/ Forside/ Teknologi / Udvikling / VB/Basic / Spørgsmål
10  tom.kise 610
Visual Studio.Net
Fra : csvendsen
Vist : 557 gange
200 point
Dato : 06-08-02 18:46

Hvorledes får man markøren til at lande i en bestemt tekstboks i en WebForm (i Visual Basic v6.0 skriver man blot f.eks. Textbox1.SetFocus). Jeg har ikke kunne finde en tilsvarende i VB.Net, når det drejer sig om Web-formularar.
Jeg vil også gerne have <Retur> og <Enter> tasten til at virke som <Tab>, for at flytte markøren til næste felt i Web-formen.
I Visual Basic kan man med SendKeys "keyvalue" sende et kunstigt tastaturtryk. Findes noget tilsvarende i VB.NET (Web-applikation).
Er der nogen der kan hjælpe, da jeg er nybegynder....

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 07-08-02 04:03

Hej CS,

prøv at klikke på "View Menu" og vælg "Tab Order", så sku' dine emner/controls der understøtter "setfocus" få numre (0, 1, 2... osv.)
herefter skal du klikke på emnerne, i den rækkefølge du vil ha' at de ska' ha' "setfocus"... f.eks. klik først på din TextBox så denne får "0", derefter på knappen Enter, og derved give den værdien "1" osv. med alle emnerne...
herefter ka' du igen trykke på "View Menu" og vælge "Tab Order" for at få fjernet numrene fra projectet... (ikke forstået så det bliver slettet men bare usynlige...)

herefter så prøv at kompilere det, for at teste om det funker...

Men dette sku' gøre at din Textbox for første "Setfocus" så markøren er i denne til at starte med, samt ved at trykke på "Tab"-knappen, hopper den rundt til de forskellige emner i den rækkefølge du har valgt at de skal gøre dette...

hvis det ikke funker så meld lige tilbage...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : csvendsen

Dato : 07-08-02 20:44

Hej Starup, tak for dit svar, men jeg har tjek på hvorledes man angiver tabuleringsrækkefølgen i tekstfelter. Jeg har nok ikke uddybet problemet godt nok.
Jeg er ude efter at flytte markøren til et bestemt felt (uafhængig af tabuleringsrækefølgen), men afhængig af hvad brugeren indtaster i et andet tekstfelt. F.eks udfylder brugeren nogle data i et tekstfelt, hvorved data kan hentes i databasen til andre tekstfelter så disse udfyldes automatisk, hvorved de herved kan overspringes, og markøren derfor skal flyttes til næste tomme tekstfelt.

Kommentar
Fra : csvendsen

Dato : 21-08-02 04:56

Jeg har nu selv fundet en løsning på placering af markør i en en bestemt tekstboks i en Webform i VB.Net, og vedhæfter lige koden hvis andre har brug noget lignende:

Ved kald til nedenstående subrutine, med f.eks
Call Set_Focus("TextBox3")
flyttes markøren til TextBox3.

Private Sub Set_Focus(ByVal sTekstboks As String)
Dim strBuilder As StringBuilder = New StringBuilder()
strBuilder.Append("<script language='javascript'>")
strBuilder.Append("function setFocus() {")
strBuilder.Append("document.getElementById('" & sTekstboks & "').focus();}")
strBuilder.Append(" window.onload=setFocus;")
strBuilder.Append("</script>")
RegisterClientScriptBlock("Focus", strBuilder.ToString)

End Sub

Hilsen csvendsen

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 22-08-02 12:59

Hej CS,

oki doki...

tillykke med det...

hvorfor ikke lave det som et Tip ude i Tip sektionen?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : csvendsen

Dato : 30-08-02 16:17

Hej Starup.

Det er nu lagt ud som et Tip med en lidt bedre forklaring.

Se Tip 'Visual Studio.Net - WebForm - TextBox - SetFocus'.

Jeg efterlyser selvfølgelig stadig svar på at få <Return> og <Enter> til at virke som <TAB> tasten. Funktionen 'Sendkeys' som findes i VB er vist ikke mulig i VS.NET, når det drejer sig om WebForms pga. sikkerheden????

vh. CSvendsen