/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
millenium problemer øv
Fra : miritdk
Vist : 434 gange
100 point
Dato : 30-11-04 00:42

NÅ.. nu er konen her på den - har hjulpet en nabo der absolut ikke aner en disse om pc´ere med at få hendes pc op at stå - ingen recovery desværre - men fik den da næsten til at være som den skal.

Men... den fryser lige pludseligt - kan ikke finde årsagen - der er ingen spyes - ingen virus - osv osv - og jeg kender ikke ME godt nok til at gennemskue det hele. Desuden er der tilsyneladende ingen mulighed for at aktivere og deaktivere i systemgendannelse - kan det være rigtigt ???

Måske et lille spor - men jeg kører i ring - ved opstart står der sådan nogenlunde: bla bla boot fra cd.... failure - men den kører fint bortset fra problemet med frysningen.

Hmmm det var lige flere spørgsmål på en gang men håber jeg kan blive lidt klogere.

ps.. hvordan køres repair korrekt på ME ????

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 30-11-04 01:06

Den skal kunne stilles tilbage ligesom XP, ellers er det fordi systemgendannelse er slået fra, den slåes til og fra ved at højreklikke "denne computer" venstreklikke egenskaber og i systemgendannelse skal der ikke være hak, da alle systemgendannelsespunkter så går tabt. Man skal altså ikke lave en vinge i "deaktiver systemgendannelse på alle drev".
Systemgendannelse: Start/alle programmer/tilbehør/systemværktøjer/systemgendannelse
Og så skal man selvfølgelig vælge en dato fra før problemet opstod.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-11-04 01:27

Mon ikke BIOS er sat op til at boote fra CD-rom.

Det der systemgendannelse er nu ikke meget værd når det virkelig gælder fordi fejlene typisk ligger og akkumulerer før det går helt galt og så er det kun et spørgsmål om tid før det går galt igen.

Jeg kan ikke huske om man kan rulle en ny installation ind over lige som i Win 98, men har du prøvet at køre en sfc i Kør. Så vidt jeg husker skal man ikke skrive*/scannow på de gamle styresystemer, men bare sfc og klikke OK og i med inst. cd.

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 30-11-04 01:48

Jeg ville nok starte med at lave backup af alle data. Hvis der er en brænder, at brænde over på disk. Husk lige foretrukne, mail og mailadresser.

Nu kan den egentlige fejlsøgning begynde. Du ved jo egentlig ikke om det er harddisken der laver knuder (er ved at stå af: kommer der ekstra støj fra denne?) eller om det er en softwarefejl.

At den kommer med beskeden boot fra cd ---failure, er fordi den i bios er sat til at boote fra CD-rommen først. Det er udmærket.

Start med at lave en scandisk. Dette kan tage meget lang tid. (flere timer- afhængig af hvor stor hd der er på)
Herefter havde jeg nok fundet ud af hvilken harddisk der sidder i, for så at gå ud på producentens hjemmeside og finde deres hardisk tool. Den kan afsløre om der er fejl på harddisken. Den skal som regel lægges på en diskette, som man så booter op på.

Findes der ingen fejl, så læg win ME installationsdisken i CD rom drevet, og:
Her et klip fra en anvisning:

All that you need to do is boot Win ME and insert your Win ME CD-ROM, it should produce a window with three choices Browse This CD, Interactive CD Sampler, and Documentation.

Choose Browse This CD, a windows explorer window should come up with the contents of the CD d-click on setup.exe in the root directory. Windows setup will check your C: drive and find Win ME installed and give an error stating that setup can not continue because it has detected that versions of certain installation files are already being used by... choose OK and your PC will reboot and windows setup will start running before Win ME is loaded. Continue with Win ME setup choosing to install to C:/windows
Be sure to have your CD key handy

After you are finished with the repair install you will need to go to Windows Update and re-download all of the updates!!!

Be advised a repair install will not fix registry errors, incorrect user settings, or errors in programs or files that are not part of Windows.

Also be advised a repair install can result in data loss so backup all files that can't be replaced to another partition or removeble media.

Hvis dette skulle mislykkes, må du lave en en helt "clean" installation. Du får så brug for en ME-startiskette. Start-indstillinger-tilføj/fjern programmer- startdiskette.
Jeg ville så formatere C drevet, og efterfølgende formatere i FAT32.
Så er den klar for en ny installation.

Hilsen tukols

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 30-11-04 05:52

Hvad med at sætte ME cd'en i og vælge "reparere Windows"?

Bare et forslag

God meget tidlig morgen!

MVH
Hanne

Kommentar
Fra : bobbels

Dato : 30-11-04 10:48

Den kan jo vara länge om att starta op om der ligger en cd i datoren som ikke er hel perfekt.Så står den jo bara og tugger hela tiden det har händt mig månge gånger.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 30-11-04 11:09

pallebhansen - mærkværdigt for netop lige det faneblad med systemgendannelse mangler - dog vises den under hjælp og support - hmmm. (tsk tsk)

BjarneD - jeg tror heller ikke meget på systemgendannelsen i dette tilfælde - men må jo lige se om jeg kan finde fanebladet -eller finde det andetsteds - har ikke forsøgt med sfc og installations cd - så det må afprøves - tror det lige var noget af det jeg glemte - surt hvis det passer *G*

tukols - flot beskrivelse - den gemmer jeg lige *S*

camillasmorster - det er gjort netop sådan - men derpå kan jeg ikke reparere windows - pyyyyyyyyyh

Vender tilbage når jeg måske har fundet ud af lidt mere. Der sker altså noget underligt der er lidt svært at beskrive indtil videre - men jeg skal derhen om lidt og håber så det bedste - flere råd modtages gerne - jeg føler mig da på glatis her *GGG* Selv lanforbindelsen gemmer sig - men det kan jeg rette uden problemer.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 30-11-04 11:10

bobbels - nej sådan forholder det sig ikke

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 30-11-04 11:14

et lille ps - den fryser som mange kender det - og må så genstartes - men efter genstart er det næsten umuligt at få den til at køre igen - blå skærm der sidder der og sidder - så er det chockluk - vente - evt bruge resetknap hvad der ikke er normalt i min lille verden - og så kan den lukkes helt ned.

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 30-11-04 13:51

Umiddelbart, så kan det lyde som en virus eller noget spyware.
Har dog siddet med en ME med næsten de samme problemer, dog uden at finde noget. Her var der også problemer med netværket og gendannelse, samt de andre problemer.
Jeg gemte alle data og lavede en nyinstallation. Den kørte perfekt herefter.
Hvis naboen har drivere og installations cd, tager det jo ikke så lang tid.

Scandisk ligger under start-programmer-systemværktøjer-scandisk. Her kan du vælge om du vil lave en standardtest eller en fuldstændig-test (at anbefale her) Du kan så vinge et flueben af i "automatisk udbedring af fejl"

Hilsen tukols

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 30-11-04 16:01

Min ME kørte upåklageligt

I har måske nogle andre programmer, der konflikter med ME?

Bar' en forslaw...

MVH
Hanne

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 30-11-04 19:55

indtil videre ingen løsning og nu er jeg ved at gå amok - især fordi det ikke er min pc - så kunne jeg jo gøre alt jeg ville - men får se - den kører - men stadig det underlige fryse - forsvinde problem.

Camillasmoster - der er ingen programmer der konflikter mere - men det var der fra starten - lol

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 30-11-04 20:05

øhhhhh tukols......... jeg mener ikke at have spurgt efter hvor scandisk er - lol - men tak alligevel - - jeg kunne ikke køre repair - og kan stadig ikke - derfor - lol - pyyyyyyyyyyyh håber der findes en løsning - den stakkels dame er helt ude af den.

Kommentar
Fra : Taus

Dato : 30-11-04 20:50

hej miritdk.

du skriver der kommer blå skærm? er det den kendte BSOD (Blue screen of death)?
hvis ja, ville det hjælpe med fejlbeskrivelsen, bare de øverste 3-4 linier...

Windows ME er jo kendt for at lave fejl. Det var jo med stor pinlighed at Bill drengen måtte indrømme at de havde lavet en enkelt fejl i Windows ME. Det lykkedes dem nemlig ikke at implementere (pædagogisk sagt) "tøm rammen" funktionen som der skal til i et hvert styresystem. Det er derfor ikke et spørgsmål om en ME maskine vil gå ned. Det er et spørgsmål om hvornår det sker.

Nå, men uanset ram problemet i ME burde man kunne få sparket gnist i maskinen. Blå skærm og frys opstår hyppigst pga: RAM, Harddisk, grafik kort eller UDMA fejl.

for at indsnævre mulighederne ville det hjælpe hvis der var en fejl på din omtalte blå skærm.

mvh Taus

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 30-11-04 21:07

Som Taus skriver, så er der rigtig mange computere der pludselig fryser, udelukkende på grund af fejl ved forbindelser, derfor skal du have åbnet computeren (Støvsug kølerippen på prossesor) og tryk alle stik på harddiske og drev hårdt fast, ligeledes ramblokken og alle instikskort.
Men eller kan du prøve:
http://support.microsoft.com/kb/267288
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-11-04 21:18

Så sandt som det er skrevet, men mon ikke også der skal lidt mere systematik til for at få den ME til at køre.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 30-11-04 21:37

Taus - aner ikke om den skæærm er en selvmords skærm - or what ever lol - som sagt sardindåsen kører men stadig som før - har checket alle stik osv - hmmm - ja om den lige blev støvsuger ved jeg nu ikke - lol - men den så nu pæn ud.

Pallebhansen - alt checket der også - og delvis støvpustet da jeg ikke turde gøre andet - dit link er godt men det kendte jeg - ikke at det hjalp en disse.

Har lige modtaget mail om at den nu heller ikke vil modtage en opdatering - forsøgt igen igen og igen - windows medieplayer drejer det sig om. Den skriver overhovedet ingen fejlmeddelelser - skal jeg mon gå hen og kvæle den ???

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-11-04 21:41

Har du prøvet med et trekvart håndkantslag?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 30-11-04 22:04

BjarneD - var meget påvirket af en stenaldermand på et tidspunkt - så det var lige ved

ARGHHHHHH - kan jeg mon hjælpe hende overhovedet ?????????????

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-11-04 22:15

Jeg tror godt du kan hjælpe hende, men gør som det er skrevet tidligere. Få lavet en backup af data og opsætninger og så få formateret skidtet godt og grundigt og lav en en velovervejet reinstallation hvor du venter med at installere hardwaren indtil Windows kører som den skal.
ME er ikke god, men på visse områder er den bedre end Win98, alt efter hvad den bruges til, men som på Win 98 er det vigtigt at rydde op i temp filer regelmæssigt.
Held og lykke med det.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 30-11-04 23:06

BjarneD - jeg har forsøgt næsten det hele - skal igang igen fredag - måske imorgen også - så får vi se

Kommentar
Fra : ibjc

Dato : 01-12-04 18:00

der er uden tvivl ingenting på HD sæt system til at boote fra CD og installer igen.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 02-12-04 00:56

har været igang igen - mystisk - den kører men kører ikke optimalt og henter ikke opdatering som omtalt under nogen omstændigheder - stadig failure som omtalt -- har da aldrig oplevet noget lignende.

Hvad er det med ME ????????? Hvad er de kendte fejl i store træk og kan jeg mon gøre noget ved det ????????????

ihhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh altså !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 100 point
Dato : 02-12-04 01:31

Kunne være, at der er hardwareproblemer og så er der jo nok kun udelukkelsesmetoden hvor du afmonterer alt hvad der ikke er nødvendigt for at computeren kan køre og så ser om det hjalp og hvis det gjorde kan du starte med een ting ad gangen. Husk genstart.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 02-12-04 01:37

jaja det ser ud til at være enten den åndsvage pc - eller mig der er noget galt med - ingen kommentarer til det sidste tak

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-12-04 01:41

Hvorfor ikke, kan du ikke lide enighed

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 03-12-04 00:56

BjarneD - din XXXXXXX - jo men ikke lige i det sammenhæng

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-12-04 01:04

Mirit du trykker på aftrækkeren uden at tage ordentligt sigte, tænk!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 03-12-04 11:27

BjarneD - selvfølgelig - så kan jeg jo blive fritaget for evt skyld når det er i panik osv

Kommentar
Fra : bobbels

Dato : 03-12-04 11:56

Jag ville göre som bjarne d forslår dig det har jag fått göre månge gånger så vet man at man har gjort alt hvad man kunde.Surt men ibland går det så.

Godkendelse af svar
Fra : miritdk

Dato : 03-12-04 20:30

Tak for svaret BjarneD. Har haft den pillet så godt som i småstykker alt efter evne kørt den helt ren - den kører igen - men fryser/ smutter ud - så indtil videre lukker jeg her -

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-12-04 20:39

Hardwarefejl, måske RAM. Så ringe er ME ikke.