/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Montering af rem på fodmur til terrasse
Fra : stig54
Vist : 5779 gange
200 point
Dato : 28-11-04 08:59

Vi skal have bygget en terrasse uden for huset med udgang fra stuen.
Døren sidder der, hullerne til de yderste bærestolper er lavet.
På fodmuren vil jeg montere en rem 5x3 eller 5x2,5 tommer.
Problemet er at jeg kan ikke bare bore karmskruer igennem remmen og ind i muren.
Fodmuren eller soklen er støbt op med cement og granitsten (vi bor på bornholm) varierende fra 5 til 40 cm og runde i formen..
Sidst jeg borede i soklen skulle jeg lave et 110 mm hul til udluftning, jeg endte med et hul på 45 cm på grund af de sten der skulle ud.
Jeg vil helst bore igennem remmen og direkte ind i muren og bruge 10 mm karmskruer, men jeg kan jo ende med at skulle prøve 100 gange før jeg er heldig og så er der ligesom ikke meget bærekraft tilbage i remmen.
Jeg vil helst ikke grave stolper ned inde ved huset, terrassen må godt være godt spændt fast i huset. Gennemgående bolte er næsten umuligt muren er 55 cm tyk.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 28-11-04 10:25

Du må hen og leje en hilti boremaskine med tilhørende bor.
Den går gennem alt og laver kun det hul du skal bruge.

Kommentar
Fra : joeson

Dato : 28-11-04 10:49

Du kan i de fleste byggemarkeder leje ovennævnte slagborermaskine/slagborer. så er det nemt at lave.

Kommentar
Fra : jorren

Dato : 28-11-04 11:44

hvorfor vil du fastgøre terrassen i huset? En træterrasse behøver ikke at være fastgjort i frostfri dybde, og vær opmærksom på, at træet arbejder. Hvis der er lidt sandet jord, ses terrasser oftest stillet på sokkelsten eller blot på fliser. Og må så ikke fastgøres i huset, idet terrassen vil arbejde og give sig lidt alt efter fugtigheden i jorden.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 28-11-04 12:44

Jeg har prøvet med slagboremaskine, problemet er at nå den møder en granitsten søger den automatisk uden om.
Jeg vil gerne have remmen på huset både af hensyn til stabiliteten og fordi de forreste 5 stolpeholdere er nede i frostfri dybde.
Jeg ved ikke lige hvad en Hilti boremaskine er??

Kommentar
Fra : jorren

Dato : 28-11-04 13:02

En Hilti er "blot" en kvalitetsmaskine, men selv den vil med et alm. slagbor reagere som du beskriver. Når du rammer en granitsten skal du bruge et bedre bor, måske diamantbor, som kan bore heri.

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 200 point
Dato : 28-11-04 14:04

Den store Hilti går i gennem alt også armeringsjern.
Det er ikke "bare" en slagboremaskine. Lej den, for den er dyr at købe.

Godkendelse af svar
Fra : stig54

Dato : 29-11-04 17:31

Tak for svaret emesen.
Jeg prøver sgu