/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Rettelse i scannet Word dokument
Fra : vagn2901
Vist : 747 gange
100 point
Dato : 29-11-04 11:09

Kan man foretage tekstrettelser i et scannet dokument.
Der er tale om 8 sider vedtægter, som jeg er ked af at skulle indtaste.
Hvis ja hvordan gør jeg? Jeg har Windows 2000.

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 29-11-04 11:22

Du skal scanne det som et tekstdokument og ikke som et billede, så kan det lade sig gøre

Kommentar
Fra : hbirk

Dato : 29-11-04 11:23

Det kan du ikke hvis det er gemt som en billedfil........ ?

m.v.h.

Kommentar
Fra : acronym

Dato : 29-11-04 11:32

Du skal køre dokumentet igennem et OCR program, som omdanner det scannede dokument til en tekstfil. Office 2003 har en funktion til dette, men der findes også en del andre programmer på markedet. Nøgleordet er OCR

Mvh

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 110 point
Dato : 29-11-04 11:55

Du kan jo prøve Abby fineReader http://download.abbyy.com/content/default.aspx
En af markedets bedste ellers er der TextBridge http://www.scansoft.com/textbridge/

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 29-11-04 13:16

Hvis det er scannet som en billede fil, kan du "printe" den som pdf, og rette i PDF filen med Adobe.
Dog skal det lige siges at du ikke kan rette i en PDF filen med Acrobat reader (gratis programmet.
Det skal være Adobe Acrobat eller lign.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-11-04 14:43

Den vil stadig ligge som billede i en pdf fil og Acrobar /writer) er ikke billigere end et simpelt OCR program

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 29-11-04 14:49

Print dit dokument ud - scan udskriften og "træk" det igennem et OCR-program.
Nu kan du rette alt det du vil, dog kan det være, at du skal ændre opsætningen/formateringen.

Godkendelse af svar
Fra : vagn2901

Dato : 29-11-04 16:00

Tak for svaret BjarneD.
Jeg brugte Abby fine Reader. Jeg måtte dog igang med en masse rettelser af æ, ø og å. Der var også enkelte andre bogstaver, der blev fejlskrevet. Blandt andet af og til h i flere varianter.
Tak for hjælpen.
Vagn

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-11-04 16:04

Abby kan sættes op med dansk stavekontrol, men den skal downloades med additional languages fra samme side.