressoren.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-12-04 14:58

Arhh, både ja og nej KPM. Almindeligvis kan den holde sig selv varm, når den er i drift. Problemet er koldstarter. Yderligere får du lidt højere COP, jo lavere kondenseringstryk du skal bruge. Men problemet er hvis du slet ingen kondenseringstryk har, så "pumper" du bare kølevæsken rundt og har ingen kondensering - ingen fordampning. Og så yder den 0.

Desuden er der jo den rigtighed at selve kummen har mindre kuldetab i kølige omgivelser. Som sagt er freon noget underligt noget, der søger hen hvor det er koldest og samler sig der. Anlægget "tror" så der er for lidt kølevæske på.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-12-04 15:06

For iøvrigt at bage videre på det oprindelige spørgsmål, så er vi almindelig dødelige afgiftbelagte privatpersoner jo interesserede i at beholde varmen inde, idet vi skal bløde dyrt for at købe varme. Skægt nok glemmer alle dem der sælger lavenergi-alting, at radiatorerne kommer på mere arbejde når vi skifter glødepærerne ud til energisparepærer og slukker vores elektriske apparater på kontakten, så der er nul-stand-by strøm. Fakta er, at alle besparelserne udhules gevaldigt af øget varmeforbrug. Se nu bare en vandseng. Ja den bruger lidt strøm, men det er unødvendigt med varme i soveværelset, idet soveværelset har inddirekte elvarme via vandsengen. Jeg holdt mit hobbyrum frostfrit en hel vinter, bare vha af to kraftige lysstofarmaturer. Det skal siges det er tæt tæt og ekstremt isoleret. Men folk glemmer ofte den med at energien er konstant. Kommer lige fra en byggeplads, hvor der var varmt og dejligt i betonrørenen under jorden. Hvorfro! Fordi der stod affugtere dernede. Altså inddirekte elvarme. Den energi du hælder ind kommer ud.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-12-04 15:08

Inden jeg bliver overfaldet, skal det naturligvis siges at højisolering af køl og frost er penge på bankbogen, idet unødvendigt kuldetab bare render i rundkreds med den varme køle- eller fryseskabet sender ud.

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 02-12-04 15:15

Jeg giver dig helt ret i det, men der er jo altså også en hel sommer hvor den varme som div. apparater udvikler er rent spild!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-12-04 15:18

Iøvigt til dova. Køl og frys er normalt lavet som opskummet sandwich konstruktion og er (normalt) ufølsomme for at suge fugt. Problemet er yderste lag plade, der bare er pulverlakeret. De holder ikke af høje relative fugtigheder, idet der kan dannes kondens, på de steder der har lidt kuldetab. Står skidtet udenfor en dag som idag, med 5° og 99% RF er dugpunktet en anelse under 5° og så har vi balladen. Ir er ikke noget problem vi oplever selv ikke på udendørs monterede installationer. Der er temmelig meget godt i kobberrørene og irren vil kun optræde i et absolut meget tyndt lag. Ikke som rust, der langsomt gnaver igennem. De gamle legendariske Gram køle-/fryseskabe med een kompressor, havde noget vældig åndsvagt noget med kobber og alurør loddet sammen. Det gik altid galt, også inde i køkkenet. Men der var det galvanisk, tingene ikke kunne lide hinanden.

El-installationen på den slags ting er mere følsom for fugt, ikke mindst fordi tingene ikke er født med tilstrækkelig tæthed.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-12-04 15:22

Det ved jeg kpm, men elselskaberne "glemmer" at fortælle dig at dit merforbrug kan bruges i måske 200 dage om året, når de prakker dig lavenergi-ting på.

PS Derfor lod jeg heller ikke lyset brænde i "hobby'en" om sommeren, vel!

PSPS Iøvrigt sparer jeg da alle de steder jeg kan, på strømmen, idet min brændeovn er meget meget billigere end el.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-12-04 15:23

Iøvrigt er det fyringsmæssigt med at have nogle gæster (de kan selv tage øl med). Et menneske der sidder i en stol, producere ungefær 100W!

Hvis de lader de tomme flasker stå, er det ovenikøbet en gevindst.

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 02-12-04 15:27

Ja det er jo ikke helt skidt!

Meeeen jeg varmer hytten op for 4000-5000kr om året.....så jeg klager ikke.....men vil alligevel gerne have en brændeovn!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-12-04 15:33

Very cheap, må man sige. Jeg kan da anbefale dig en lille konvektionsbrændeovn med glaslåge. Nemme at styre, godt for hyggen at se ild. Skal det være billigt er trælasternes slagbud ikke ringe. De duer. Købte selv en billig Westfire for 2 år tilbage. Den næsten halverede mit træforbrug, sammenlignet med min gamle Hess støbejerns brændeovn. Den var vist bedre til at holde skorstenen varm.

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 02-12-04 15:40

Ja helt sikkert, men det er mere det med placeringen af skorstenen, jeg syntes også at den er frygtelig dyr!

Det er let nok at finde en billig nok brændeovn!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-12-04 15:52

Jo jo Kpm. De er ikke dumme på trælasten. Du ved gyngerne og karussellen. Se også hvad de skurke forlanger for et røgrør. Uuakk......

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-12-04 16:43

Når I nu er færdige med, atr demonstrere jeres enorme viden kunne I måske besvare spørgsmålet

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-12-04 17:08

Gerne herrr ûbersturmbahnführer. Godt vi har dig til at sortere i tingene og få tingene på plads.

Svar:
Nej, det vil næsten altid være en ringe ide (hvilket jeg også har skrevet). Idet apparatet ikke er egnet eller bygget til at stå udenfor, hverken køleteknisk eller iøvrigt fysisk.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-12-04 17:14

Så blev man lige degraderet

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-12-04 17:22

Nåhh ja, vidste godt du gik med næsen lidt vel højt!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-12-04 17:35

Ved du noget, som kan bruges til at hjælpe spørgeren?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-12-04 17:37

Gør du?

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 100 point
Dato : 02-12-04 17:48

Dit indlæg:

Man kan godt købe frysere der kan stå i frost hvor kompressorens olie har mere fleksibel viskositet.
Butikskøl/frys har en helt anden type kondensator og nu e rman begyndt at tage dem (kondensatorerne) ind i lukkede rum hvor man udnytter varmen til butiksopvarmning.

...er dybest set det rene vrøvl!

Ockendon kan jo forsøge sig frem. Holder det så, så holder. Er det en gammel skodfryser, kan det være hip som hap. Og alt afhænger af om man tør tage chancen. Personligt ville jeg aldrig sætte en nyere fryser udendørs.

PS Hvad er flexibel viskositet?

PSPS Hvor har man på kommersielle køleanlæg flyttet kondensatoren ind?

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 02-12-04 18:37

3773 i flot stil.
God jul alle.
Hilsen
Keldd.

Godkendelse af svar
Fra : ockendon

Dato : 03-12-04 07:06

Tak for svaret 3773.
      Dette medførte en større diskussion. Jeg ville gerne have fryseren inde, også fordi den afgiver varme, men skal flytte og har derfor ikke plads. Så går den, ja, så går den, og hvis ikke, er det bare ærgeligt. Men tak alle sammen for gode råd

Og god jul til alle

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-12-04 08:29

Se se, så er det jo af nød.

I så tilfælde ville jeg (hvis muligt) gøre som Bjarne, dvs få isoleret dit værksted (hvis du har et sådant).

For at modvirke kompressorhaveri, er der et lille fif, der hedder. Spænd en thermostatisk varmesnøre på f. eks. 25 - 50W på kondensatoren, for at modvirke at al kølevæsken samles i denne ved hård frost. Iflg montørerne er det et væsentligt større problem end for kold olie, selvom olieopkog heller ikke er noget kompressoren holder af.

Kommentar
Fra : ockendon

Dato : 03-12-04 11:51

Hej 3773, udlejer er ikke interesseret i at isolere. Hvad er "hård frost" her i Danmark? Tak for fiffet med varmesnøret, må ha en snak med elektrikeren om det

Kommentar
Fra : ockendon

Dato : 03-12-04 11:51

Hej 3773, udlejer er ikke interesseret i at isolere. Hvad er "hård frost" her i Danmark? Tak for fiffet med varmesnøret, må ha en snak med elektrikeren om det