/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Win XP og "gamle" programmer ???
Fra : bennymanden
Vist : 445 gange
300 point
Dato : 30-11-04 20:24

Hej allesammen!
Jeg har et ældre tegneprogram på en CD-rom som jeg gerne vil installere i Win XP.
Så snart jeg lægger skiven i får jeg følgende meddelelse:
C:\WINDOWS\SYSTEM32\AUTOEXEC.NT. Systemfilen er ikke egnet til at køre MS-DOS og Microsoft Windows programmer. Vælg "Luk" for at afslutte programmet.
Er der noget jeg kan gøre for at få det til at virke, så jeg alligevel kan installere programmet ? Det skal nævnes, at jeg har installeret omtalte tegneprogram på en anden maskine med XP uden problemer. Før jeg "rensede" denne maskine og formaterede den havde jeg også programmet liggende her, og det virkede fint.
Hvad er der sket ?
mvh Benny

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 30-11-04 20:37

Ja, jeg har også oplevet det med, at XP bliver anderledes, når jeg har "renset" maskinen.

Måske det har noget med Windows signerede programmer at gøre???

MVH
Hanne

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 30-11-04 20:38

Jeg kan f.eks. ikke installere en ældre printerdriver - ØV!

MVH
Hanne

Kommentar
Fra : Chrillemand

Dato : 30-11-04 20:43

Kunne det være du har hentet nogle service packs?

Hvor gammelt er programmet?

Hvis du har kørt det med windows 98, så kunne du åbne cd'en, og finde installationsfilen, så kan du højreklikke på dem, og vælge kompabilitet, og så vælge windows 98, eller et andet styresystem som det har virket på!

Jeg kender godt de ændringer den laver når man formatere, det er skide irriterende. Jeg har problemer med mit kamera, som har virket!

Jeg er ikke sikker på at det er den rigtige løsning hvis du siger det har virket før, men det er da forsøget værd! Du kunne prøve at downloade programmet? Søg på google! (Hvis du kan finde det)

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 30-11-04 20:44

Hej Hanne. Tak for pointene forleden - ja, jeg er også godt træt af det, jeg har en masse tegninger liggende, som jeg har brændt på Cd, men nu er de ubrugelige da de skal vises i det program jeg nu IKKE kan installere... ØV
Jeg mener at have set en løsning på problemet, men kan ikke finde det. Nu håber jeg blot en af de skrappe brugere kommer til undsætning
Du hører fra mig efter jul vedr. gave til en vis Hr. Far.
Nå ikke mere smalltalk - jeg skal have løst mit problem.
mvh Benny

Accepteret svar
Fra : olepost

Modtaget 310 point
Dato : 30-11-04 20:46

åbn windows stifinder, gå til c:\windows\repair
her ligger filen autoexec.nt højreklik på denne og vælg kopier
gå til mappen c:\windows\system32 og sæt filen ind her.

hvis du ikke kan se mappen repair
skal du klikke oppe på funktioner -vis - og sæt hak ved "vis skjulte filer og mapper

kan du ikke finde filen i c:\windows\repair
så se her
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;324767

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 30-11-04 20:49

Tja.... <Chrillemand> jeg har ganske vist ladet den hente nogle af de automatiske opdateringer Microsoft hele tiden "presser" med, jeg har dog stædigt sagt nej tak til Sp2, men problemet er, at jeg får den samme meddelelse selvom jeg forsøger at åbne CD´en via Start>Kør>Gennemse osv ..... så jeg ved ikke ???
Benny

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 30-11-04 20:59

det kunne jo også være at du netop burde hente sp2 - løste da problemet for flere jeg kender !!!

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 30-11-04 21:06

Hej olepost ! Det var præcis det der skulle til, jeg fulgte din anvisning med at kopiere autoexec.nt og indsætte den under system32 - og jeg har lige startet CD´en blot ved at åbne/lukke skuffen, altså autostart og jeg har også installeret tegneprogrammet, det hele gik uden problemer. Så tusind tak for hjælpen
Har du evt. en yderligere kommentar til, hvad det egentlig er jeg gør, når jeg følger din anvisning, det er ren nysgerrighed, hvis man skal blive klogere skal man spørge, det har jeg lært !!! Du skal nok få pointene, for du har besvaret mit spørgsmål 100% - og ikke mindst mit problem er løst. Mange tak for det.
Benny

Kommentar
Fra : olepost

Dato : 30-11-04 21:11

Jeg tror nok det var herinde jeg fik tipset,jeg sad selv med et favorit fotopogram der sagde det samme som jeres,har bare kopieret og gemt svaret,da det er tit ved reinstall der er brok
Mvh

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 30-11-04 21:14

Alletiders ole ! Det vil sige, at den lille "rettelse" du fik mig til at foretage, sandsynligvis har medført, at jeg nu også kan installere andre ældre Win-programmer eller hvad ?
Benny

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 30-11-04 21:22

Jeg er så glad for det svar, at jeg uden tøven hæver pointene med 100 og giver dem til <olepost> Jeg har lige haft "skiven" med alle mine tegninger i også, og nu virker det hele Det er en masse konstruktionstegninger til nogle smedeopgaver, så jeg var meget ked af ikke at kunne åbne dem på denne PC. Men det kan jeg nu igen.
Måske skulle du også prøve dette lille trick Hanne (Camillasmoster) så kan du sikkert installere din printerdriver igen, det er da et forsøg værd.
mvh en glad bruger Benny

Godkendelse af svar
Fra : bennymanden

Dato : 30-11-04 21:26

Tak for svaret olepost. Mange tak for hjælpen Ole, du har reddet min aften.
mvh Benny

Også selvom du har gemt et tidligere svar, det kan nogen gange betale sig !

Kommentar
Fra : olepost

Dato : 30-11-04 21:40

Fint Fint det er da rart når det virker

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 30-11-04 22:09

Tak, Benny

Jeps, spændende om han bliver glad!

Oles tip:
Ja, det tror jeg, jeg vil prøve!

God nat to you all, where ever you are!

Hanne