http://www.studieportalen.dk/forum/viewtopic.php?t=67823
http://us.uvm.dk/gymnasie/erhverv/eksamen/evaluering/2003/dansk.htm?menuid=151055 Uddrag:
Opgave 3
Tekstgrundlag: Leif Panduro: "Systemet" og 3 elektroniske inspirationstekster
Foretag en analyse af "Systemet", hvor du lægger hovedvægten på temaer og forfatterholdning.
Skriv med udgangspunkt i teksten om tendenser i 1960erne
Denne opgave synes at stille krav til elevernes litterære metoder og viden, for store krav måske, i hvert fald honoreres besvarelserne lavt af censorerne. 1960erne er så bekendt og ligetil for lærergenerationen, men måske et forsømt eller stereotypt behandlet undervisningsområde for de unge.
Censorernes kommentarer lyder således:
Opgave 3 er misforstået eller i det mindste ikke forstået af de allerfleste. Det er jo noget tankevækkende.
Teksten er svær for eleverne at analysere. I relation til analyseopgave 5 er denne opgave 3 betydeligt sværere for eleverne at håndtere. Den inspiration der er mulig at hente i inspirationstekst 2 og 3 har eleverne svært ved at forholde sig til. Kendskabet til tendenserne i 60`erne er beskedent.
Desværre er Panduros novelle meget ringe, og eleverne har forståeligt nok svært ved at få noget fornuftigt ud af den. Når man vil have eleverne til at skrive om 60'erne, burde man have fundet en tekst af større litterær kvalitet og muligheder
Der er en tendens til en psykologisk-realistisk eller endog socialrealistisk læsning blandt elever, der ikke har noget forhåndskendskab til perioden eller Panduro. Det er de færreste, der forstår slutningen, og der er problemer med at indplacere begivenhederne tidsmæssigt.
De går for lidt ind i teksten. Der er alt for få, der prøver at fortolke de 4 herrer
VH Palle Hansen