/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Diskfragmentering
Fra : SKELMOSE
Vist : 758 gange
100 point
Dato : 16-06-01 13:04

WIN 98 Min diskfragmentering starter fint op, men starter forfra når der er fragmenteret 1%. Kan jeg sætte installations-cd til WIN 98 i igen uden at tabe data?

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-06-01 12:09

SKELMOSE skrev:

>WIN 98 Min diskfragmentering starter fint op, men starter forfra
>når der er fragmenteret 1%.

Det betyder at du har et andet program kørende i baggrunden.
Afslut *alle* programmer før du kører defrag (eller lad helt
være).

--
Bertel
http://lundhansen.dk/bertel/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Kommentar
Fra : HLC

Dato : 16-06-01 14:25

Prøv engang at trykke ctrl + alt + del og sørge for at det kun er Explorer og Systray der kører. Så frøv at defrag. igen...

Kommentar
Fra : somse

Dato : 16-06-01 16:42

Hej

Problemet er højst sandsynligt som de andre siger, når disk fragmenteringen kører flytter den data fysisk på drevet, når der så er nogle programmer som bruger de data der skal flyttets, finder defragtmenteringen ud af at de er blevet flyttet, derfor vil den starte forfra hele tiden ( især hvis du har et Virusprogram kørende i baggrunden)

Ang. din windows cd, så vil jeg ikke anbefale at lægge windos ind igen, da man ikke kan være helt sikker på hvad den sletter.

Sommer

Accepteret svar
Fra : janus141

Modtaget 100 point
Dato : 16-06-01 17:31

At installere Windows igen er ikke noget problem, altså når man laver en installation oven i den eksisterende. Windows overskriver de filer, det skal bruge for at køre. Dermed menes, at Windows ikke overskriver din registreringsdatabase eller andre filer, som indeholder information om din Windowsopsætning. Så dine mails, mailkonti, internet konti, programmer, dokumenter osv, forbliver intakte.
Dette betyder så igen, at hvis du har en eller anden fejl i din registreringsdatabase der gør, at f.eks. Outlook Express ikke starter op mere, vil en installation af Windows oven i den eksisterende ikke afhjælpe dit problem.

Hvis din diskfragmentering ikke fungerer, kan det også skyldes en fysisk fejl på din harddisk. Hvad sker der, hvis du kører en scandisk ?
Men ellers er det, som sagt, en god idé ikke at have andre programmer kørende end det mest nødvendige.

Husk, at der findes andre diskfragmenteringsprogrammer end det i Windows. For eksempel er der et eksemplar i Norton System Works, hvor du selv kan bestemme visse filers placering på harddisken. Så de filer der bruges absolut mest kan du fysisk lægge forrest på din harddisk. Det vil, for eksempel, være en god idé at lægge swapfilen (der altid har en bestemt størrelse) forrest.

Men prøv, hvis Windows diskfrag stadig ikke virker, at søge efter andre diskfrag-programmer på nettet.

Vh Janus

Kommentar
Fra : alion

Dato : 17-06-01 16:56

Hej Skelmose.

I stedet for at instalere det normale Win98 kunne du også prøve at få fat i 2. udgave af win98. Der er et par fejl som er blevet ændret og samtidig, som Janus skriver, forbliver alle dine personlige filer også intakte under denne instalation.

VH Alion

Kommentar
Fra : SKELMOSE

Dato : 19-06-01 22:20

Først en stor tak for hjælpen til jer alle.

Jeg har vredet min lille hjerne og der er kommet det ud af det at jeg for et par måneder siden prøvede at installere virusprogrammet PANDA men installationen stoppede af sig selv inden installationen var færdig, så mon ikke "Hunden" ligger begravet her.

Kommentar
Fra : Fibiger

Dato : 04-09-01 11:19

Hej!
Jeg har det samme problem med at diskfragmentering går fra 2% fragmentering til 0% og sådan blver det ved i en uendelighed!. Jeg har kørt Scandisk, og det var den 24 timer at gennemføre! Men Scandisk fandt ingen fejl! Jeg har også installeret MacFee antivirusprogram, og efter det kunne Windows 98 slet ikke lukke op. Der blev bare striber tværs over skærmen og den forsøgte i en uendelighed at åbne Windows 98. Jeg installerede så Windows 3.11 og efterhånden lykkedes det mig at få åbnet Windows 3.11, men jeg kunne ikke komme videre med at Windows 98, 2. udgave. Selvom der ikke er reaktion når jeg bruger F8 under opstart af Windows lykkedes det mig efterhånden at få åbnet Windows 98 i fejlsikret tilstand, og jeg fik opdateret Windows gennem mit modem fra Microsofts hjemmeside.

Når jeg bruger F3 under opstart og det lykes mig at få en fejlmelding frem, så står der IFSMGR.386, 301 Tastaturfejl! Men jeg har også skiftet tastaturet til et helt nyt tastatur.

Jeg ahr selvfølgelig prøvet at afinstalllere virusprogrammet, men jeg kunne ikke finde det installede program. Jeg slettet alt havd jeg kunne finde af filer med MacFee og Vshield, men jeg tror ikke, at jeg har fundet alt.

Endvidere kan min PC ikke længere finde mit CD-ROM drev. Er driveren blev afinstalleret eller drevet deaktiveret?

Det var rigtig meget på én gang, men jeg vil være glad for en kommentar til, hvordan jeg kommer videre!

Tak på forhånd for hjælpen!

Steen Fibiger

Kommentar
Fra : Fibiger

Dato : 04-09-01 14:06

Hej!
Jeg har det samme problem med at diskfragmentering går fra 2% fragmentering til 0% og sådan blver det ved i en uendelighed!. Jeg har kørt Scandisk, og det var den 24 timer at gennemføre! Men Scandisk fandt ingen fejl! Jeg har også installeret MacFee antivirusprogram, og efter det kunne Windows 98 slet ikke lukke op. Der blev bare striber tværs over skærmen og den forsøgte i en uendelighed at åbne Windows 98. Jeg installerede så Windows 3.11 og efterhånden lykkedes det mig at få åbnet Windows 3.11, men jeg kunne ikke komme videre med at Windows 98, 2. udgave. Selvom der ikke er reaktion når jeg bruger F8 under opstart af Windows lykkedes det mig efterhånden at få åbnet Windows 98 i fejlsikret tilstand, og jeg fik opdateret Windows gennem mit modem fra Microsofts hjemmeside.

Når jeg bruger F3 under opstart og det lykes mig at få en fejlmelding frem, så står der IFSMGR.386, 301 Tastaturfejl! Men jeg har også skiftet tastaturet til et helt nyt tastatur.

Jeg ahr selvfølgelig prøvet at afinstalllere virusprogrammet, men jeg kunne ikke finde det installede program. Jeg slettet alt havd jeg kunne finde af filer med MacFee og Vshield, men jeg tror ikke, at jeg har fundet alt.

Endvidere kan min PC ikke længere finde mit CD-ROM drev. Er driveren blev afinstalleret eller drevet deaktiveret?

Det var rigtig meget på én gang, men jeg vil være glad for en kommentar til, hvordan jeg kommer videre!

Tak på forhånd for hjælpen!

Steen Fibiger

Kommentar
Fra : SKELMOSE

Dato : 04-09-01 17:44

Hej Steen.

Jeg har gjort samme fejl med et antivirusprogram som dig. Jeg har fået antivirus-programmet slettet ved at gå ind i "søg filer" og slettet alle filer med programmets navn ad den vej , jeg har derefter startet PC' op i fejlsikret tilstand og og kørt fragmenteringen der. Og vupti værsgo' nu kører den også ved normal drift.

Held og lykke

Skelmose

Kommentar
Fra : Fibiger

Dato : 04-09-01 19:27

Hej Skelmose!

Tak for dit svar. Jeg var glad for at se, at jeg har gjort stort set det samme, som du beskriver. Mit problem er, at selv om jeg kører diskfragmenterinegn i fejlsikret tilstand, så hopper den heletiden fra 2% til 0%. Desuden kan PC-en ikke finde CD-Romdrevet. Driveren er forsvundet eller blevet deaktiveret på en eller anden måde.

Mange hilsener og tak for dit svar

Steen

Kommentar
Fra : sten04

Dato : 13-07-03 13:06

Har haft samme problem med defragmentering i win98 at 1% bliver defragmenteret hvorefter den starter forfra fra 0 % igen.
Problemet blev løst ved at starte windows op i fejlsikret tilstand så kun et minimum af bagvedliggende programmer bliver åbnet. Herefter fungerede windows' egen defragmenteringsprogram udemærket.

hilsen sten