/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Når møtrikken er blevet rund
Fra : hvidtiger
Vist : 1201 gange
40 point
Dato : 28-11-04 20:01

Jeg har en møtrik som er den der holder koblingsskålen fast..Den er blevet helt rund og jeg kan slet ikke få den af!..Har selv prøvet med trykluft, men den kan slet ikke få fat..Hvad kan man gøre da jeg skal have en ny kobling på??Har det samme problem med en møtrik der holde membranen...

Mvh Tigeren

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 28-11-04 20:18

Ja det er ikke godt, og nu er gode råd dyre.
I visse tilfælde, kan man banke nummeret mindre top fra topnøglesæt fast på.
Hvis møtrikken stikker ud, kan man slibe forsigtig gennem den ene side, lige ned til gevindet, og så bruge mejsel.
Ellers må man bore med et bor der også åbner møtrikken, det vil sige at boret rører, eller næsten rører gevindet, og samtidig er så stort at det fjerner (Åbner) helt ud i yderkanten af møtrikken.
Men da en sådan møtrik er meget hård, skal du nok bore for med et mindre bor først.
Husk at et lille bor skal bide (Have spån)hele tiden og køre med mange omdrejninger. Altså tryk rimelig hårdt og helt lige ind uden at boret udbøjer og knækker.
Også her bruges en tynd mejsel (Plademejsel), som slåes skrå, for at åbne møtrikken, og slå kun i den retning der afskruer møtrikken.
En anden metode er at svejse en ny møtrik udenpå, men det er en helt anden historie.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 28-11-04 20:43

For ikke så lang tid siden så jeg et tip på TV om sådant noget. Det var et nyt værktøj specielt beregnet på den slags. Husker desværre ikke navnet, men gå til en af de mange værktøjsforhandlere og beskriv dit problem for ekspedienten, så tror jeg han kan hjælpe dig. Held og lykke. Arne

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 28-11-04 20:57

Ja det hedder en møtrikknuser, den kan ikke bruges når møtrikken sidder forsænket.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 28-11-04 21:04

OK Palle. Nu ER det jo dig, der er knallert-eksperten. Jeg kunne blot ikke se af spørgsmålet at møtrikken sad forsænket.
Men tror du ikke, hvis man anskaffer sig en møtrikknuser, at man så kan aflure metoden og så "forsænke" den?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 28-11-04 21:06

Palle

Du skriver også: "Hvis møtrikken stikker ud?" Gør den det kan møtrikknuseren vel også bruges?

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 28-11-04 21:14

Du er nød til at bore ned i møtrikken, gerne 2 steder, men du skal passe på da du kan bore ned i det kugleleje der er bagved møtrikken, når hullerne er boret kan du med en kørner eller konisk spis flække møtrikken.

Det er faktisk ikke så svært, men man skal bruge en søjleboremaskine for der skal være styr på det. Og husk skære fedt, da det er et lille bor der skal benyttes, det er også en god ide at mærke efter med en kørner.

MV.
Peter Jensen

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 28-11-04 21:30

rpje

Hvis møtrikknuseren ikke du'er, synes jeg at dit tip er det bedste. Lidt krævende, men det virker.

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 28-11-04 21:36

Tak arne.Jakobsen. Det er altid lidt mere kompleks når en møtrik ikke vil som man vil.
Mv.
Peter Jensen

Kommentar
Fra : hvidtiger

Dato : 28-11-04 21:44

Ja men så kommer det andet problem...Jeg kan ikke få en hel motorblok ind i en søjleboremaskine..Problemet er den møtrik som holder hele koblingen, dvs den man ser når man tager kickstarterskjoldet af..Den er blevet så lille og rund at man ikke kan få fat i den på nogen måde..Det er normalt en 14èr men brugte også en 13èr til trykluften, men den kunne bare ikke..De har simpelthen strammet den møtrik så meget på fabrikken at den ikke kan tages af!..Det er sku ikke smart..Men det er jo også PGO..*Griner*..

Den eneste løsning er måske nok inten denne såkaldte møtrikknuser eller på en eller anden måde flække den ved og bore huller i den og bare hive til..

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 28-11-04 21:58

Hej hvidtiger

Brug en rørtang. Hvis du kan komme til, er problemet løst. Den kan du spænde så hårdt, at møtrikken "må gi' sig"

Mvh
Frank

Kommentar
Fra : hvidtiger

Dato : 28-11-04 22:07

Oki men når et trykluftnøgle ikke engang kan tror jeg heller ikke at jeg kan..Øhmm er det en bestemt rørtang du tænker på??For den jeg tænker på kan ikke spændes...

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 28-11-04 22:26

hvidtiger

Så dygtig er jeg ikke, men jeg har en rørtang der kan spændes fast og låses. Jeg har flere gange været i den situation du er i nu. Jeg sprøjter først en grafitholdig olie eller silikone på. Lader det sidde 5-10 minitter. Banker måske på møtrikken. Hvor hårdt, afhænger hvor den sidder. På koblingsskålen ville jeg kun banke meget lidt eller helt undlade. Pårø det nu, jeg er sikker på det virker. Kan du komme til med en rørtang?

mvh
Frank

PS. Jo større rørtang, jo mere udveksling.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 29-11-04 00:00

Hejsa - ja, der er jo givet mange gode råd i denne tråd - men nu er det vel ikke fordi der er venstre-gevind i møtrikken, at du ikke kan få den pillet at vel??? (for så kan jeg da godt forstå hvis de går lidt stramt )

mvh berpox

Accepteret svar
Fra : olepost

Modtaget 40 point
Dato : 29-11-04 07:52

En spidsmejsel og en hammer

Kommentar
Fra : hvidtiger

Dato : 01-12-04 07:45

Hej igen...Så kom den fri..Men ikke af mig, men af vores lokale knallerthandler.To mand skulle der til for og få den løs.!...Han sagde at han aldrig havde set en møtrik som var spændt så hårdt.De måtte bruge en mejsel!!!En til og hammer lige så stille og en til og støtte akslen..

Jeg købte jo den der rørtang og den kunne sikkert også gribe fat, men det var ikke det der var problemet!..Problemet var og holde koblingsskålen, da der ikke var nogle steder koblingsnøglen kunne holde fast da rørtangen fyldte det hele..*Gg*..

Så den der kom tættest på var faktisk olepost!.....

Mvh Tigeren

Godkendelse af svar
Fra : hvidtiger

Dato : 01-12-04 07:55

Tak for svaret olepost.