/ Forside/ Interesser / Fritid / Lystfiskeri / Spørgsmål
10  arne.jako.. 660
Til Splitcane ang. Havørreder.
Fra : arne.jakobsen
Vist : 963 gange
1 point
Dato : 01-12-04 05:22

Kære Splitcane.
Jeg synes at dit tip er rigtigt godt, men du skriver:
Citat
-Find en egnet å/bæk, hvor der er gydegrus på lavt vand (se øverst i vandsystemet)

Det er jo ikke alle familier der ved hvad du mener med egnet.
Du burde nok give lidt mere udførlige vejledninger til hvordan man finder disse "egnede vandløb".

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-12-04 08:07

Jamen arne.jakobsen; så kunne man jo blive ved :

Citat
-Besøg gydebankerne tidligt om morgenen eller i skumringen

...hvad er en gydebanke ???

Tippet er skrevet i kategorien Lystfiskeri http://www.kandu.dk/dk/emne/20213

...og man må derfor forvente det læses af ....rigtig gættet : Lystfiskere !

Jeg synes det er en interessant oplysning og vil da selv overveje at tage ud at se ørredernes leg 'in vitro'

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : Splitcane

Modtaget 1 point
Dato : 01-12-04 09:47

OK OK, jeg vedgår det er lidt teknisk tågesnak.

De fleste åer med udløb i saltvand er gydepotentiale for havørreder. Og tilløb til større søer, med bestand af søørreder (er genetisk den samme fisk som havørred) er potentielle vande til observation af gydende ørreder. Der ewr mulighed for at finde egnede åer på denne adresse: http://www.sportsfiskeren.dk/info/fiskevand/
Eller på dit lokale amts hjemmeside (snart kommune), hvor information om vandløb ofte findes under natur og miljø.

Gydebanker er strækninger af åen (hvor åen ofte ikke er mere end en bæk), hvor bundmaterialet består af sten i størrelsen fra 8 - 30 mm. Ofte ligger disse banker (og ihvertfale de der er egnede til observering af gydende fisk) på så lavt vand, at vandet løber meget hurtigt over. Her er nogle gange ikke dybere end man kan bunde i gummistøvler (man undlad at træde ud i gydebankerne, da æggene ligger i grusmaterialet).

Håber dette var uddybende nok - ellers skriv igen.

Godkendelse af svar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 01-12-04 12:56

Tak for svaret Splitcane.

Ja Splitcane, men det var jo ikke mig der ikke vidste det, kun dine læsere.
Hvis den forklaring havde været med i dit tip så 100%

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 01-12-04 13:05

Flot splitcane at du har lyst til og kan forklare arne.jakobsen hvad det betyder, men som Molokyle skriver så ved alle lystfiskere hvad det betyder, så dit tips var tydligt nok og et godt tips.

//bentjuul

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-12-04 13:18

Vil give bentjuul ret i denne 'sag'

>»}}}(*> >*){{{«< <*){{{«<
>»}}}(*>

<*){{{«< >»}}}(*<

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 01-12-04 13:46

Bent & Molo

I har ret, men Splitcane's tip går også til familier generelt, og de ved sikkert ikke noget om i hvilke bække og åer havørredeen går op. Denne tråd er ikke lavet for at skælde Splitcane ud, blot for at fortælle ham. at hvis han laver et lystfiskertip til andre end lystfiskere, så er det smart at præcisere.

Bemærk venligst, at jeg ikke kom med et modbydeligt modtip, men valgte den rigtige metode til at kontakte Splitcane. Det gav så også jer mulighed for at komme til orde. Kan I ha' det godt alle 3. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 01-12-04 13:51

Splitcane

Jeg synes at det ville være helt OK om du lavede et nyt tip med den uddybende forklaring. Det ville mange sikkert være glade for. Men som sagt ovenfor. GODT TIP.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-12-04 13:52

Man skal lære så længe men lever arne.jakobsen

Juullimi Pilluaritsi

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 01-12-04 13:57

Du behøver overhovedet ikke at lave et nyt tips splitcane alle lystfiskere forstår dig, men det er efterhånden sådan på kandu, at arne.jakobsen vil bestemme hvad andre skal skrive, og prøv at se hans egne tips hvor mange af dem intet har med tips at gøre.

//bentjuul

Kommentar
Fra : Splitcane

Dato : 03-12-04 11:07

Til bentjuul, molokyle, arne.jakobsen og andre mere eller mindre netrevsere.

Jeg gider ikke spilde tiden på pladder om det ene eller andet er rigtigt.

Jeg gør som jeg vil!

Er der nogen som vil vide mere om et af mine indlæg er de velkomne til at gøre som ovenfor - derfra vurderer JEG om der skal svares. Jeg har set jeres kævlerier andre steder på dette site. men ærlig talt vil jeg hellere ud og fiske.

Kommentar
Fra : Splitcane

Dato : 09-12-04 09:59

Og det gjorde jeg så

Har fået 3 gedder over 9 kg i december. + alle dem som var mindre

Kommentar
Fra : Splitcane

Dato : 15-12-04 11:02

Der skal lige skrives to gedder over 8 kg. mere på listen. Og en lille havørred