/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Bilsyn!!!!!
Fra : donbibi
Vist : 2874 gange
50 point
Dato : 01-12-04 00:16

Hej alle sammen. Har et par spørgsmål om bilsyn!!!!
Jeg har en bil som skal synes senest 15. januar 2005. Situationen er den at jeg ikke har råd til de ting der skal laves. Og jeg har bare brug for bilen helt frem til 1.marts. Mit spørgsmål er så: Hvad sker der hvis jeg ikke syner bilen og kører i den i perioden 15. januar til 1.marts ???? Er den først gal hvis jeg bliver stoppet af politiet eller hva???

Mit andet spørsmål: Man kan nu tage et omsyn hos private værksteder. Findes der en hjemmeside med liste over værksteder der er godkendte til syn????

Tak

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-12-04 00:23

Du kan finde svar på det meste her: http://www.bilsyn.nu/
Der kan gå lang tid før du bliver rykket for at møde til syn, men kan ikke være sikker for nogen gange går det hurtigere end andre.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-12-04 00:27

Om den først er gal hvis du bliver stoppet af politiet, kommer lidt an på hvor travlt politiet har.
Og der plejer at gå længere tid end den halvanden måneds periode du nævner
Men 15 januar, så går der et stykke tid før der kommer en rykkerskrivelse, jeg mener det er 4 uger. Hvis du skulle være så uheldig at blive stoppet, kan det være du kan snakke dig ud af det ved at bestille en synstid og give politiet besked om at nu er der en tid bestilt.
Men selvfølgelig risikerer du jo så også at få en bøde hvis bilen ikke er i orden siden du skriver at du ikke har råd til at lave den + at miste pladerne.

Men prøv at læse nærmere på bilsyn.dk der står måske også om de nye regler med privat bilsyn, der vist ikke helt er trådt i kraft endnu.
mvh dova

Kommentar
Fra : Splitcane

Dato : 01-12-04 01:47

Er din bil ikke klar til syn, kan det være den heller ikke er sikker at køre i?!

Derfor er der et hensyn (til dig selv og alle andre billister) du og din samvittighed skal gøre op. Er du skyld i en ulykke og politiet vurderer at den er forårsaget pga. din manglende vedligehold, kan du få tilkendt hele skylden. Hertil kommer muligheden for at forsikringen ikke kan og ikke er forpligtet til at dække. Så kan du jo vurdere hvad en smadret bil, et smadret liv eller en dræbt skal gøres op i..........kontra et lån i banken til et syn (som forøvrigt vil gøre bilen sælgelig efterfølgende til min 10.000,-)

Lidt skræmmende tanke ikke?

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 01-12-04 08:28

Hvis du ikke reagerer på synshallens brev, kommer der en rykker (4uger) hvis du ignorerer den går der yderligere 4 uger inden myndighederne bliver kontaktet.
Så efter de 8 uger, kan du risikere at politiet, kører forbi din privat adr. og klipper dine plader. Nu bliver det jo rigtig dyrt at få plader på igen, da du skal lave et ny syn, samt betale for nye plader.

Frem til marts kommer nok til at knibe.
Start med at ignorer de første par breve, 14 dage efter du har fået 2 rykker, booker du en tid så langt væk som muligt 14dages vente tid, kører bilen til syn, hvor den "dumper" du får nu 1 mdr til at få den lavet og synet. Længere kan du ikke trække den.
Du har selvfølgelig et stort problem hvis den er i så dårlig stand at de ikke lader dig forlade synshallen, men er det tilfældet så se hvad "Splitcane" skrev, uden at jeg gider løfte nogen moralsk finger.

Kommentar
Fra : donbibi

Dato : 01-12-04 11:46

jeg var inde på bilsyn.dk inden jeg skrev dette indlæg. Privatsyn er trådt i kraft, men kan ikke finde et oversigt over hvem der er godkendte til opgaven.

Bilen er overhovdet ikke farlige at køre i. Jeg har faktisk slet ikke tjekket hvad den vil koste og hvormeget der skal laves. Alligevel har jeg faktisk ikke råd til de 2-3000 kr den mindst kommer til at koste inkl. synsgebyret!!!! Og jeg skal slet ikke bruge en bil efter marts. Der er mit arbejde flyttet tæt på mig så jeg kan cykle på arbejde. Jeg har ikke noget i mod at miste pladene bare jeg slipper for at syne den. Den kan jo ikke blive solgt for mere end 5000 alligevel. Hvis I forstår hvad jeg mener!!! Hvis jeg slipper for at syne den, så kan jeg sælge den usynet til ca. 5000 efter marts!!!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-12-04 11:58

Hvis bilen er nogenlunde i orden ville jeg bare køre, og så som en foreslår: Midt i Januar bestiller du en tid til engang først i februar. Og den ombestiller du så bare eller afbestiller til den tid.
Men husk at afbestille, ellers kommer du til at betale strafgebyr for udeblivelse.
Der kører mange biler rundt på den måde.
Jeg kender en der var uheldig og miste pladerne selv om han havde en tid få dage efter, men måske har der så været alvorlige fejl på bilen; men kender også nogen der har kørt i over et halvt år efter den sidste dato uden der er sket noget.
Værre er det hvis det er en gulpladebil. Der går der ikke ret længe før der kommer brev om, at politiet kommer og fjerner pladerne.

mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-12-04 12:06

Hvorfor vil du bruge privatsyn? Der er ikke noget privat ved det og du skal nok påregne, at linien vil være rimeligt stram der for det skal jo bevises at ordningen er forsvarlig.

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 01-12-04 13:40

www.bilsyn.dk har en søgefunktion for synssteder. Jeg går ud fra, at alle godkendte værksteder fremgår heraf.
http://www.bilsyn.nu/Synssteder.55.0.html

Jeg prøvede det af, og jeg fik ihvertfald både nogle private værksteder (primært større) samt Statens Bilinspektions synshaller.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 02-12-04 08:48

Hvis det er sagen at din bil er værdiløs alligevel.

Så ignorer alle indkaldelser, og kør videre.
Ryger pladerne er det bare ærgeligt, kan du holde den med plader på frem til marts sælger du den eller for skrotpræmie for den, og der slutter historien for din bil.

Kommentar
Fra : macau

Dato : 02-12-04 09:02
Kommentar
Fra : donbibi

Dato : 02-12-04 14:44

dova: Tak for din kommenatr!!! Det er lige hvad jeg har tænkt mig tror jeg

bjarne: Jeg vil bare lige vide hvor man kan lave den hvis jeg nu finder ude af at det ikke er ret meget der skal laves. Jeg kunne godt forestille mig at det er billigere!!!!

macau: jeg håber ikke at de bøder også findes i Odense

tak til jer alle

Kommentar
Fra : larsaasted

Dato : 02-12-04 23:00

Hey, Når du har fået papir til indkaldelse skal du ringe og udsætte datoen da din bil skal på "værksted". Dette kan også gøres via www.bilsyn.dk, her kan du selv bestemme en ny tid i fremtiden.
Derefter bliver du rykket med en ny dato længere ude i fremtiden.
Derefter overgår problemmet til motorkontor som så skal informere politi om at klippe din nummerplade.
Det er en lang process og derfor kan der gå rigtigt lang tid inden de klipper.

NB. Alt bilsyn overgår til motorkontoret 1. januar 2005. Hvordan det nye system virker efter januar, ved jeg ikke.