/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
tilslutning af ovn + kogeplader
Fra : damskov
Vist : 3404 gange
100 point
Dato : 01-12-04 21:26

Hej alle,

jeg overvejer at skifte mit gaskomfur ud med induktionsplader og en indbygningsovn, men kom i tvivl om jeg har de rette elinstallationer.

Jeg ved at der kun løber to faser ind i min lejlighed, men på el-tavlen har jeg en tre-faset afbryder (16A), der pt kun bruges til ovnen. Jeg har kigget i komfur-udtaget og kan se at alle tre faser er tilsluttet, men der er kun juice på to af dem.

Til kombinationen induktionsplader+ovn skal der bruges 3*16A, så jeg skal have strøm på den sidste fase. Er det muligt at få en af faserne ført ind på to af indgangene på den tre-fasede afbryder?

(selvfølgelig forudsat at den samlede belastning på de enkelte faser ikke overstiger 40A)

mvh

Damskov

Kommentar
Fra : johnny80

Dato : 01-12-04 21:44

Nej, hvis du skal have en fase mere skal den trækkes ind til gruppetavlen.

Selv om du kun har to faser kan du godt tilslutte de fleste ovne og induktionsplader. De har næsten altid en måde med 2 faser + nul og selvføglelig jord. Hver fase bliver bare belastet mere. Så du kan nok ikke sætte meget andet på samme gruppe.

Håber det hjælp.

Kommentar
Fra : damskov

Dato : 01-12-04 22:32

tjoo, men det kræver vel ikke en ekstra fase at få de 3*16A ud til komfur-udtaget?

På den ene fase sættes een 16A afbryder og på den anden sættes to 16A afbrydere == een 3*16A afbryder eller hvad?

På den ene fase, som bliver belastet med 2*16A kan der så ikke sættes mere på, med mindre man har en gruppeafbryder med 8A eller mindre.

Kommentar
Fra : johnny80

Dato : 01-12-04 22:50

Jeg kan ikke helt forstå spørgsmålet.

Men det er ikke sikker du har tre forskellige faser i huset.
HVIS du kun har 2 faser, hjælper det ikke at løffe den ene så der kommer 3. For du skal bruge to forskellige faser for at lave 400 v. Så du skal pille lågen af oven og en dæksel på induktionspladen, og montere det som 2 faser med null. (L1, L2, N) Det kan de fleste ting godt.
Så må du bare se om den kan trække. I værste tilfælde springer sikringen.

Pas på stød...

Kommentar
Fra : johnny80

Dato : 01-12-04 22:53

Når du forstår jeg. 16A er max spænding. Du må godt lave en lys gruppe mere på 10A.

Har du en forsikring inden i huset. En som sidder foran alle de andre sikringer.

Kommentar
Fra : olefahnoe

Dato : 01-12-04 22:54

Hej

Du skal have tre faser og nul til et komfur de skal være forsikret med 16A

Desværre MÅ du ikke lave det selv. for det første er det ulovligt. (det er der så meget der er)
For det andet er det meget farligt at lave installationer selv.

Du skal kontakte din lokale elektriker, det bliver du nød til

Elektriker Ole F. Munksgaard

Kommentar
Fra : johnny80

Dato : 01-12-04 22:54

Ikke HPFI eller HFI, en forsikring. F.eks. på 40A. 3 sikringer du kan skrue ud og skifte, på 40A hver.

Kommentar
Fra : johnny80

Dato : 01-12-04 22:59

olefahnoe svar er nok også det mest rigtige.

Men jeg kalder bare dette info, hvad folk laver i hjemmene er ikke Ole eller mit ansvar.
Men det er stadig ulovligt og farligt.

Men jeg vil forsat gerne give dig INFO om el.

Kommentar
Fra : damskov

Dato : 01-12-04 23:19

jeg er selvfølgelig klar over at jeg ikke må lave det selv, men jeg vil bare vide om jeg overhovedet kan få mine kogeplader+ovn sluttet til før jeg køber dem, ellers ser man rimelig dum ud når de skal sluttes til

kombinationen jeg snakker om, er:
1 seperat indbygningsovn, der kræver 1*16A 230V
1 seperat kogepladeø, der kræver 2*16A 230V

jeg har:
et stk komfur-udtag med:
- to "aktive" faser (A og B) sat til en 3*16A gruppeafbryder, hvilket er godt nok til kogepladerne
- een fase, der ikke er strøm på (målt)

spørgsmålet er så:
kan een af de to faser fremføres i den sidste leder, så jeg i komfur-udtaget får:
- fase A koblet på 16A afbryder nr 1
- fase A koblet på 16A afbryder nr 2
- fase B koblet på 16A afbryder nr 3

i gruppetavlen sidder der en 3-dobbelt 16A gruppeafbryder, hvilket burde klare præcis dette.

Accepteret svar
Fra : johnny80

Modtaget 100 point
Dato : 01-12-04 23:45

Nej. Det samme fase må IKKE komme to gange i samme afbryder, rør, kabel, gruppeafbryder osv.

Så skal du trækker en ny tilgang, eller satse på at de kan del om en fase.
Normal er kogeplade del op sådan, at 2 plader kører på den ene fase, og de 2 andre på den anden.
Så hvis der er to af dem, du ikke vil bruge samme med ovnen kan de monteres sammen.

Problemet vil kunne komme når du bruge ovn og alle kogeplader sammen tid.

Kommentar
Fra : damskov

Dato : 02-12-04 00:58

hmm, det lyder som om der skal lægges et nyt kabel fra tavlen til køkkenet. Så må jeg hellere få en elektriker til at give en pris på at trække et ekstra kabel, _før_ jeg får fjernet gasmåleren

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 02-12-04 09:35

en extre gruppeafb. og ny ins. til ovnen er det eneste rigtige (vær opmærksom på at den induktionsplade du køber KAN køre på 2 faser N, jord) der er nogle modeller der kraver alle 3 faser.
et lille tip!
få ekspedienden til at skrive på kviteringen at den kan køre 2fase.n.jord (DET ER SET FØR AT DE TAGER FEJL I BUTIKKEN)

Godkendelse af svar
Fra : damskov

Dato : 03-12-04 15:14

Tak for svaret johnny80.