/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
DNA?
Fra : takskaldeha
Vist : 385 gange
40 point
Dato : 30-11-04 12:55

Jeg står og skal købe en hundehvalp og derfor har jeg bla. undersøgt forældredyrenes papirer. Jeg har så bidt mærke i at der ved dem begge står "DNA", det må vel være noget med at de er dna-testet, men for hvad?
mvh Takskaldeha

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 30-11-04 12:58

Her er noget om hunde og DNA.
http://www.hunde-info.dk/page66.shtml

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : basenji.dk

Dato : 30-11-04 13:02

Hej,
Jeg skal ikke kunne sige hvad det DNA betyder (hvor står det henne?) og om det betyder de er DNA testet, men jeg ved at DKK i visse tilfælde DNA tester for at sikre at de, der er angivet som en hvalps forældre på papiret også ER de rigtigt forældre i virkeligheden....

Du kan jo prøve at spørge opdrætteren, de ved det garanteret.

Smil fra
Stine

www.basenji.dk

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 30-11-04 14:27

Tihiii. Hvis der ikke står noget om, at forældredyrene er DNA-testet specielt for bestemte arvelige sygdomme, så er det nok en "faderskabssag", der er kørt.

Hvis tæven har været på smuttur lige i de dage, hvor hun er parringsvillig, så kan man risikere, at hvalpene har to forskellige fædre. Hvis ejeren så alligevel ønsker at hunden skal gennemføre svangerskabet, så kan man lade forældredyr og hvalpe DNA-teste efter fødslen for at fastslå faderskabet. Nogle af hvalpene i et kuld kan så stambogsføres mens resten måske må betragtes som blandinger.

Kommentar
Fra : takskaldeha

Dato : 05-12-04 16:27

Jeg har spurgt opdrætteren og han har fortalt at det betyder at de er testet for arvelige sygdomme. Noget med knoglesygdomme. Det med at de er DNA-testet står ud for de andre oplysninger, der er om forældrene, altså deres HD og albuestatus og den slags ting.