/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Mozilla vs. ie
Fra : anders_bak
Vist : 494 gange
100 point
Dato : 02-12-04 09:56

Jeg har instaleret Mozilla Firefox, og er meget tilfreds med hvordan det virker. f.eks går alt her på kandu meget hurtigere end med ie. Jeg har dog problemer på enkelte sider, men har så i en artikel i Ingeniøren læst en artikel hvor der står følgende:

"Imidlertid er det kendt, at mange brugere indstiller deres Opera- eller Firefox-browser til at identificere sig som I.E. 6.0 for at kunne se websider, der ikke er kodet efter standarderne fra World Wide Web Consortium."

Er der nogen der ved hvordan man gør det, og ikke mindst hvordan det funger. fjerner det også nogle fordele ved firefox eller?????

Jeg ved godt at dette spørgsmål måske ikke burde ligge under MS Windows, men ie følger jo med win, så mon ikke det går (-:

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-12-04 10:15

Jeg ved det ikke, men hvis Firefox kan omstilles til også at FUNGERE og ikke bare identificere sig som IE, vil nogle af de sider Firefox viser korrekt, jo ikke længere blive vist som de skal og så er man da lige vidt ?

For et eksempel tolkes position:fixed; ikke korrekt med IE, ligesom der er flere underlige bugs i box modellen.

Begge browsere har deres 'fejl', men for Firefox vedkommende skyldes fejlene hjemmeside programmørerne og ikke programmet. Med IE er det lige omvendt; korrekt kodede hjemmesider vises forkert pga. fejl i programmet

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 110 point
Dato : 02-12-04 10:20

På denne side står menuen i højre side 'stille', når der scrolles i Firefox. I IE scroller den med 'ud' af siden !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-12-04 10:20

UPS.... her kommer linket : http://webdesign101.dk/showcase/position/positionfixed.html

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 02-12-04 10:21

Det har du selvfølig ret i, men der nogle hjemmesider (netbank osv) der bare ikke vil åbnes med andet end ie. hvis firefox så identificerer sig som ie er det jo muligt at man kan få adgang, og at det så vil funge aligevel. Ved ikke om det funger, det er bare en teori jeg gerne vil efterprøve

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-12-04 10:26

Jeg ved fra andre brugere, at der er fejl på netbank's side ...også i IE. Prøv i Firefox at slå scriptfejlfinding fra og se om du så ikke kan bruge siden alligevel. Jeg ved ikke hvordan man gør eller hvilke indstillinger der findes i Firefox

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : olepost

Dato : 02-12-04 10:31

I må undskylde,men jeg har lige prøvet både med web bank og mo´s link,jeg kan ikke se mærke nogen som helst forskel

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 02-12-04 10:37

Jeg må lige korrigerer, når jeg skrev webbank mente jeg min egen i BG Bank, og den kan jeg slet ikke logge på med firefox, kan du ikke se forskel på siden fra molokyle ? hvilken version af mozilla bruger du? (Findes der andre end firefox 1.0)

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 02-12-04 10:49

Har nu fundet ud af hvad der foregår med min bank. Deres sikkerhedssystem funger ikke med andre browesere end ie. så skal man have sådan en lommeregneragtig ting der giver en ny kode hver gang man skal logge på. det er sgu for besværligt. så er det nemmere stadig at bruge ie når man skal i banken.
Men det ændrer stadig ikke på at jeg har oplevet problemet på andre sider, så spørgsmålet står stadig på om der er nogen der har erfaringer med at få firefox til at identificere sig som ie som beskrevet i artiklen ??????

Kommentar
Fra : olepost

Dato : 02-12-04 10:57

På web bank skal du lægge nøglen ind når det er et nyt sted du logger på fra.Firefox skal have nøjagtig de samme oplysninger hver gang som IE

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 02-12-04 11:03

der er forskel på de forskellige bankers systemer. Bg bank skriver at de ikke supporter mozilla's produkter, og at der ikke er nogen vej uden om den der lommeregnerting på deres system. Så er det bare sur røv hvis man bruger linux eller mac. Det er sgu ikke særlig brugervenligt.

Kommentar
Fra : olepost

Dato : 02-12-04 11:10

Skift Bank

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 02-12-04 11:13

Det er selvfølig en mulighed

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-12-04 11:17

olepost og anders_bak : Bliver menuen i højre side ikke stående stille samme sted, når I scoller ned på siden i Firefox ?

http://webdesign101.dk/showcase/position/positionfixed.html

..så er der altså noget galt med jeres browser !!!

I IE kører den som sagt ud af vinduet, når man skroller ned.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 02-12-04 11:21

Jo, mol' jeg oplever det samme som dig

Godkendelse af svar
Fra : anders_bak

Dato : 14-12-04 10:09

Tak for svaret molokyle.