/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Mazda knrirker meget ved venstersving
Fra : stig54
Vist : 1964 gange
200 point
Dato : 27-11-04 11:40

Når jeg svinger skarpt til venstre med min Mazda 626 larmer det anske enormt.
Derfor har jeg skiftet karanleddet (knokleleddet) i venstre side. Det hjalp ikke.
I ganske få tilfælde kan det jo være det det inderste kardanled der er slidt, men så skulle den vel også larme ved ligeudkørsel. Jeg har tænkt at fylde det indre kardanled med fedt for at se om det dæmper lyden. I så fald vil jeg skifte det.
Kan det tænkes at det er det ydre højre der er gået. Der er ikke slør i og ingen larm ved skarp højredrejning.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 210 point
Dato : 27-11-04 11:58

Det lyder ganske rigtigt som et defekt kardanled, og det behøver ikke larme så du kan høre det når du kører ligeud.
Men som en kraftig knurrende/klikkende lyd når du drejer.
Men hvis du ikke kan høre, om det kommer fra venstre eller højre hjul, er det nok de inderste du skal kigge på.
For det plejer at være tydeligt hvilket hjul der larmer. Når man drejer til venstre, larmer højre forhjul og omvendt.
Men prøv også at tjekke dine hjulophæng og lejer.
mvh dova

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 27-11-04 12:32

Hej Dova
Som jeg skrev larmede den når jeg drejede til venstre og jeg fik at vide at det så var venstre knokleled jeg skulle skifte, er du sikker på at det forholder sig som du skriver.
(Der er nye lejer i.)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-11-04 13:26

Ja, det synes jeg bestemt at kunne huske.
Det er noget med, at når du svinger til venstre, bliver leddene i højre aksel "trukket" ud.
De kan faktisk blive så slidt, at de hopper "ud af led" når man drejer.

mvh dova

Kommentar
Fra : nanna123

Dato : 27-11-04 18:42

Hjullejer giver ikke den omtalte lyd, det vil være en konstant støj. Et hjulleje består af 2 lejer, et indre og et ydre. og der sker det når de slides at man ved eventuelt sving trækker kuglerne op af det spor der er slidt i lejebanen, forestil dig at du kører op på kanten af sporet. Med et kardanled forholder det sig sådan at det kan dreje, hvilket betyder at det kører op og ned i sporet, hvilket giver denne knurrende og knækkende lydbillede. Det er helt klart et kardanled der er problemet, og ved at vride det med hænderne mod og fra hinanden, vil man tydeligt kunne mærke et "slup".

mvh nanna123

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 28-11-04 00:09

Jeg er klar over at det er et kardanled der er gået, men hvilket?
Jeg vil prøve at fylde det inderste venstre med fedt og se om lyden bliver mindre, som sagt er det når jeg drejer til venstre det knikker. Så vidt jeg ved er det yderst sjældent at de inderste led går.

Kommentar
Fra : nanna123

Dato : 03-12-04 09:43

Det er umuligt at svare på hvilket det nøjagtigt er. Hvis det er meget slidt kan du fritlægge 1 hjul ad gangen, dreje hjulet rund medens du holder på akslen, så mærker du hvor leddet gir sig (rykker).
Mvh nanna123

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 03-12-04 16:36

Det har jeg prøvet, kan ikke rigtig mærke forskel.
Yderste venstre er skiftet, jeg har nu kørt i to dage med indre venstre fyldt med fedt for at se om lyden ændrede sig, det gør dn ikke, så jeg er mest tilbøjelig til at køb et nyt højre yderste

Godkendelse af svar
Fra : stig54

Dato : 21-12-04 17:22

Tak for svaret dova.
Det var det yderste højre der var færdigt, så nu har jeg to nye, det er meget godt så "følges" de ad i alder.
Stig