/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
kalkuner arne.jacobsen
Fra : miritdk
Vist : 1176 gange
1 point
Dato : 30-11-04 21:54

er kalkunen en fugl ????? *G*

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 11 point
Dato : 30-11-04 21:59

yes

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 30-11-04 22:02

ok ........... altså lægger den æg og kan ikke FØDE - og dermed ingen jomfrufødsel vel ??? NÅ !!!!!!!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 30-11-04 22:09

mirit

Se lige denne artikel:
Citat
Jomfrufødsel/Kannibalisme i Svampe!

   Af:   Arne Jakobsen, 7400 Herning

      Når vi som svampesamlere nu og da finder en god stor svamp, som vi gerne vil have med hjem i gryden, sker det ofte at denne er fyldt af enten orm(larver) eller et eller andet underligt luftigt/let materiale som vi ikke rigtigt ved hvad er. Det eneste vi ved er, at det i hvert fald ikke er svampekød. Således frustrerede efterlader vi liget i skovbunden og håber at den næste svamp er OK.

      Som ovenfor antydet er der jo ikke tale om orm i svampene, derimod larver af forskellige arter af insekter, der bruger denne, i forhold til deres størrelse (ofte kun 1-2 mm), enorme fødekilde til opformering af næste generation.
   Nævnte luftigt/lette materiale er disse insekt-larvers afføring(fæces).

      Da jeg for nogle år siden i Kaskelot faldt over en artikel om jomfrufødsel (parthenogenese) af Poul Hansen, fik jeg imidlertid øjnene op for at dette ikke kun er noget negativt. Faktisk fandt jeg ud af at studiet af insekter og deres levevis også rummede spænding, overraskelse og glæde ved Biologi (læren om alt der lever). Hør blot:

   Uddrag (lettere redigeret):

En noget makaber form for jomfrufødsel foregår hos flere forskellige arter af myg, hvis larver lever af paddehatte – svampenes frugtlegemer. I en svamp er der mad til hundreder eller måske tusinder af myggelarver. Hunmyggen lægger ikke nær så mange æg i svampen, men hendes æg udvikler sig hurtigt til larver, som straks begynder at æde løs af svampen. Samtidig begynder de uden befrugtning at producere afkom. De lægger ikke æg, men inde i dem udvikler der sig larver – alle af hunkøn, som i løbet af få dage begynder at æde deres svampespisende mor op indefra. Når moderen er ædt, går larverne i lag med svampen, mens der udvikler sig larver inde i dem. Få dage efter er de selv ædt op indefra af deres afkom, som æder videre af svampen, udvikler nye larver som -- o.s.v. – o.s.v.

På denne måde kan en enkelt mygs afkom gøre kål på det kæmpe spisekammer, som det er blevet anbragt i.

Når svampen er ved at være ædt og føden bliver knap, udvikler der sig både han- og hunlarver. Larver der sulter udvikler sig til vingede myg uden kannibalistiske indbyggere. Efter at være udklækkede flyver de ud af svampen, hanner og hunner mødes og parrer sig. Hannen dør kort efter og hunnen finder en ny svamp som hun lægger æg i. Og så kan et nyt jomfrufødsels/madorgie begynde.

Ved søgning på Internettet er det lykkedes mig at finde adskillige tekster der omtaler ovenstående. I disse nævnes bl.a. Champignon (Agaricus), Mørkhat (Psathyrella) og Blækhat (Coprinus) som nogle svampearter der er ofre for disse insekter. Af samme artikler fremgår det også at insekt-arter som: Mycophila og Cecidomyidae er kendt for denne levevis!

Går man - efter at være blevet, om jeg så må sige, bidt af et svampeinsekt, lidt tættere på den såkaldt ormædte svamp, vil man hurtigt opdage at der virkelig er forskel på orm.

Prøv selv, og oplev glæden ved en ormædt svamp!

Litteratur:

Poul Hansen. Kaskelot PS 1996: Jomfrufødsler: side 41-46

Ulrich. H., Petales, A. & Camenzind, R. (1972): Der Generationswechsel von Mycophila speyeri Barnes, einer Gallmücke mit paedogenetischer Fortpflanzung. – Revue Suisse de Zoologie 79 (Suppl.): 75-83

Er det godt nok?

Kommentar
Fra : xyzzygy

Dato : 30-11-04 22:09

ha ha, LÆR det arne, jeg siger osse at kalkunen er en fugl, så nu har du bevis og kan godkende arnes svar *g*

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 30-11-04 22:11

nej - for vi taler om fjerkræ !!!!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : xyzzygy

Dato : 30-11-04 22:14

nemlig arne, du sagde at kalkuner formerer sig ved jomfrufødsel, men miritdk, mine oindedyr lægger nu osse æg, derfor finders der osse det latinske ord, der faktis bør betyde ukønnet formering og ikke jomfrufødsel.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 30-11-04 22:15

Ja ja merit

Citat
Fra : miritdk Dato : 30-11-04 22:02

ok ........... altså lægger den æg og kan ikke FØDE - og dermed ingen jomfrufødsel vel ??? NÅ !!!!!!!

Nu er Jomfrufødsel jo også kun det danske ord for fænomenet. Jeg synes også at det er et dårligt ord. Men når jeg skal udtale mig på Kandu, er jeg nødt til at tale Dansk. I Biologisk forstand ER dansk et dårligt sprog. Derfor nævnte jeg også det Latinske navn for fænomenet.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 30-11-04 22:22

Siggy - Er du specielt dum, eller fuld i aften? Du siger til mig at jeg har ret, og derfor kan godkende Arne's svar???

Hvis du mener at jeg har ret, så tak. Men skriv at det er Merit du taler til. OK?

Merit og Siggy:

Skål og hygge til jer begge.

Kommentar
Fra : xyzzygy

Dato : 30-11-04 22:27

ja ok, det sidste var til meritdk, men du er vist heller ikke for kvik siden du først ser det nu såå

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 30-11-04 22:42

Siggy

Jeg har aldrig sagt at Kalkuner formerer sig ved Jumfrufødsel. Hvis du står ved den påstand, må du jo bringe et citat.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 30-11-04 22:44

Merit - hvad mener du med denne bem:?

Citat
Fra : miritdk Dato : 30-11-04 22:11

nej - for vi taler om fjerkræ !!!!!!!!!!!!

Er Fugle ikke det samme som Fjerkræ? 8:(

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 30-11-04 22:48

aarne ----- citerer dig så her :

Hos Kalkuner, som hos de fleste andre dyr ER jomfrufødsel faktisk muligt

zyzzygy......... dine oindedyr er filene da heller ikke fjerkræ vel

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 30-11-04 22:50

gider ikke søge på det -men er sådan nogen oindedyr måske vandrende pinde eller noget i den stil ??????????

Kommentar
Fra : xyzzygy

Dato : 30-11-04 22:51

det er pindedyr, o er ved siden af p, en smutter, vandrende pinde, de fråder og stener, lissom mig. jeg fandt osse lige citatet, men nu har du det jo, men det kal gøres rigtigt.

[/citat]
Hos Kalkuner, som hos de fleste andre dyr ER jomfrufødsel faktisk muligt.
[citat]

Kommentar
Fra : xyzzygy

Dato : 30-11-04 22:54

Citat
Hos Kalkuner, som hos de fleste andre dyr ER jomfrufødsel faktisk muligt.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 30-11-04 23:01

*GGG* - dette er ikke vedkommende men jeg læste din bemærkning forkert xyzz.... fik det til :
hos kanduer, som hos de fleste - osv

Kommentar
Fra : xyzzygy

Dato : 30-11-04 23:04

hmm, hvis det er sandt skrider jeg far kandu, jomfrufødsel = kloning, tænk på hvis det sker for arne

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 30-11-04 23:05

Ja ja, søde venner. Men når jeg bruger ordet DYR, er det fordi jeg er Biolog; Uanset hvad, så hører såvel fugle, insekter, pattedyr, krybdyr o.s.v. til Dyreriget. Derfor kalder jeg dem alle for dyr. Næsten alle de dyr vi kender der lever i havet hører også til Dyreriget.

Siggy: Der er ikke noget der hedder pindedyr. Og selv om du har en, så "Fråder" de ikke, de "Stener" heller ikke ligesom dig. LAd være med at kravle op på en piedestal og pisse ned på mig, når du ikke har større viden.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 30-11-04 23:09

arghhh arne - det er jo sådan at vi hver især bruger den form for udtryk - er det nu ikke dig der nedgør xyzz... ????

Desuden er det vist da fjerkræ der er tale om ikke ??? ;-D

Kommentar
Fra : xyzzygy

Dato : 30-11-04 23:10

jeg siger jo osse vandrende pinde, og arne Pindedyret findes faktisk, men det er en alge, der har grønkorn, så det er ikke et dyr, men det trode man først da den begægede sig. det er en masse små rør/pinde (lissom en panfløjte) der gnider sig op ad hinanden pga bevægelse i vandet. TA DEN!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 30-11-04 23:11

og så lige arne...
citat fra dig: Hos kalkuner bliver det altid HANKØN

HVAD ?????? Håber da der er nogen hunner tilbage *G*

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 30-11-04 23:11

Siggy

Du er så dum, at du tror at Kloning er noget vi mennesker har opfundet. Det er det ikke. Det har fandtes ude i naturen i 100.000 af år.

Og vel skrider du ej. Du har nemlig både meget at lære og at give endnu.

Kommentar
Fra : xyzzygy

Dato : 30-11-04 23:13

Citat
Du er så dum, at du tror at Kloning er noget vi mennesker har opfundet. Det er det ikke. Det har fandtes ude i naturen i 100.000 af år.

har jeg aldrig påstået, find citatet, nu fandt vi dit.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-11-04 23:16

TAK FOR UNDERHOLDNINGEN!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-11-04 23:17

Jomfrufødsel, sikke da noget ævl.
Det eneste der kan formere sig uden en form for befrugtning er mikroorganismer som formerer sig ved celledeling.

Der kan derimod finde en form for deponering af befrugtede æg sted, som gør at udviklingen til et nyt individ først starter på et senere tidspunkt.
Og med insekterne er det sådan, at de æg og larver der begynder at formere sig i svampene, har "en rygsæk med fra mor" med anlæggene til deres egen søskende indeni. Sådan set smart tænkt af myggemor, for så kan hun producere mange flere unger end de æg hun ellers er i stand til at rumme.

Siggi, med hensyn til dine "pinde", er det så ikke sådan, at de ikke er ukønnet, men tvekønnet så de kan befrugte deres egen æg??

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 30-11-04 23:18

Mirit
Citat
Fra : miritdk Dato : 30-11-04 23:11

og så lige arne...
citat fra dig: Hos kalkuner bliver det altid HANKØN

HVAD ?????? Håber da der er nogen hunner tilbage *G*

Det jeg omtalte, var det helt specielle ved netop Kalkuner. Hos den art er parthenogenese også muligt, og det sker en gang imellem. Men når det sker kommer der kun hanner ud af det. Hos de fleste andre arter hvor P. sker kommer der kun HUNNER ud af det.

Kommentar
Fra : xyzzygy

Dato : 30-11-04 23:20
Kommentar
Fra : xyzzygy

Dato : 30-11-04 23:22

Pasningsvejledning for vandrende pinde.
Som de fleste ved er vandrende pinde vegetarer, og vi vil i det følgende kigge lidt på både hvad de spiser, og hvordan man bedst holder dem i terrarier.

Der findes ca. 2000 arter vandrende pinde, og dermed også et utal af farver og ikke mindst former og størrelser. Den længste "pind" måler 45 cm. (hvis man tager benene med) mens de mindste ikke er større end 2 cm. Den tungeste pind vejer ca. 60 gram.

De fleste vandrende pinde finder man i de varme lande, men faktisk kan man finde dem så langt nordpå som det sydlige Frankrig. Desuden lever der et par arter på Englands sydkyst, indført fra New Zealand.

De fleste pinde-arter passes på stort set samme måde og spiser også nogenlunde det samme. Derfor kan det følgende bruges som en generel pasningsvejledning for de mere gængse arter af vandrende pinde. Hvis du er i tvivl om der er noget specielt at tage højde for med art du har, er du meget velkommen til at kontakte Exotiske Insekter og få oplysninger om lige præcis din pind.

Som en tommelfingerregel siger man at terrariet skal være 2-3 gange så højt som dyret, altså 20-30 cm. hvis man har en vandrende pind på 10 cm. Terrariet må ikke stå i sol, da det så vil virke som et drivhus, og det kan dyrene ikke rigtig tåle, ligesom træk kan være skadeligt. De behøver ikke lys over terrariet, men da de fleste arter er nataktive, skal de kunne se forskel på dag og nat (lys/mørke).

De fleste arter foretrækker temperaturer på 23-25º C. og en luftfugtighed på 60-70%. Desuden skal der være god ventilation i terrariet. En gang om dagen overduscher man terrariet med lunkent vand, både for luftfugtighedens skyld og for at dyrene kan drikke dråberne, hvis de har behov for det.

Bundlaget i terrariet kan bestå af ugødet spaghnum, sand eller vermiculite, som er med til at holde en høj luftfugtighed.

Man kan evt. beklæde bagvæggen med kork, dels ser det meget godt ud og dels lægger nogle arter deres æg i revner og sprækker.

Foderet til ens pinde-venner stiller man ind i et lille bæger med vand. Det vil nok være en god idé at bruge et lille glas med låg, så er man fri for at skulle give mund-til-mund til de pinde (især ungerne), som er så uheldige at dratte i vandet.

Universalfoderet til vandrende pinde er brombærblade, dog findes der specialiserede arter som går på specielle blade, men de ses sjældent i handlen, og man kan altid prøve sig lidt frem. Eksempelvis spiser mange arter også flg.; Eg, efeu, liguster, blade fra frugttræer, hibiscus (Hawaii-blomst), rose og jordbær (altså blade fra planten). Brombær er selvfølgelig at foretrække, da det også kan findes om vinteren, medmindre det bliver hård frost. For at gardere sig, kan man i oktober/november fryse nogle blade ned, så dyrene ikke dør af sult, hvis det bliver hård vinter. Det gøres nemmest ved at klippe bladene af helt inde ved stænglen, tørre dem af (de må ikke være våde), lægge et lille bundt i en frysepose, presse luften ud af posen og i fryseren med det. Når de er taget ud af fryseren og er tøet op, er de meget slaskede og holder kun et par dage, men dyrene spiser dem, og det er udemærket for en kort periode. Hvis man køber foderplanter hos planteskolen eller gartneren, skal man være sikker på at planten ikke er sprøjtet med insektgift eller andet godt. Dyrene har en kedelig tendens til at dø af det. Ellers skal planten stå i mindst 2 måneder før man kan fodre med den. Foderet skal skiftes når det er spist eller vissent.

Hos nogle arter kræves der en han for at føre arten videre, mens der hos andre arter kun findes hunner. Formeringen hos sidstnævnte foregår ved partenogenese (jomfrufødsel), altså hunnerne lægger ubefrugtede æg, som alligevel klækker med små nymfer, som ungerne kaldes. Det er vigtigt at bemærke at vandrende pinde altså ikke er hermafroditter, som f.eks, snegle.

Man kan pille æggene ud af terrariet og putte dem i små bøtter med sand eller spaghnum, der holdes fugtigt. Det bedste resultat får man dog oftest, hvis æggene får lov at blive liggende i terrariet.

Selve æglægningen er også forskellig fra art til art. Nogle arter lægger æg i bundlaget, andre dropper dem bare på bundlaget sådan lidt tilfældigt, og andre igen klæber dem fast i sprækker og revner.

Alt efter art, temperatur og luftfugtighed, klækker æggene indenfor få uger eller, hos enkelte arter, op til et år. Det mest normale er dog 2-5 måneder. Nymferne skal holdes lidt fugtigere og varmere end de voksne.

De små kræ, som faktisk ligner miniature-udgaver af de voksne, vokser ved at skifte ham (hud), og bliver som regel voksne på 3-6 måneder, hvorefter de lever yderligere ca. 6 måneder (nogle arter mere, andre lidt kortere tid).

De fleste arter er meget produktive hvad angår æglægning, og der kommer et tidspunkt i enhver pinde-ejers liv, hvor man må overveje hvor mange æg man egentlig har lyst til at beholde. For, tro mig, der er grænser for hvor mange vandrende pinde familie og venner har lyst til at aftage.

fra www.einet.dk

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 30-11-04 23:22

arne dit citat
Det jeg omtalte, var det helt specielle ved netop Kalkuner. Hos den art er parthenogenese også muligt, og det sker en gang imellem. Men når det sker kommer der kun hanner ud af det. Hos de fleste andre arter hvor P. sker kommer der kun HUNNER ud af det. kl 23:18

det skulle du jo så have skrevet - og - hvad filen mener du med KUN hunner ??????????????????? *GGG* Hunnerne er vel ligesom de vigtigste - OGSÅ HER !!!!!!!!!!!!!!!!!.-P

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 30-11-04 23:25

xyzzygy altså - hvad har nu dine spadserepinde at gøre med de kalkuner ????

Kommentar
Fra : xyzzygy

Dato : 30-11-04 23:45

Citat
Hos nogle arter kræves der en han for at føre arten videre, mens der hos andre arter kun findes hunner. Formeringen hos sidstnævnte foregår ved partenogenese (jomfrufødsel), altså hunnerne lægger ubefrugtede æg, som alligevel klækker med små nymfer, som ungerne kaldes. Det er vigtigt at bemærke at vandrende pinde altså ikke er hermafroditter, som f.eks, snegle.

til arne og dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 30-11-04 23:56

Mirit

Ja selvfølgeligt. I mine øjne er Hunner det absolut dejligste der findes.

At Siggy bliver ved med at snakke om sine Pinde, må han da selv fortælle om. Jeg forstår ikke sammenhængen.

Men hvem har sagt at jer forstår alt? Jeg ved meget, men ikke alt!!! Love AJ

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-12-04 00:02

WOUW arne - sikke en indrømmelse - den skal huskes *GGG*

du mener forresten nok - men hvem har sagt at jer ( I ) forstår alt lidt anderledes - ikke ????? Det G du leder efter sidder mellem F og H

Kommentar
Fra : xyzzygy

Dato : 01-12-04 00:05

men det var dig der begyndte at snakke om jumfrufødsel, arne, hos kalkuner.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 01-12-04 00:51

Søde mirit: Gå ind og se min profil. Jeg er en af de få Kanduer der har sådan én.

Og JO jeg elsker Kvinder.

Siggy

Hvis du stadig ikke har forstået, så .................... Goodnight......................!

Kommentar
Fra : xyzzygy

Dato : 01-12-04 00:54

det eneste jeg ikke forstår er hvorfor du snakker om det.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-12-04 00:57

arne - jeg er revnende ligeglad med din profil - tror forresten jeg engang kikkede ind pga et spørgsmål - det er dialogen eller manglen på samme jeg er interesseret i.

Hvis du gider læse tråden igennem så stopper du som altid når du ikke for ret ( eller hvad din private grund nu ellers kan være). Jeg var ved at give dig point for dit første svar - men helt ærligt - den eneste der har vist hvad tråden her gik ud på var BjarneD.

Jaja - det går ikke altid som præsten prædiker

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 01-12-04 01:01

Kære Siggy. Det er jo KUN dit problem. Lad være med at svare. Tænk, tal med din gud, dig selv eller dine forældre, men lad være med at belaste min emailpostkasse. OK G'nat.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-12-04 01:02

arne - lad være med at sætte flueben i hvis du ikke vil have e-mail din klon - øhh klovn *G*

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 01-12-04 01:13

mirit

Jeg bruger da ikke tid på at tjene 1 point. Og hvis det ikke er gået op for dig endnu, så KAN profiler ændres.

Du var ved at give point?????? 1 point. Halleluja. Det er squ da for dumt at skyde med point når man kun har 1 at skyde med. Prøv at skyde med fornuftige bemærkninger, de ville ha' langt mere gennemtrængningskraft.

Og så tillader du dig at sige, at jeg skal læse hele tråden igennem.
Citat
Hvis du gider læse tråden igennem så stopper du som altid når du ikke for ret ( eller hvad din private grund nu ellers kan være). Jeg var ved at give dig point for dit første svar - men helt ærligt - den eneste der har vist hvad tråden her gik ud på var BjarneD.

Jaja - det går ikke altid som præsten prædiker

Mirit. Du er både for ung og for dum.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-12-04 01:19

HAH arne - vidste jeg fik urineret på din sukkermad - er jeg for ung ???? Til hvad mon ????????? *GGG* - og for dum ?????? Det er din mening - og hav den bare i fred - jeg har moret mig glimrende
Nu vil jeg finde min seng og ligge og grine lidt - prøv det - det er ganske dejligt.

MÅ så lige sige - du fatter jo hvad du vil - det arme point ville ingen af os her vel have - hvorfor hidser du dig så op ???? Nu skyder du jo efter spøgelser igen *GGG* (en god skytte behøver vel egentlig også kun en kugle for at ramme plet ikke ??? )

god nat !

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 01-12-04 01:24

God Nat Sk(v)at!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 01-12-04 01:28

Alle de informationer, jeg gav dig om emnet, nægtede du at modtage. Det eneste du ville, var at blive ved med at debattere. Du ville heller ikke kommentere mine oplysninger, kun bruge alle mine bogstaver til angreb på mig.

Merit - Derfor SHIT on YOU.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 01-12-04 08:40

øh !
Dato : 30-11-04 22:44
Citat
Er Fugle ikke det samme som Fjerkræ? 8:(

Gælder det også sommerfugle ?

Jeg tror at de der pinde kan spises!
Hvorfor er der ellers noget der hedder spisepinde !
PS. det kræver intet svar

God
Natmaden.

Kommentar
Fra : xyzzygy

Dato : 01-12-04 09:47

de store kan ristes over sagte ild, og når benene falder af er de færdige, har nu ikke prøvet.

Kommentar
Fra : mango

Dato : 01-12-04 09:52

Ha ha Natmaden..du er simpelthen for sjov!!

Mirit...du skal da være beæret over at blive kaldt for ung *LOL*

Siggy, synes din beretning om de vandrende pinde var utrolig spændende!

Arne....prøv at lade selvhøjtidligheden ligge..den er sgu så anstrengende.."du er en dygtig dreng"

og Natmaden..tror nu godt de pinde kan spises..men der skal vist lidt at en brændestabel til for at blive mæt

Og godmorgen!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-12-04 10:01

HAHAHHAHAHAHAHAHA arne - hvor små sko kan man gå i ?????? I ly af mørket dukker du frem og fra før at have kaldt mig for både for ung - for dum - og nu skvat - og har siddet og hvæset over mig hvor efter du ender med at (på dansk i denne udgave) skide på mig - beklage dig over at jeg ikke modtager dine oplysninger.
Kan du da for hulen ikke læse ???????? Jeg har spurgt - du har svaret - alle de såkaldte oplysninger der nul og niks og overhovedet ikke havde med spørgsmålet at gøre er jo totalt uvedkommende.
Faktum er at kalkunen er en fugl - altså fjerkræ !!!!!!!!!!!!! Den kan ikke som du påstår i en anden tråd FØDE - i det sammenhæng heller jomfrufødsel - ydermere heller ikke få afkom der kun er hanner - da der så ikke ville være nogen tilbage idag vel - det er ikke til at tage fejl af - hvad filen surmuler du så over ??????????
God morgen - træk i dit solskinstøj og nyd tilværelsen i stedet for at sidde i din sure bobbel og føle at et ukendt ID er værd at spilde tid på ( medmindre du synes det er sjovt)

Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-12-04 10:11

En rigtig hyggefugletråd.

Hvad så med de benløse fugle

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-12-04 10:16

hold så mund ans *GGG* og godmorgen til dig

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 01-12-04 11:55

kan man så spise benløse fugle, som pindemadder

Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-12-04 12:02

natmaden

Jeg tror godt, det kan kombineres

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-12-04 12:05

Og har det noget at gøre med gadens løse fugle

Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-12-04 12:12

Hmmmm har gadens løse fugle ikke ben?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 01-12-04 13:17

mirit

Alt hvad jeg har sagt om kalkuner er 100 % korrekt.

Og jeg er IKKE sur.

mango

Hvis du synes at tråden er anstrengende, hvorfor går du så ind i den? Den handler jo om et biologisk spørgsmål!!!!

Så kunne du jo blot vælge, at blive uden for.

dova

Du kommer også først, når der ER gået vrøvl i tråden.

ans

Læs ovenstående.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 01-12-04 13:32

mirit
Citat
Fra : miritdk Dato : 30-11-04 23:11

og så lige arne...
citat fra dig: Hos kalkuner bliver det altid HANKØN

HVAD ?????? Håber da der er nogen hunner tilbage *G*

Du må lære at læse teksten. Min bemærkning drejede sig KUN om Parthenogenese. Ikke den almindelige forplantning blandt Kalkuner. Heldigvis findes der da Hun-kalkuner.

I andre

Denne tråd er en udløber af en anden, som I åbenbart ikke har set. Derfor jeres lidt forvirrede kommentarer.

Men pyt. I er undskyldt. I er jo trods alt kun Høns???

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-12-04 13:54

Arne

m.h.t. "du kommer først når der er vrøvl i tråden" :
Læs selv ovenstående

Jeg har faktisk deltaget i denne tråd siden i aftes.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-12-04 14:45

LOL

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 01-12-04 14:58

dova

ja det har du, men din bemærkning var én stor omgang uvidenskabeligt ævl:
Citat
Fra : dova Dato : 30-11-04 23:17

Jomfrufødsel, sikke da noget ævl.
Det eneste der kan formere sig uden en form for befrugtning er mikroorganismer som formerer sig ved celledeling.

Der kan derimod finde en form for deponering af befrugtede æg sted, som gør at udviklingen til et nyt individ først starter på et senere tidspunkt.
Og med insekterne er det sådan, at de æg og larver der begynder at formere sig i svampene, har "en rygsæk med fra mor" med anlæggene til deres egen søskende indeni. Sådan set smart tænkt af myggemor, for så kan hun producere mange flere unger end de æg hun ellers er i stand til at rumme.

Siggi, med hensyn til dine "pinde", er det så ikke sådan, at de ikke er ukønnet, men tvekønnet så de kan befrugte deres egen æg??

Din bemærkning til Siggy: Det hedder ikke ukønnet men ukønnede og ikke tvekønnet men tvekønnede.

Din biologiske viden kan ligge under min lillefingernegl.

Selvom tråden efterhånden var lang da du blandede dig, brugte du stadig det danske udtryk. Jeg havde forlængst givet det videnskabelige og derfor også rigtigere navn. Men det valgte du at overse. Som sædvanligt. BVADR.

Har du set at din søde lille ven er genopstået? Find ham selv.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 01-12-04 14:58

dova

ja det har du, men din bemærkning var én stor omgang uvidenskabeligt ævl:
Citat
Fra : dova Dato : 30-11-04 23:17

Jomfrufødsel, sikke da noget ævl.
Det eneste der kan formere sig uden en form for befrugtning er mikroorganismer som formerer sig ved celledeling.

Der kan derimod finde en form for deponering af befrugtede æg sted, som gør at udviklingen til et nyt individ først starter på et senere tidspunkt.
Og med insekterne er det sådan, at de æg og larver der begynder at formere sig i svampene, har "en rygsæk med fra mor" med anlæggene til deres egen søskende indeni. Sådan set smart tænkt af myggemor, for så kan hun producere mange flere unger end de æg hun ellers er i stand til at rumme.

Siggi, med hensyn til dine "pinde", er det så ikke sådan, at de ikke er ukønnet, men tvekønnet så de kan befrugte deres egen æg??

Din bemærkning til Siggy: Det hedder ikke ukønnet men ukønnede og ikke tvekønnet men tvekønnede.

Din biologiske viden kan ligge under min lillefingernegl.

Selvom tråden efterhånden var lang da du blandede dig, brugte du stadig det danske udtryk. Jeg havde forlængst givet det videnskabelige og derfor også rigtigere navn. Men det valgte du at overse. Som sædvanligt. BVADR.

Har du set at din søde lille ven er genopstået? Find ham selv.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-12-04 15:56

Med hensyn til min biologiske viden aner du ikke en skid, arne. Men hold kæft hvor må du se sjov ud med så store lillefingenegle.
Og med hensyn til dit "videnskabelige" navn, er det jo let nok at finde sådan nogen i en ordbog og tro at de giver ens udsagn mere vægt. Se selv her:
Og du kalder dig "biolog". På hvilket grundlag? At du er i stand til at se forskel på en Amanita muscaria og en Meleagis gallopavo.
Og ÆVBÆV: Det hedder ikke tvekønnet, men tvekønnede: Hvis du mener nogen fremstår klogere ved en latinsk betegnelse hedder det hermafroditter.

M.h.t. min "søde lille ven": Så er det da utroligt så oplyst du er på det område. Tror du da.

Kommentar
Fra : xyzzygy

Dato : 01-12-04 16:05

tvekønnet eller tvekønnede? nu holder i sq kæft, så lam har en debat på kandu da aldrig været, nu gider jeg ikke denne tråd mere.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-12-04 17:06

Arne.... du må selv lære at fortælle - forklare osv - så tingene kommer i perspektiv - det er jo netop grunden til at tråden her bliver så lang. Husk selv at det her var om kalkuner og ikke andet *GGG*
Vel er du så sur - kom bare ikke her. Du siger vi bare er høns - en eller anden her må da føle sig forulempet ?G? - og så skulle det komme fra en hanekylling *GGG*

Dova... det hedder en tvekønnet - to tvekønnede osv - *G*

xyzzygy... hold da selv bøtte - du har da været ivrig deltager trods at spørgsmålet ikke kom dine pinde ved

Ikke desto mindre - så er kalkuner altså fugle - ikke benløse - forhåbentlig ikke streetwalkers - hverken hanner eller hunner - de kan altså ikke som før sagt føde da det ikke er pattedyr - sådan firkantet sagt - og om de så har kromosonfejl eller ej - tjah de smager vel godt alligevel - men hunner er der - basta

ans... mig bekendt kan benløse fugle få fødder at gå på (har jeg selv hørt min mor sige engang)

Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-12-04 17:33

Hvis de benløse fugle får fødder at gå på, så må det være efter at de er spist *ggg*

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-12-04 18:04

Næ, det betyder at de bliver hurtigt spist, altså "hurtigt får ben at gå på"

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-12-04 18:08

jaja ans og dova - jeg har nu også undret mig over at jeg ikke kunne se hverken ben eller benløse fugle ( hmm fugle med ben må det jo være) *GGG*

Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-12-04 18:14

Jamen jamen, så får de jo også først benene efter de er spist

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-12-04 18:17

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-12-04 18:19

ALTSÅ ans ------------ det kan jeg jo ikke vide når jeg ikke så dem - tsk tsk - gætterier - rene gætterier

Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-12-04 18:39

Her er så et billed af dem uden ben http://kalveretter.vibekes-kogebog.dk/page2.html

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-12-04 18:42

hold da helt ferie - de tager jo både solarium og mudderbad ans *GGG*

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 01-12-04 19:05

De der gummihøns der hænger hos visse slagtere, og grillbar,
det må være som en benløs fugl, ser ud lige inden den tilberedes.
ans jeg ser på dit link at benløse fulge hverken er fugl eller fisk.
det burde hedde forloren fugl.
Nå jeg må ud og kikke til maden, jeg skal ha' forloren næbløs aligator.(Lørdagskylling(uden bamse)).
Med ægte food-line bølgekartofler til.
Ihhh hvor jeg glæder mig, jeg har nemlig ikke smagt aligator før.
Dog tror jeg ikke at de fås' pindløse !!!!!

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 01-12-04 19:08

Det går vist altid galt når benløse fugle, ta'r mudderbad.
de kan ikke bunde.
AJ kan du forstå en pind af det, æller er det ikke videnskabeligt nok

Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-12-04 19:34

natmaden

Hva' så med sommerfugle. De er da vist heller ikke hverken fugl eller fisk

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-12-04 19:34

Nu bør benløse fugle heller ikke bade andre steder end i sovs

Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-12-04 19:42

Uanset hvor de benløse fugle bader, så ender de i kloakken

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-12-04 20:16

Sommerfugle har da ben, selv om de hverken er fisk eller kalkuner

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 01-12-04 21:06

Jo og sommerfugle er vist osse jomfrøkner,men jeg tror ikke at de kan parre sig med kalun, der er for lidt pind
Min lørdagskylling havde ellers 3 ben, og kun en vinge,
hvor opdrætter de dog sådan nogen.
Ang sommerfugle.
2 sommerfuglelarver sidder og snakker.
så siger den ene,
- du Julie, tror du på, at der er liv efter forpupningen ?

Ang. sommerfuglelarver.
Havde engang en lille dåse af dem fra kina, de lå i en ildelugtende lage,
Meningen var at man tog en puppe i lagen, knækkede den over og suttede larven ud . BVAR(men de var benløse)
Advarsel, åben ikke sådan en dåse indendørs, lugten, kan overgår alt kendt julduft. Inkl. halsløs and.

Kommentar
Fra : mango

Dato : 01-12-04 22:48

Jeg husker som barn, ville vi allesammen (tre søskende) have låret fra kyllingen..min far sagde så: "sig mig tror i det er et tusindben"...sååeh måske..en krydsning mellem en høne og en vandrende pind..hmmm!!

Kommentar
Fra : mango

Dato : 01-12-04 22:50

arggghhhh natmaden..fik ikke læst dit indlæg helt igennem..føj for s..det lyder godt nok ikke rart yarrkkk!!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-12-04 23:11

natmaden
apropos dine stinkende kinesiske larver og hele "fugl og fisk" tråden her, så ved jeg noget der med garanti lugter værre:
Den svenske specialitet Surströmning, som består af "ikke helt nye" sildefileter i lage.
Sådan nogen kan lugtes 25 meter væk.
Men en god "joke" hvis der er nogen man gerne vil være uvenner med, så lok dem til at åbne sådan en dåse, for der er altid overtryk i

mvh dova

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-12-04 23:20

Hmm det er da også underligt - dengang vi fik kalkun til jul - jamen den havde da ingen ben - altså en benløs fugl ?????? (skal ikke udtale mig om en eventuel kromosonfejl - men godt smagte den lol )

SPISEPINDE - jaja det bliver man vist ikke mæt af *GGG*

Hygger i jer ?????????????

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-12-04 23:24

mirit
Var det en han eller en hun????

mvh dova

Kommentar
Fra : holniels

Dato : 01-12-04 23:25

Ønskebenet kanskje?,ben er ben ...

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 02-12-04 00:07

dova - aner det ikke - muligvis en klon *G*

holniels - hmmm - ben er ikke ben altid nogen har ski fødder *GGG*

Kommentar
Fra : holniels

Dato : 02-12-04 00:10

??,skifødder miritdk?,jeg kender til svømmefødder jo,ha

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 02-12-04 00:14

aner det ikke holniels - men de er garanteret gode

Godkendelse af svar
Fra : miritdk

Dato : 02-12-04 12:22

Tak for svaret arne.jakobsen. Klart og tydeligt - resten kan vi nok tage op i en anden tråd *GGG*.... hvor jeg så håber du ikke skælder ud over noget du ikke ved en disse om !!!!!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-12-04 02:38

Hej igen Mirit

Citat
Fra : miritdk Dato : 01-12-04 00:02

WOUW arne - sikke en indrømmelse - den skal huskes *GGG*

du mener forresten nok - men hvem har sagt at jer ( I ) forstår alt lidt anderledes - ikke ????? Det G du leder efter sidder mellem F og H

Jeg skrev
Citat
Men hvem har sagt at jer forstår alt? Jeg ved meget, men ikke alt!!! Love AJ

Som du også godt vidste, var det en slåfejl fra min side, det var mig selv jeg mente og det fremgik også at den efterfølgende sætning.

Nå mirit, jeg må indrømme, at den aften, kunne jeg ikke se noget som helst morsomt ved det hele. Jeg følte KUN at jeg blev angrebet på min viden. Når jeg nu læser tråden med lidt andre øjne, kan jeg selvfølgeligt godt se det morsomme. Også i at du trak mig lidt rundt ved næsehårene.

Mit angreb på dig i den anden tråd, er nok noget påvirket af min hukommelse om denne, og derfor undskylder jeg med hovedet helt nede i sandet. Men jeg synes altså stadig ikke at CremyGirl bliver behandlet ordentligt af I andre piger! Prøv lige at søge efter hendes indlæg og se HVAD hun har svaret på, og ikke kun hendes kommentarer. Jeg har selv gennemgået alle mine kommentarer, og kan da godt se at jeg er barsk. Men hvis man/jeg læser HELE tråden, ser det pludseligt ikke helt så galt ud.

Glædelig Jul til dig og dine fra Arne