/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Så går vi lidt og hygger *G*
Fra : graph
Vist : 460 gange
10 point
Dato : 29-11-04 12:10

Det her er ikke så meget et spørgsmål... bare lidt eehmm en øøh fortælling *GG*..

Vi har vores "gamle" gnavne hunkat... hun bliver altid VILDT kælen og sød når hun skal ha killinger.... her for ca 12 uger siden fik hun så en af slagsen (killing altså) og har været lige så sød lige siden.. hun plejer ellers altid ca efter 7 uger blive træt af sine killinger... vel nok fordi hun altid har fået rimelig store kuld og kun fik en denne gang.. men anyways... ca 2 dage efter killingen blev født stak hun selvfølgelig ud af vinduet... hun var væk i en HEL time (*GG* har til tider ikke set hende i 10 dage*G*) så ville hun ind igen.. Kan hun 2 dage efter fødslen blive befrugtet igen igen og derved være gravid igen igen... for nu er vi jo de der 12 uger henne.. hun er riiiimelig godt i stand og er meeeget kælen og overhovedet ikke sur eller træt af de andre katte som hun plejer være..

Er vores arrige hunkat blevet rar eller er hun med killinger igen igen *GG*, men er hun det så skal det vel snart til at være?

Sys selv det er lidt sjovt eller skulle man sige dejligt/hyggeligt at vores ellers så arrige hunkat er blevet til en rigtig kælepot igen..

Graph

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 29-11-04 12:21

Tjah, der er jo to muligheder. Enten vente og se, eller tage hende til dyrlægen og få det undersøgt. Så kunne du jo få hende steriliseret samtidig, hvis hun ikke er med killinger. Der er så forfærdelig mange katte/killinger, der bliver vildkatte, fordi de enten ikke trives i de hjem, de får, eller fordi de hjem de får er totalt ligeglade med katten/killingen, så snart det er blevet "hverdag". Og at være vildkat, det er værre end at være død - eller slet ikke født.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-11-04 12:27

Nej, ikke to dage efter fødslen, men når der er gået tolv uger, kan hun sagtens være gravid igen.
Men nu skriver du "gamle". Hvor gammel er katten, for det er lidt mærkeligt at den kun fik en killing når den er vant til store kuld.
Men måske er den så gammel, at den måske ikke får flere, (så skal den også være temmelig gammel)

Men normalvis går der de der ca 10 uger før de parrer sig igen, hvis de har killingerne hos sig, men hvis killingerne bliver aflivet, kan katten komme i løbetid fådage efter.

mvh dova

Kommentar
Fra : nanahund

Dato : 29-11-04 13:23

Jeg mener at katte kun kommer i løbetid om foråret og så hen over sommeren så de senest får killinger omkring midio oktober.
Mvh. Karen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-11-04 13:35

En kat kan komme i løbetid med kort tids mellemrum hele året, medmindre den bliver parret.

Og det kan de åbenbart også selv om de har killinger der ikke er vænnet fra, men det har jeg nu ikke oplevet nogensinde.

http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=1053/sprog=1/grp=2/menu=5

mvh dova

Kommentar
Fra : graph

Dato : 29-11-04 15:47

tjae hun nærmer sig de 9 år vistnok... og vi troede egentlig det var det med killinger. meen så kom der lige den ene mere.. og så tager man jo det med.. hun SKAL være inde og kommer hun ud så er det ihvert fald ikke med vores gode vilje.. derfor er hun ikke steriliseret, vi har ikke en hankat i lejligheden så vil sådan set helst undgå at sterilisere hende.. hun er jo heller ikke helt ung mere... mht. killingerne så har vi fået meget feedback fra vores "familier" der er glade for deres katte, og der er flere der har henvendt sig for at få en kammerat til den de allerede har fået fra oz... så har bestemt indtryk af at folk holder af deres katte og kattene ligeledes af dem.. Har aldrig haft problemer med at finde hjem og blir det et problem må vi beholde den til vi kan finde et hjem.. vil IKKE aflive en sund og rask killing!

Og kommer hun med killinger så må vi jo bare ta det med...

Accepteret svar
Fra : akle

Modtaget 10 point
Dato : 29-11-04 17:44

1. Det er højst USANDSYNLIGT at en hunkat kommer i løbetid i de mørke vintermåneder.
2. Jeres hunkat er 9 år gammel, og det er ved at være slut med virilitetsperioden. Dette bekræftes også af, at hun kun har fået 1 killing den her gang.
3. At hunkatten er ekstra kælen denne gang, er fordi hun selv fornemmer sitauationen; " et langt liv, kun én killing, derfor skal al kærlighed øses ud over denne ene".
4. Hvis hun 2 dage efter fødslen har været udenfor, så er hun med GARANTI IKKE blevet parret.
5. Kontroller hunkattens patter. De skal være meget rosa og svulmende/hævede, - kontroller specielt de patter som killingen ikke sutter på. Pattekontrollen er synligt 3 uger efter en parring.
At hunkatten er "godt i stand contra rund" er intet bevis for graviditet.

Bemærkning til pkt. 1. Hvis en hunkat primært er indenfor, med vedvarende kunstig belysning til hen i mod midnat hver aften over en længere periode, så kan hunkatten godt komme i løbetid i vinterhalvåret. Dette er dog en undtagelsesforeskomst, og gælder nok primært den yngre generation af katte.

Sidste bemærkning: Vi har selv haft gamle katte. èn hunkat har født 3 killinger som 9-årig, og så var dén bare slut, og - en anden har født en enkel killing i en alder af 12½ år, hvor efter det var slut med killinger, begge katte skete det fra naturens hånd.
Håber det kan hjælpe dig lidt i dine "spekulationer".
GLÆD DIG OVER KILLINGEN OG OVER AT ANDRE GERNE VIL ELSKE DEN OG EJE DEN, hvilket du nævner.
mvh Akle

Kommentar
Fra : graph

Dato : 29-11-04 19:46

killingen fik ny familie den 20 november så den kan hun ikke nusse om mere *G*.. derfor vi undrer os over at hun blir ved... men det er nu dejligt... tror forøvrigt os hun var ude ca 10 eller 14 dage efter fødslen... men som sagt sku der komme noget så tager vi det med... vi har jo prøvet det før... men hun har også tit narret os hvor vi har troet der har været noget men det har der bare ikke *GG*... lumske kat *GG*

Kommentar
Fra : akle

Dato : 29-11-04 21:53

Hej graph. I en af dine kommentarer til dit eget spørgsmål skriver du:" ...Har aldrig haft problemer med at finde hjem og blir det et problem må vi beholde den til vi kan finde et hjem.. vil IKKE aflive en sund og rask killing!" - dateret 29.11.04 og i en senere kommentar samme dato skriver du: "...killingen fik ny familie den 20 november..." Det er et eller andet der er ret så MISVISENDE i ordets dobbelte forstand, når vi nu snakker om katte - contra - hvad skal vi så holde os til når vi besvarer???
Nu kan jeg slutteligt kun sige: GLÆD DIG OVER AT KILLINGEN HAR FÅET ET NYT HJEM MED FORHÅBENTLIG GODE OG KÆRLIGE MENNESKER.
Igen vil jeg råde dig til: Kontrollerer din gamle hunkats patter med jævne mellemrum, så du kan være lidt forberedt.
Mvh Akle

Kommentar
Fra : akle

Dato : 29-11-04 22:01

PS. En hunkat går drægtig i ca. 63 dage, så efter hvad du tidligere har skrevet, skulle hunkatten have nedkommet med et nyt kuld enten for et par uger siden eller være fødende lige nu, hvis hendes "udflugter" efter din beskrivelse passer.

Kommentar
Fra : graph

Dato : 01-12-04 11:14

akle forstår ikke helt hvad du snakker om???.. den killing hun havde blev bortadopteret den 20 november.. da den var 10 uger gammel.. (den kom hen til kærestens ekskone som samme dag fik en anden killing fra kærestens søster, så de 2 kunne lære hendes hjem at kende sammen)..... skulle vi på et tidspunkt stå efter 12 uger med en killing der ikke har fået et hjem så beholder vi den da selvfølgelig indtil vi finder et hjem til den... som jeg skrev... og som jeg skrev så kunne det ikke falde mig ind at aflive en fuldstændig rask killing og grunden til at jeg skriver at jeg ikke kunne finde på det er at der længere oppe er en der skriver "Og at være vildkat, det er værre end at være død - eller slet ikke født."

Ved ikke om jeg har misforstået dig....

Kommentar
Fra : akle

Dato : 01-12-04 12:58

Hej graph. Ja, jeg kan jo kun forholde mig til dét du skriver, (se under din kommentar den 29/11- kl. 15.47), for her får men bestemt indtryk af, at du fremdeles har killingen. Efterfølgende bliver man jo lidt i tvivl, når du skriver at killingen fik nyt hjem den 20/11- (se din kommentar samme dag kl.19.46). Jeg ved godt, det nogle gange kan være svært at udtrykke sig skriftlig, lige precis som man selv tænker, således at andre kan forstå det på samme måde. Hermed er det nok her det lige har glippet lidt.
Fint at killingen har fået et nyt hjem. Der ud over: Har du kigget på dine hunkats patter? Dét var vel dét der var det primære i sidste omgang, - om hun var gravid eller ej!? Efter mine erfaringer, tror jeg ikke hun er gravid.
Mvh akle

Kommentar
Fra : graph

Dato : 01-12-04 16:15

om killingen stadig var hos os eller ej er vel i sammenhængen overhovedet ikke relevant.. men nej den kommentar var hvis hun var med killinger igen nu... men pyt..

missers vorter er lyserøde/hudfarvede... hun er stadig en kælepot, og er blevet rigtigt godt tung.. mon man bare er blevet magelig på sine gamle dage

Godkendelse af svar
Fra : graph

Dato : 07-12-04 14:06

Tak for svaret akle.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 07-12-04 16:58

Selv tak, graph, håber det kan være dig til nytte.