/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Litteratur / Spørgsmål
10  dova 560
Systemet, af Leif Panduro
Fra : Linkin_noller
Vist : 2281 gange
100 point
Dato : 01-12-04 14:07

Jeg er i gang med en analyse af denne novelle, og sidder lidt fast hvad angår to ting. Først, hvad skal de fire mænd gøre godt for, hvad symboliserer de? Og det med guld i asken... Der er jeg også lidt blank...
Håber nogen kan hjælpe, og helst lidt hurtigt...
L_N

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 01-12-04 18:50

http://www.studieportalen.dk/forum/viewtopic.php?t=67823
http://us.uvm.dk/gymnasie/erhverv/eksamen/evaluering/2003/dansk.htm?menuid=151055 Uddrag:
Opgave 3
Tekstgrundlag: Leif Panduro: "Systemet" og 3 elektroniske inspirationstekster

Foretag en analyse af "Systemet", hvor du lægger hovedvægten på temaer og forfatterholdning.
Skriv med udgangspunkt i teksten om tendenser i 1960erne

Denne opgave synes at stille krav til elevernes litterære metoder og viden, for store krav måske, i hvert fald honoreres besvarelserne lavt af censorerne. 1960erne er så bekendt og ligetil for lærergenerationen, men måske et forsømt eller stereotypt behandlet undervisningsområde for de unge.

Censorernes kommentarer lyder således:

Opgave 3 er misforstået eller i det mindste ikke forstået af de allerfleste. Det er jo noget tankevækkende.

Teksten er svær for eleverne at analysere. I relation til analyseopgave 5 er denne opgave 3 betydeligt sværere for eleverne at håndtere. Den inspiration der er mulig at hente i inspirationstekst 2 og 3 har eleverne svært ved at forholde sig til. Kendskabet til tendenserne i 60`erne er beskedent.

Desværre er Panduros novelle meget ringe, og eleverne har forståeligt nok svært ved at få noget fornuftigt ud af den. Når man vil have eleverne til at skrive om 60'erne, burde man have fundet en tekst af større litterær kvalitet og muligheder

Der er en tendens til en psykologisk-realistisk eller endog socialrealistisk læsning blandt elever, der ikke har noget forhåndskendskab til perioden eller Panduro. Det er de færreste, der forstår slutningen, og der er problemer med at indplacere begivenhederne tidsmæssigt.

De går for lidt ind i teksten. Der er alt for få, der prøver at fortolke de 4 herrer

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Linkin_noller

Dato : 01-12-04 19:13

se... ja, det er den opgave, jeg har fået.. men synes ikke rigtig du hjalp så meget? Det link til Studieportalen, har jeg også selv..... Hvor ville du egentlig hen med det der? Skal jo lave opgaven, selvom den måske er dum og svær..

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 01-12-04 19:43

Ja den er dum og svær, og noget egentligt svar har jeg og andre ikke, der er nærmest kun Panduro til at give et fornuftigt svar. Så jeg er ret sikker på at dit svar er lige så godt som andres.
Så skriv du noget med det rene og det enkle?
Og noget med at det der ligner aske, kan indeholde guld, altså noget med at man ikke altid kan se værdien, bla bla.
Men skriv også at det er din tolkning, og at man ikke altid kan se forfatterens Præcise mening.
I det hele taget vil man jo bare have dig til at sætte dine ord på, at du så opfatter tingene på din måde er ikke noget der vil trække ned.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Linkin_noller

Dato : 01-12-04 19:45

ja okay.. kan du jo have ret i... men har bare absolut ingen idé om, hvad de der fire mænd har noget med at gøre... er sådan lidt nødt til at have et bud.. kunne godt være her var nogen, som havde lavet lignende opgave, og havde fået god respons på den..