/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Danske bogstaver
Fra : bimbobo2
Vist : 742 gange
50 point
Dato : 28-11-04 23:40

Hej,
jeg har en del dokumenter gemt på PC'en, hvow der lige pludseligt de danske bogstaver æ, å, ø er er erstattet af nogle andre tegn.
Jeg har førsøgt at tjekke mine sproginstillinger både i XP og I office Pakken 2000, og alt ser ud som om det er i orden.
Ingen problemer med at skrive disse bogstaver, men de "gamle" gemte dokumenternes titler er helt "forkerte".
F.eks "translatør" er blevet til translat>r... osv.
Nogle forslag?
Mvh

Kommentar
Fra : HansJensen41

Dato : 28-11-04 23:47

Det kan være din sprogindstilling, der har ændret sig.
Prøv at markere det hele og gå i Funktioner-sprog. Lur mig om der ikke står noget andet end dansk.
Du kan også se nede i bunden af vinduet. Der er nogle grå vinduer, og i et af dem står, hvilket sprog, dokumentet behandles med.

Kommentar
Fra : bimbobo2

Dato : 29-11-04 00:09

Tak for svaret,
alle sprogindstillinger er sat på "dansk". De steder hvor de danske bogstave er blevet ændret er i min mappe "dokumenter", og kun navnet på de forskelige "Word filer".
Eksempel dokumentet G‘steliste.doc i stedet for Gæsteliste. doc.. osv
Mvh

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-11-04 00:18

Hvor har du tjekket sprogindstilling?
Der er jo indstillinger i Microsoft Tools og i Kontrolpanel under Internationale og sproglige indstillinger.

Kommentar
Fra : ben

Dato : 29-11-04 00:55

Hvordan ser din autoexec.bat ud?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-11-04 01:01

ben, mener du det alvorligt? Det er en XP.

Kommentar
Fra : ben

Dato : 29-11-04 01:04

jeg kender ikke xp-en, jeg har win98 og der bliver de danske tegn indlæst i autoexec

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-11-04 01:08

ben, det gør de ikke i XP. Min XP har slet ingen og min Windows 2000 der e rknap så moderne har en hvor der bare står PATH.
Det er rigtigt, at der på de gamle DOS baserede systemer blev indlæst en sprogfilsom dette:
Citat
mode con codepage prepare=((850) C:\WINDOWS\COMMAND\ega.cpi)
mode con codepage select=850
keyb dk,,C:\WINDOWS\COMMAND\keyboard.sys

Kommentar
Fra : ben

Dato : 29-11-04 01:12

tak for oplysningen og undskyld at jeg blandede mig.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-11-04 01:15

..........fortsættelse:
Til gengæld har Windows XP mange flere opsætningsmuligheder i GUI i forhold til Windows 98.
Jeg sidder og skriver på en W2K, der umiddelbart ligner en W98 når den er startet op, men brugsmæssigt er det som en WinXP.
Jeg syntes, at det var sjovt at rode med DOS 5.0 og var ellevild over v. 6.22 med en Win 3.11, men nu er det heldigvis nye tider og andre problemer der skal løses

Kommentar
Fra : bimbobo2

Dato : 29-11-04 08:31

Som sagt i de 2 forrige indlæg er mine indstillinger OK.
Jeg er ikke helt blank i IT og har rimelig styr på 2K og XP.
Alle de oplagte ting er tjekket... jeg håbede "I" havde andre forslag og håber på I kommer med andre "oplysningen".
Mvh

Accepteret svar
Fra : HansJensen41

Modtaget 50 point
Dato : 29-11-04 09:24

Du har en engelsk sprogindstilling i dit første indlæg:
"...både i XP og I office Pakken 2000..."
I'et er det engelske "jeg", så måske skulle du reparere din mso2k med cd-en.
For at gøre det hele mere besværligt, får du genvejene her:
alt gr+z = æ
alt gr+shift+z=Æ
alt gr+l=ø
alt gr+shift+l=Ø
alt gr+w=å
alt gr+shift+=Å

Kommentar
Fra : bimbobo2

Dato : 29-11-04 09:35

....det er bare en stavefejl.. ikke noget forkert instilling!
Mvh

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-11-04 10:30

Det gør nu ikke forslaget meget ringere.

Kommentar
Fra : bimbobo2

Dato : 29-11-04 10:42

Ok,
jeg kan køre en repair med CD -rom, men hvad skulle det hjælpe i dette tilfælde?
Hvis jeg opretter et nyt dokument, så er det OK. Det er kun de gamle "gemte", der har skiftet bogstav!
Men måske skal jeg bare omdøbe navne... og køre videre?!
Mvh

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-11-04 10:49

Jeg har før oplevet et problem som dit og der var der tale om, at indstillingerne i programmet var "beskadiget" efter der havde været redigeret dokumenter, der var lavet på en anden pc, og i et andet format.
Det kan heller ikke udelukkes at din computer er inficeret for hvis vi kan udelukke forkert grundindstilling på både program og styresystem må der have været en ændelse der har forårsaget miséren.

Godkendelse af svar
Fra : bimbobo2

Dato : 29-11-04 14:35

Tak for svaret HansJensen41.