/ Forside/ Interesser / Fritid / Sport / Spørgsmål
10  Klaudi 1810
adsl via hub uden router??
Fra : xsnp
Vist : 416 gange
100 point
Dato : 07-08-02 17:33

Hej!
kan i hjælpe mig , jeg har 2 stk pc er koblet til en adsl forbindelse via en hub.
men hvordan kan jeg koble det sammen sådan at jeg ikke skal ha pc 1 tændt når pc 2 skal være på nettet?

det er koblet sammen sådan her.

adsl til atmkort pc1
fra netkort pc1 til hub.
fra hub til pc 2.

tdc siger at man ikke behøver en router man skal bare gøre sådan her.

adsl til hub.
hub til pc1.
hub til pc2.
men jag kan ikke få det til at virke ?? hvad gør jeg forkert

på forhånd tak

Accepteret svar
Fra : Gennie

Modtaget 100 point
Dato : 07-08-02 19:41

Hej!

Jeg tror at det du mangler er at skifte kablet i ADSLmodemmet fra atm-porten til den almindelige netværksport. Hvis du har et Siemens modem sidder de to porte lige ved siden af hinanden'

Bye
Gennie

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-08-02 18:43

> hvad gør jeg forkert

Du har ramt den forkerte gruppe, prøv news:dk.edb.netværk i stedet, her er
der kun sportsidioter .

mvh
Jakob

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 07-08-02 23:32

Gennie, læs spørgsmålet inden du svarer.......

Det kan IKKE lade sig gøre, enten skal du delen internet forbindelsen ud på den maskine ,
der har ATM kortet siddende eller anskaffe dig en router.

Jeg har selv i et års tid kørt med en løsning hvor den ene PC'er var tændt hele tiden for
at den anden klunne komme på nettet. Løsningen er softwaremæssigt, at have enten en
deling igennem selve windows eller også installere en softwarebaseret router.

Vil du ikke have den ene pc'er stående tændt, skal du anskaffe dig en router. DU kan
enten købe denne eller leje den hos TDC for ca. 15 kroner om måneden.

Evt. skal du have konverteret din linie til Ethernet og dette koster vistnok i nærheden
af 500 kroner, så spørgsmålet er om man vil ofre dette eller man vil nøjes med det
nuværende iog have den ene pc'er stående sætndt, når den anden er på nettet.

så afvis venligst Gennies svar , dte kan du desværre ikke bruge til meget .

Kommentar
Fra : Gennie

Dato : 08-08-02 13:37

Jeg har læst posten Zonker, og da jeg har installeret ca. 20 adsl forbindelser ved jeg også hvad jeg har med at gøre. Den pakke TDC sender ud til mange af sine kunder er fra Siemens, og modemmet kan håndtere BÅDE ATM og almindeligt ethernet. Så er spørgsmålet om hans telefoncentral kan håndtere både ATM og Ethernet forbindelser!!!!
Da XSNP skriver at TDC har sagt at det ikke er et problem, må man gå ud fra at hans central understøtter begge typer forbindelse. Han skal ganske rigtigt have TDC til at flytte lidt på en dims på centralen, og der er muligvis et gebyr på dette, men det gør ikke min løsning ubrugelig.

Det var så anden gang du fejlagtigt fortæller folk at mine løsninger ikke duer, og beder dem afvise mit svar. Det er en underlig vane!!

Bye
Gennie

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 08-08-02 15:30

Læs indlæggget en gang til:

adsl til hub.
hub til pc1.
hub til pc2.

Dette kan ikke lade sig gøre UDEN en router, eller at en af maskinerne fungerer som softwarebaseret router og så vil konfigurationen se sådan ud :

ADSL
router
hub
de 2 pcere forbundet til hub

eller den anden løsning

ADSL
PC1 forbundet til PC2 med ethernet og forbundet til ADSL med ATM, samt en software baseret router (software installeret på PC 1)
PC2 forbundet til PC1 med netværkskabel

Og selv TDC kan tage fejl, du er da naiv hvis du tror, at fordi der sidder en uvidende tekniker, hos TDC som mener at det kan køre uden en router at så er det ok.

Det kommer ALDRIG til at fungere uden en router enten den er software eller hardware
baseret.

En hub fungerer jo kun som et krydsfelt, som i realiteten bare meget forenklet er nogle kabler forbundet til hinanden via en stikdåse med en masse tilslutninger. Hvordan skal denne kunne route trafik fra forskellige ip-numre på lokalnettet til ADSL modemet ? forklaring udbedes :

Og Gennie nu når du er så skråsikker hvordan vil du påstå, at enten er det en kabelfejl elller også er det en fejl på TDC's central. Ingen af de to ting er rigtige.

Og fordi du har sat 20 ADSL forbindelser op, ved du åbenbart IKKE nok til at sætte et simpelt netværk op.

Dette er grundviden, som man skal vide hvis man arbejder med netværk ved man ikke dette får man det aldrig til at fungere.

Hårde ord måske, men sandheden om du kan lide den eller ej.

Kommentar
Fra : Gennie

Dato : 08-08-02 17:36

Pudsigt!!
Jeg har 1 adsl modem og en switch med 2 pc'er hjemme hos mig. Man kan hos TDC vælge om man vil have 1 fast eller 2 dynamiske IP'er.
Hvad angår netværk administrerer jeg på mit arbejde et netværk med ca. 35 pc'ere og 400 brugere, så jeg er ikke helt uden viden på området.

Bye
Gennie

Kommentar
Fra : Gennie

Dato : 08-08-02 17:37

Pudsigt!!
Jeg har 1 adsl modem og en switch med 2 pc'er hjemme hos mig. Man kan hos TDC vælge om man vil have 1 fast eller 2 dynamiske IP'er.
Hvad angår netværk administrerer jeg på mit arbejde et netværk med ca. 35 pc'ere og 400 brugere, så jeg er ikke helt uden viden på området.

Bye
Gennie

Kommentar
Fra : Gennie

Dato : 08-08-02 17:56

I stedet for blot sige at "han tager fejl" som du gør, må jeg vel hellere lægge et link som fortæller dig hvad du ikke ved:
http://www.teledanmark.dk/menu/sm2723.htm

og klikker på spørgsmål og svar, og derefter på IP adresser.

Netop den opsætning som XSNP arbejder på at få til at virke er et tilbud som TDC beskriver hvis du klikker på "Netværkspakke", selvom Hub'en er skiftet ud med en switch.

Bye
Gennie

Kommentar
Fra : Gennie

Dato : 08-08-02 18:00

Jeg glemte at skrive at hvis man ønsker yderligere maskiner koblet på koster dynamiske IP'er 10 kr/md pr. 2 stk, så hvis lysten skulle være til det kan man dele sin ADSL forbindelse mellem lige så mange PC'ere som man har plads til i sin HUB/switch.

Bye
Gennie

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 08-08-02 19:55

Du påstår at han er ved at sætte en bestemt pakke op fra TDC, det fremgår ingen steder i indlægget.

Han skriver udtrykkeligt UDEN router men med hub i sit oplæg.

Og hvis du arbejder med netværk vil du også forstå, at man sikkert godt kan få det til at virke på den måde,men rent sikkkerthedsmæssigt er det absolut IKKE at anbefale, da det er hasaderet at dele netværk over en hub, uden at have sat en firewall imellem hub og ADSL modem.

Din påstand om at XSNP arbejder på at få en bestemt løsning til at fungere fremgår intet sted i oplægget, så jeg kan kun forholde mig til det han/hun skriver.

Og når du først skriver, at kablet måske er defekt og sidenhen at det er på centralen at det er galt, beviser det jo netop at du ikke læser det han skriver.

En normal indfaldsvinkel til at hjælpe ham ville jo være at undersøge hans netværksopsætning inden man går igang med at konstatere om kablet er defekt og så får at redde den hjem påstår man sørme, at den er gal på centralen.

Og når du samtidig skriver, at:

"Jeg tror at det du mangler er at skifte kablet i ADSLmodemmet fra atm-porten til den almindelige netværksport. Hvis du har et Siemens modem sidder de to porte lige ved siden af hinanden"

så vil jeg vove den påstand at det er ubrugeligt som svar, det er da ikke en holdbar løsning, at konstatere at kablet er defekt og så er den skid slået. Netop derfor er dette svar ubrugeligt, da du ikke gider gøre dig en smule umage så de får løst problemet...

Lidt mere grundighed ville have klædt dig, der kunne du lære en del af Strarup, der altid til fuld eleverer mere end et svar, så folk har noget at arbejde videre med.

Kommentar
Fra : Gennie

Dato : 08-08-02 20:31

Hvor skriver jeg at kablet er defekt??? Jeg skriver at han skal flytte stikket fra en port til en anden, ikke at det er defekt.

Jeg skriver heller ikke at han arbejder med en bestemt pakke, men henviser til den opsætning han nævner som TDC's forslag:
"tdc siger at man ikke behøver en router man skal bare gøre sådan her.

adsl til hub.
hub til pc1.
hub til pc2."
Det er ikke en pakke, men så afgjort en bestemt opsætning (uden router)

"Han skriver udtrykkeligt UDEN router men med hub i sit oplæg."
Jeg bruger heller ikke router i mit forslag, ganske som han ønsker det. Det er dig der siger at han ikke kan undvære den.

Denne påstand holder heller ikke:
"Og hvis du arbejder med netværk vil du også forstå, at man sikkert godt kan få det til at virke på den måde, men rent sikkkerthedsmæssigt er det absolut IKKE at anbefale, da det er hasaderet at dele netværk over en hub, uden at have sat en firewall imellem hub og ADSL modem."
Det eneste han behøver er at installere en firewall på hver af de to maskiner. Zonealarm er så vidt jeg husker gratis for private brugere og fungerer fremragende.

"Din påstand om at XSNP arbejder på at få en bestemt løsning til at fungere fremgår intet sted i oplægget, så jeg kan kun forholde mig til det han/hun skriver." skriver du. Læs hans første post:
"adsl til hub.
hub til pc1.
hub til pc2.
men jag kan ikke få det til at virke ?? hvad gør jeg forkert"
Er det ikke en bestemt løsning??? Og en han ønsker hjælp med at få til at fungere??

"Og når du først skriver, at kablet måske er defekt og sidenhen at det er på centralen at det er galt, beviser det jo netop at du ikke læser det han skriver. "
Hvor skriver jeg at kablet er defekt??? Jeg skriver at han skal flytte (skifte, ikke skifte ud!!) stikket fra en port til en anden, ikke at det er defekt. De to porte kommunikerer med hver sin protokol, det er ikke en defekt. Jeg siger heller ikke at det er "galt" på centralen, men svarer på din besked om at der måske skal betales et gebyr for en opsætningsændring hos TDC. At det ikke er alle centraler der understøtter både ATM og ethernet er ikke en påstand om at noget er galt, bare et faktum. Om det berører ham kan kun TDC svare på.

"så vil jeg vove den påstand at det er ubrugeligt som svar, det er da ikke en holdbar løsning, at konstatere at kablet er defekt og så er den skid slået. Netop derfor er dette svar ubrugeligt, da du ikke gider gøre dig en smule umage så de får løst problemet..."
Mens dit svar om at det ikke kan lade sig gøre uden en router er et skide godt svar??? Specielt da det sagtens kan lade sig gøre.

"Lidt mere grundighed ville have klædt dig, der kunne du lære en del af Strarup, der altid til fuld eleverer mere end et svar, så folk har noget at arbejde videre med."
Jeg er for en gang skyld enig med dig. Strarup giver gode svar!! Men at jeg specielt skal lære af det?? Hvad med dig selv. Du siger til XSNP at han skal gøre det han spørger om hjælp med at undgå¨, uden at vide hvad du taler om. Hvis du har læst det link jeg gav dig til TDC vil du se at der ingen større problemer er i at have to maskiner forbundet til ADSL via en hub/switch (uden router).

Jeg finder det usmageligt at du skriver:
"så afvis venligst Gennies svar , dte kan du desværre ikke bruge til meget "
Du tager fejl, men prøver igen at få afvist et brugbart svar for selv at lave point. Specielt da du siger til XSNP at hans problem ikke kan løses. Når der er en fin løsning på problemet er XSNP's problem reduceret til ubrugelige komentarer fra dig. Sæt han har nået at bruge sine penge på en unødvendig router!!
Det er muligt at han ikke kan nøjes med at flytte kablet, men også skal have kontaktet TDC. Så må han jo prøve at flytte kablet og se om det virker. Det er gratis og ordnet på 2 minutter.
Hvis det så ikke virker melder han sikkert tilbage, og så må vi se på hvad der så er galt.

Hvordan hjalp DIT indlæg ham??? Ved at fortælle ham en løgn om at det ikke kunne lade sig gøre?? Kom med alle de indlæg du vil, men hold dig til områder du har forstand på!

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 08-08-02 21:38

rotflmao........

Sikken mange timer du bruger på ingenting.

Kort sagt skåret ind til benet :

adsl til hub.
hub til pc1.
hub til pc2.

er ikke en holdbar løsning, da den sikkerhed han får med en softwarebaseret firewall ikke er en skid værd hvis han ønsker at kunne lave fildeling, dele printere m.m.
Og hvorfor så ikke, fordi netbios protokollen vil gøre ham synlig på internettet og dermed modtagelig for hacker angreb.

Kommentar
Fra : Gennie

Dato : 08-08-02 22:19

Så rammer vi dine problemer med læsning igen Zonker:
"Hej!
kan i hjælpe mig , jeg har 2 stk pc er koblet til en adsl forbindelse via en hub.
men hvordan kan jeg koble det sammen sådan at jeg ikke skal ha pc 1 tændt når pc 2 skal være på nettet?"

Xsnp vil gerne på NETTET, han siger intet om hverken fil- eller printerdeling.
Er du tankelæser Zonker??? Har han overhovedet det behov? Jeg kan ikke få øje på det i hans indlæg, og jeg vil ikke kaste mig ud i rent gætværk. Hvis jeg skal gøre det må jeg vel hellere guide ham gennem opsætning af en Win2K server med transperent proxy, firewall og brugerhåndtering i active directory. Det kan jeg godt, men det er jo ikke just det han beder om.

Hvis vi holder os til Xnsp's oprindelige mail, som jo er det det hele handler om, så har jeg givet et fuldt og funktionsdygtigt løsningsforslag. Jeg har fortalt dig alle de steder hvor du tager fejl, er det for slemt for dig at acceptere??

Bye
Gennie

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 08-08-02 22:28

Det var dog utrolig at du Zonker skal være sådan en nar herinde, hvordan fanden kan du sige at Gennie´s udmærkede svar skal afvises, svaret er fuldstændig korrekt, for eller kan jeg ikke være på nettet lige nu, For jeg har nemlig 2 pc´er som er sat til en hub, som er igen er på min adsl boks. og ikke en skid andet, og så er den ikke længere, og så deler begge computere både printer og firewall. det er ikke noget problem. Den eneste der har et problem, er sgi da dig.....og så kan du da ligge alt det du vil på gulvet og grine din røv af...båtnakke(aj den var gammel).

Utrolig flabet hilsen Melander

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 08-08-02 22:38

LOL min bare røv er lilla og våd som en vandflyver klaphattenar

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 08-08-02 22:52

klaphattenar...hmm den var ny, maybe we kan use it in another kommentar....

Det gør mig ondt at høre at din røv er lilla, men hvis du hver aften smøre den ind i ymer og pudser efter med sandpapir korn 40, så skulle det gerne gå over.

god bedring, mvh. Melander

Kommentar
Fra : xsnp

Dato : 08-08-02 23:48

Hej!
for det første undskyld at jeg har lagt dette spørgsmål under sport,et eller andet gik galt.
tak for alle svar.
mit problem er at jeg gerne vil have 2 pc koblet på min adsl forbindelse, og de skal kunne koble sig på nettet uafhængigt af hinanden, som det køre nu er jeg tvunget til at ha min pc tændt hvis min søn skal på nettet med sin pc.
jeg fik af vide af tdc butikken (amagercenteret) at jeg ikke har brug for en router, jeg skal bare koble mit adsl "modem" direkte til min hub og derefter koble pc1 og pc2 til huben.
jeg kan bare ikke forstå det(jeg er ikke expert på området :) )
i øjeblikket har jeg mit adsl modem koblet det sammen sådan her.

adsl til ATM kort pc1
netkort pc1 til hub
hub til pc2.
det vil sige jeg har både et atm kort og et alm. netværks kort i pc1. indgang atm kort udgang netværkskort til hub fra hub til pc2.
det virker fint men kræver at pc1 er tændt hvis pc2 skal være på.
det ender nok med en router men det er jo kedeligt at gå ud og leje sådan en hvis det kan gøres uden ik.
jeg har foresten fået tildelt fast ip adr. da jeg har den store adsl pakke.

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 08-08-02 23:59

det er simpelt....jeg har mine stik sådan her.....atm porten i adslboksen er blændet af med en hvid dims, og fra den udgang der hedder 10bt har jeg en netværksledning(følger med) over til min usb netværkshub, og den går i den indgang der hedder uplink...og fra udgang nummer tp1 og tp2 går der en usb ledning til hver pc. det virker fint, vi kan uden problemer gå på nettet uden den anden pc er tændt.....

Jeg vil også lige undskylde mange gange, at jeg har været med til at svine din tråd her til, det var og er ikke fair over for dig..endnu en gang undskyld. Jeg håber du får det til at virker:)

mvh. Melander

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 09-08-02 00:01

ups. jeg glemte at fortælle, jeg har et 10/100 mbit netværkskort i hver pc, og i dem er de to ledninger fra hub sat i.

Kommentar
Fra : happengut

Dato : 10-08-02 13:17

Hej!!

Gennie har bedt mig sende denne forklaring til dig (da han ikke er hjemme i disse dage, og har glemt sit password):

"Allerførst skal du kigge på dit modem. Har det udover hvor ledningen til atm kortet sidder, et extra stik der er magen til? Så er det sikkert ethernetstikket. Hvis du har siemens modemmet sidder dette stik lige ved siden af atm-stikket, men er muligvis sidder der en lkille "prop" i det. Du skal tage ledningen ud af atm-stikket og sætte det i ethernetstikket.
Den anden ende af ledningen skal du sætte i hubbens "uplink-stik". Det er enten stik nr. 1 eller det sidste stik. Det kan også være et stik for sig selv! Hvad der gælder er afhængig af din hub. Når du gør det skulle der gerne tændes en lysdiode i hubben ud for den port ledningen er sat i. Hvis det sker har hubben forbindelse ud af huset.
Hvis ikke kan der sidde en knap ved uplink stikket, som kan lave forbindelsen om, så et almindeligt kabel kommer til at virke som om det var et krydset kabel. Prøv at trykke på den, og se om der nu kommer lys i dioden.

Hvis uplinkstikket sidder ved siden af stik 1 kan du højest sandsynligt IKKE bruge stik 1 til at koble til dine pc'ere.

Nå, videre. Du sætter nu 2 kabler i port 2 og 3 i hubben ( et i hver port) og sætter dem i hver sin pc.
Så skulle det kunne køre.

Hvis ikke må du skrive igen, jeg hjælper meget gerne. Jeg er ked af at hjælpen løb af sporet, og kom til at handle om Zonker, og ikke om dit problem.

Bye
Gennie"

Mvh
Happengut

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-08-02 22:15

xsnp wrote:
> Hej!
> for det første undskyld at jeg har lagt dette spørgsmål under sport,et
> eller andet gik galt.

Og det gjorde der så igen, du er stadig i dk.sport.

mvh
Jakob