/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
EMMESEN CD ROM SPG
Fra : Fjante
Vist : 443 gange
500 point
Dato : 29-11-04 22:18

Dit tidligere svar ville være fint at få belyst lidt nærmere,selvom jeg kun er en glad amatør.

Hvorfor skulle HD trække mere strøm fordi jeg afbrød strøm til cd rom drev,og hvilken effekt skulle det have at man pillede fladkablet af bundkortet til cd rom drevet,om man tager det af cd rom drevet eller af bundkortet er tilsyneladende ikke ligegyldigt.Men hvorfor??

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 29-11-04 22:33

Ok jeg prøver at forklare:
HD har et datakabel (fladkabel) og forsyningskabel (strømkabel)

Gennem datakablet løber der små spændinger og ikke nogen særlig strøm.
Da det er transsstorer som styrer det store strømforbrug kan man gennem disse transistorer trække større strømme hvis ikke forsyningskablet er koblet til.
IDE porten (fladkablet) kan ikke tåle at levere disse strømme og vil bryde sammen hvis ikke den er beskyttet .

Det jeg mener at man ikke må gøre er:
Fjerne strømkablet uden at fjerne datakablet på samme enhed (HD ell CD-rom)
Det er ligegyldigt i hvilken ende du afmonterer fladkablet.

Jeg håber at jeg har forklaret det godt nok.

Er nogen uenig så bare sig til.

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 29-11-04 22:41

Det er jeg - helt bestemt

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 29-11-04 22:46

hansen9 - den går ikke - du må også forklare.

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 29-11-04 22:47

Det gik da meget godt IDE-controlleren vil aldrig forsøge at erstatte strømforsyningen. Heldigvis da - farvel bundkort.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 29-11-04 22:54

Fjante - du er ikke "kun" en glad amatør. Men duer måske en glad amatør som mange af os også er. Nogle har ødelagt en del computere (bl.a. mig) og fået lidt erfaring med det. Men jeg vil tro, at mere end 80% er amatører på forskellige felter.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-11-04 22:58

hansen9, det er jo lige det der KAN ske - Farvel bundkort.
Det sker heldigvis ikke ret tit, men emesen har ret i at det er et skidt svar der ikke tager højde for realistiske muligheder.

Accepteret svar
Fra : hansen9

Modtaget 510 point
Dato : 29-11-04 22:58

Rent faktisk arbejder jeg i en organisation med mere end 2000 computere. Vi har pillet strøm-kablet fra diskette-drevet for at sikre, at folk ikke lægger alt muligt ned. Når vi administratorer skal bruge drevet, putter vi lige strøm på igen. Dette har for nogle computere stået på i 2-3 år uden en eneste reparation. Så hvis det skulle være et problem, er risikoen altså under ½ 0/00

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 29-11-04 23:01

hansen9 - vil du også gøre det med en HD.

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 29-11-04 23:04

Emesen: Nej det ville jeg aldrig gøre, hvis jeg har en HD er det næppe for at pille den fra
Men omvendt ville jeg ikke være bange for at gøre det.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-11-04 23:10

Du kan komme med alle de påstande du vil hansen9, det er ikke et spørgsmål om at controlleren bruges som strømforsyning, men snarere at undgå at der kommer "microstrøm" de forkerte steder.
Hvis du skaber en spænding i computeren der ikke er tilsigtet vil du kunne smadre en chip hvilket jeg og mange andre har prøvet.
Det er og bliver en gylden regel at du skal afmontere alle kabler (enten eller) før du starter op.
Jeg ville nu gerne have den IT ansvarlige i den organisation til at lægge navn til det koncept.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 29-11-04 23:13

hansen9
bios-password...........slå diskette fra :::::::::::::hurtigere end mekanisk frakobling

Hvis du har 2 HD er det også muligt at du piller den ene fra i forskellige situationer.
Eller frakobler en CD-rom så nogen ikke lægger noget ind.

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 29-11-04 23:18

Emesen: Hvis du ikke har password på bios, kan folk bare koble den til igen. Men hvis du har lås på kabinettett..... - Ja det er faktisk forklaringen.

BjarneD: Så får du da ret, men jeg tror stadig faren er begrænset. Den IT-ansvarlige Det har da ikke kostet mig en reparation endnu.......

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-11-04 23:22

Jeg har også arbejdet i en organisation med masser af computere (staten), og det der foregår der er rystende.

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 29-11-04 23:25

BjarneD: Tænk, skulle vi to virkelig blive så rystende enige.....? Så lever jeg også med at give dig LIDT medhold. Og så ikke et ord om, at min computer står direkte på gulvtæppet. Og at alle kort er monteret uden håndrem. Computeren er statens.....

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 29-11-04 23:27

Med 2000 comp i en stor organisation hvor comp skal beskyttes med et strømstik og der ikke findes password til bios ........................passer ikke.
Om igen hansen - bedre forklaring om spænding/strøm udbedes.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 29-11-04 23:29

Ja hansen - de IBM'er er temmlig robuste - men heller ikke så følsomme som nyere comp.

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 29-11-04 23:30

Næh emesen, sådan er det faktisk. Hvis du beskytter 2000 computere med samme password, siver det hurtigt ud. Hvis du beskytter dem med hvert sit password kan du ikke styre det. Men hvis du fjerner ledningen og låser kabinettet.....
Men Fjante fik vist til fulde uddybet sit spørgsmål......

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-11-04 23:33

Interessant hvad der findes på. Vi måtte ikke have CD-rom drev for tænk hvis vi legede med dem, men diskettedrev skulle vi have fordi vi een gang om måneden fik en AV opdatering på diskette.
Jeg savnede nu aldrig cd muligheder for jeg var jo admin så jeg huggede da bare ind på den i serveren

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 29-11-04 23:34

ja det må vi da håbe.
Men der er jo mange små kneb som benyttes, men da det måske kan gå galt er det ikke så godt at anvise det.

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 29-11-04 23:36

Hallo BjarneD, jeg tror vi kunne udveksle mange gode (dårlige) erfaringer. Jeg hænger stadig i systemet. Men det skal vi nok ikke bruge Fjantes tråd på. Emmesen: Jeg var lige henne og kigge - du har sgu ret, det er en gammel IBM.... det er nok forklaringen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-11-04 23:37

Den gamle flade desktop, der er låst bagi med en postkassenøgle?

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 29-11-04 23:38

ah, ah, 2. verdenskrig er overstået.....

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 29-11-04 23:42

Ja jeg har da også arvet en del IBM'er - en af dem er server i vores netværk.

Godkendelse af svar
Fra : Fjante

Dato : 30-11-04 07:17

Yderst interessant,jeg mener det!Men med hensyn til svaret på mit spgm,syntes jeg jo nok det blæser lidt i vinden.Erfaringer med 2000 comp er svær at hamle op med.Men jeg vil stadig tillade mig at kalde Emme og Bjarne D for dommedagsprofeter,særlig efter at Bjarne D skrotter en IBM maskine i et andet spgm p.g.a et password.Men jeg har da tænkt mig for eftertiden at tage jeres erfaringer med brændte bundkort til efterretning,jeg har ikke 2000 PCére men lever dog ganske godt af det i min lille amatørverden.hansens9 kommentarer tiltaler mig bedre,det kan ske,meeen,man kan også få en tagsten i hovedet selvom man bor på landet.Jeg takker for svarene og da jeg ikke har flere point,er jeg nød til at lukke butikken een gang til

Kommentar
Fra : Fjante

Dato : 30-11-04 07:22

PS
Jeg glemte at takke BjarneD og emmesen,på jeres egen kategoriske måde at svare på er jeres viden stor,men i skal ikke søge arb som padagoger!Folk behøver ikke være idioter fordi de har en anden opfattelse end jer,og den der skolemesterfacon fungerer vist kun inden for det offentlige

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 30-11-04 19:56

Fjante........................jeg har en gang givet et "godt" råd som fik brugeren til at slette sin HD. Han skældte mig meget ud, og sagde at jeg ikke burde fortælle om den "farlige" diskette. Herefter har jeg prøvet at lure spørgeren om hvor stort kendskabet er til PC. Når man gør det, vil det virke skolemesteragtigt, og gøre en med rimeligt kendskab lidt ked af det.................men hans computer holder måske.
Ind i mellem kommer der også nogle vanvittige løsninger, og der syntes jeg det er lidt synd for spørgeren hvis jeg ikke gør opmærksom på det.
Jeg kender også supportere som "nulstiller" IBM computere med en skruetrækker.
Det er ikke de samme supportere som skal skifte motherboard ud efter nedbrud.
Det er også lykkedes for flere af os her inde på Kandu at hjælpe folk som absolut ikke har noget kendskab til PC...............og så er metoden at skære det ud i pap.
Og pædagog har jeg da vist aldrig påstået at ville være.
Men jeg ved lidt om computere..........men der er endnu mere jeg ikke ved.