/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Spørgsmål
10  3773 570
Trekant udregninger
Fra : Interkriller
Vist : 872 gange
200 point
Dato : 01-12-04 20:45

Jeg skal have målt afstanden på både X & Y aksen, fra nederste venstre hjørne til øverste højre.

Har brug for formlen der kan hjælpe mig med det.

Har lavet et billede der forklarer mit problem.

www.krildesign.dk/medialogi/BowCoordinates.jpg

Hvad er X og Y i dette billede?

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 01-12-04 20:49

Jamen da kan du gå ind og bruge phytagoras

Kommentar
Fra : Interkriller

Dato : 01-12-04 20:52

ja, det kan jeg, men det kræver jo desvæære at jeg har mere en en side.

På nuværende tidspunkt har jeg, som tegningen viser, kun "c".

i den oprindelige trekant har jeg (selvfølelig) alle sider og vinkler, men har problemer med at finde siderne X,Y i den nye trekant!

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 01-12-04 20:54
Kommentar
Fra : Interkriller

Dato : 01-12-04 20:55

Måske skulle jeg uddybe mit spg en smule....

Jeg har trekanten |abc| hvor jeg gerne vil finde afstanden på X,Y aksen mellem 2 punkter.

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 01-12-04 20:58

Jo men så er det jo, at du går ind og bruger x og y som hjælpelinier til at regne afstanden mellem a og b

Kommentar
Fra : grethes

Dato : 01-12-04 20:58

http://www.formel.dk/
Måske du kan finde noget her der kan bruges.

Mvh
Grethe

Kommentar
Fra : Interkriller

Dato : 01-12-04 21:04

Jeg skal regne længden af de blå streger ud, har alle de røde.....(se billedet)

Det lyder som om du ved hvad løsninger er pipzi. Hvis du gør kan du så ikke skrive formlen.

har prøvet med h=c*sin(B), men problemet her er, at h er vinkelret på |a| og ikke på X-aksen hvilket jeg har brug for

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 01-12-04 21:18

Skal du have "målt" eller "beregnet" afstanden? Måle - så er det jo bare frem med blyant og lineal

Hvis jeg gætter rigtigt, så er det afstanden på X-aksen fra (0,0) til dér hvor B rører X-aksen, samt afstanden fra (0,0) på Y-aksen til der hvor A rører Y-aksen - eller?

Kommentar
Fra : Interkriller

Dato : 01-12-04 21:22

Beregnet!!

ingen lineal her. Jeg er igang med noget java programmering og lineal er ikke inkluderet i det kodesprog!

Dit gæt var ikke HELT rigtigt, men det nærmer sig

jeg vil have længden af X og længden af Y. Ligesom a2 = b2 + c2 men det kan jeg ikke da jeg jo kun har den ene side og ingen vinkler!

Kommentar
Fra : Interkriller

Dato : 01-12-04 21:25

Eller bare den ene side........ Enten X eller Y, så er det jo bare at smide det ind phytagoras

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 01-12-04 21:52

Du er da nødt til at kende mindst eet koordinatsæt for enten A, B eller C for at placere trekanten korrekt i koordinatsystemet. Ellers kan trekanten jo "glide" hen ad x-aksen med vinklerne i behold.... Og da du jo skal finde x og y må du kende placeringen af C. Korrekt?

Kommentar
Fra : sion

Dato : 01-12-04 21:56

enig med berpox...

Mon vi får løsningen at høre? Jeg kan ikke gennemskue, hvad Interkriller har gjort, med mindre han har fået nye oplysninger...

Simon

Kommentar
Fra : grethes

Dato : 01-12-04 22:02

Kan vi ikke få alle de røde mål/vinkler oplyst?

Kommentar
Fra : Interkriller

Dato : 01-12-04 22:04

Tror jeg har forklaret mig forkert..

Jeg har alle punkterne og vinklerne i den røde trekant. |ABC|

det jeg gerne vil er at finde |AXY| trekanten, hvis det giver mere mening.

Da det er en del af en kode, kan jeg ikke fortælle jer de præcise vinkler, da de bliver genereret af programmet. Jeg er derfor nødt til at finde løsningen som formel og ikke som en talværdi.

Kommentar
Fra : Interkriller

Dato : 01-12-04 22:08

En løsning på mit problem ville også være at finde enten vinklen mellem linjerne "c og Y" eller "c og X"

hvis jeg havde disse vinkelværdier vil jeg også kunne udregne X, Y

Kommentar
Fra : Interkriller

Dato : 01-12-04 22:10

PS: tak for alle indlæggende med links, men har allerede været inde på "1000" sider, og har ikke kunne finde præcis det jeg ledte efter

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 01-12-04 22:18

AXY trekanten??? Sig mig, hvad snakker du egentlig om???

1) Vi kalder den RØDE trekants sider for lille a, b og c.
2) Vi kalder den RØDE trekants spidser (og vinkler) for store A, B og C
3) Vi kalder siderne i den retvinklede trekant der udgøres af x og y akse for xyc
4) Vi kalder vinklerne i den retvinklede trekant der udgøres af x og y akse for store X, Y og lad os sige W (altså modstående vinkel til c)

Hvad er det så du vil finde? sidelængden x og sidelængden y ???
Hvis det er disse to sidelængder du vil finde, og du ved A og B berører hhv. x og y, så SKAL punktet C være kendt. (og jeg taler her ikke om en eksakt værdi, men om, at det er det datasæt der danne baggrund for den individuelle beregning i din kode for enhver trekant der opfylder betingelserne)

Hvis du allerede kender alle koordinaterne for A, B og C, så er længden x = x værdien for A minus x værdien for B

mvh berpox

Kommentar
Fra : Interkriller

Dato : 01-12-04 22:41

ok, jeg prøver at finde lille x og lille y.

Jeg fik lige forvirret mig selv der en smule.
Det jeg har er koordinaterne for B & C samt alle 3 længder |abc|. Det jeg mangler er koordinaterne for A, og derefter kan jeg, som du ganske rigtigt siger finde længden af x&y vha koordinatsættene.

mvh Kristian

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 01-12-04 23:33

OK - prøver lige at stille en formel op imorgen - er du bekendt med vektor- og matrixregning? (og kan det kodes i java?) Eller skal der helst søges en trigonometrisk løsningsmodel?

godnat og sov godt

mvh berpox

Kommentar
Fra : Interkriller

Dato : 02-12-04 08:15

Vektorregning er jeg bekendt med, Matrixregning er et lidt mere uudforsket område for mig (men sikkert nemt

Lyder rigtigt fedt, at du gider kigge på det, krydser fingre......

Kommentar
Fra : Interkriller

Dato : 02-12-04 08:22

Alt beregningsmodeller du kunne forestille dig burde kunne kodes i Java.

En trigonometrisk løsning ville være at foretrække bare for at holde noget kontinuerlit i beregningerne. Men enhver løsningsform er velkommen.

På forhånd tak

Kommentar
Fra : Interkriller

Dato : 02-12-04 10:33

Har fundet løsningen på det....tak for alle indlæg, bare rolig i (berpox) bliver ikke snydt for point.

vis folk gerne vil vide hvad løsningen er, kan de skrive et indlæg, men eller gider jeg ikke forklare det her.

tak for hjælpen.

MVH
Kristian