/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Cyklisk redundanscheck ?
Fra : fdbm
Vist : 1694 gange
120 point
Dato : 27-11-04 01:24

Har oplevet at miste flere programmer (Wks Suite m.fl.), og kan nu heller ikke slette filer og mapper uden problemer. Får oftest et tilbagesvaret: "Det er ikke muligt at slette xxxxxx: Datafejl (cyklisk redundanscheck)". Og i IE er min adresselinie nu også væk, og den kan ikke fås frem igen.

Ser ud som en hel del er gået i smadder, og det er sket i kølvandet på en scheduled kørsel med mit AVG-program.

Kører XP, har 55 GB ledig på HD, og 1 GB RAM.

Hvad kan det mon være der er sket, og hvorfor opfører maskinen sig sådan?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-11-04 01:52

Fysisk fejl på din harddisk ?

...eller rod i din registreringsdatabase, hvilket kan reddes med dette program : http://tucows.tdconline.dk/preview/355220.html

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 27-11-04 01:53

Når jeg har oplevet cyklisk redundanscheck har det været fordi der har været rod i filsystemet. (ikke noget, jeg mener at være skyld i, så vidt jeg ved) men evt. er der f.eks. ved kopiering fra en cd blevet for mange niveauer i biblioteksstrukturen så det ikke følger gældende standarter.

Tjek for vildt lange stier og lav strukturen mindre dyb, hvis der er noget mistænkeligt. Når det er sket (eller hvis der ikke var noget mistænkeligt) så kør en scandisk (eller hvad det hedder nu om dage) med automatisk reparation af fejl.

(Så vidt jeg husker XP så højreklikker du på disken i Stifinderen eller "Denne computer" og vælger instillinger. Så må der være en fane, der måske hedder "Funktioner". Der er der måske så en knap, der hedder "Undersøg".....)

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-11-04 02:23

Forklaring på ; Hvad er CRC ?

http://www.wordiq.com/definition/Cyclic_redundancy_check

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : HansJensen41

Dato : 27-11-04 09:12

Må jeg være med? Jeg har en USB-nøgle, der pludselig gik ned med besked om cyklisk redundans. Jeg kan sagtens kopiere alle filerne på nøglen (heldigvis), men hverken gemme eller ændre på dem, der ligger på nøglen.
kan jeg bruge de links I nævner til noget?

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 27-11-04 09:58

fdbm>prøv at højreklik på omtalte drev>egenskaber>Funktioner>undersøg nu>sæt et flue ben i>
Søg efter/genopret beskadigede sektorer>start,dette kan tage et stykke tid og du skal ikke
benytte pc'en imens,denne funktion tjekker både disken for fejl og dit filsystem,så du behøver ikke at sætte flueben i boksen ovenover.
Når dette tjek så er overstået og forhåbentligt rettet fejl på disk/filsystem så
gå til start>kør og skriv cmd>ok,nu åbner comandopromt,her skriver du,sfc /purgecache
med mellemrum imellem sfc og/>klik enter,når den er færdig med at tømme cachen så>

læg din XP cd i dit Cd-rom drev og åben kør igen og skriv>

sfc /scannow

ok

og lad win tjekke for fejl i dine systemfiler og om de er i de rette/originale versioner,
bagefter genstart pc'en,og se om det hat hjulpet.
Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 27-11-04 10:03

har,husk mellemrum i mellem sfc og/scannow

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 27-11-04 10:05

sfc og/>tast enter

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 27-11-04 14:30

Husk også lige på at CRC-fejl som oftest kommer pga. fysiske fejl.
Dvs. at lagerdisken i de fleste tilfælde er beskadiget.

Du kan godt "lukke af" for defekte sektorer på en disk, men som oftest kommer der flere og flere.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 27-11-04 15:30

Virus eller fysisk skade på harddisken.
Check diskens overflade:
Slå evt. pauseskærm og dvalefuntion fra, højreklik på "Denne computer"--->klik på "administrer"--->dobb. klik på "Diskhåndtering"--->højreklik på det drev du vil checke--->klik på "egenskaber"--->klik på "funktioner"--->Status for fejlsøgning, klik på "Undersøg nu". Du må ikke arbejde på maskinen imens testen er igang. Læs de informationer der skrives når testen er fuldført. Står der noget om beskadígede sektorer eller fejl på disk, så tag en backup og udskift disken inden den står helt af.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 27-11-04 19:20

en gang til.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 27-11-04 20:43

En gang til.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 27-11-04 20:46

alle gode gange tre

Kommentar
Fra : fdbm

Dato : 28-11-04 03:34

Tak for mange gode bud. Har kørt en scandisk og fundet ud af, at der er gået en række filpostsegmenter tabt og andre er ikke læselige. Så der må jo være sket et og andet (fysisk) med min HD.

Da jeg "kun" kører XP Home er der ikke umiddelbart en egentlig funktion til at tage en backup (eller er der?). Systemgendannelse virker heller ikke. HD'en er nok for alvor gået kaput.

Men nu har jeg så opdaget et nyt problem: Adresselinien i min IE browser er røget, og jeg kan ikke få den frem igen. Hvad er det for et problem - og hvordan fixer jeg den?

Det er iøvrigt fantastisk som de gode råd strømmer ind både nat og dag her på kandu. Er på mange måder mere bevendt end leverandørsupport. I er bare gode allesammen derude!

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 28-11-04 05:50

Der ligger et backup tool på din Xp Home cd>

dit drev bogstav\VALUEADD\MSFT\NTBACKUP\NTBACKUP.MSI
læs readme.txt
der er en begrænsning i forhold til XP Pro>

1.   ASR understøttes ikke i Home Edition.

Hvis du installerer NtBackup fra cd'en til Home Edition,
vil ASR tilsyneladende fungere under sikkerhedskopieringen.
Da installationsprogrammet ikke understøtter ASR i Home Edition,
er det ikke muligt at starte ASR-gendannelse efter systemnedbrud.
Hvis du vil gendanne systemet fra denne session, skal du
installere Windows XP manuelt og derefter udføre gendannelse fra
ASR-medierne<<<dette betyder kun at du ikke kan benytte en backup
funktionen via en floppy diskette i tilfælde af en crash,altså
du skal ind i systemet og benytte backup/installere værktøjet når du vil
gendanne dine backup filer.

Så når du har lavet en backup så kan du køre et Diagnostics tool fra floppy/diskette
og disse værktøjer kan du hente fra din HDD's hjemmeside,her er nogle muligheder>
powermax er til Maxtor HDD'er>

http://www.maxtor.com/portal/site/Maxtor/menuitem.5d2b41d3cef51dfe29dd10a191346068/?channelpath=/en_us/Support/Product%20Support/ATA%20Hard%20Drives/Desktop/DiamondMax%20Plus%209

Seagate> http://www.seagate.com/support/seatools/

Ibm,hitachi http://www.hgst.com/hdd/support/download.htm#DFT

Western Digital http://support.wdc.com/download/index.asp#diagutils

Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 28-11-04 05:53
Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 28-11-04 05:53
Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 28-11-04 05:57

Vis maxtor, så vælg din HDD model oppe i højre hjørne så vil der være værktøjer nede
i nogle dropdown menuer>

powermax
http://www.maxtor.com/

læs manualerne på de forskællige sider

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 28-11-04 06:16

i IE højre klik på værktøjs linjen og fjern flue benet i lås værktøjs linje og sæt flueben i adresse linje,kommer søge linjen ikke frem så kør din pil hen over kanten af værktøjs linjen til der kommer en dobbelt pil,hold så venstre musse tast nede og træk ned af,eller kommer teksten adresse frem i højre
side så dobbelt klik på denne txt.
Manse9933

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 28-11-04 10:30

Hej

En CRC-test svarer til 9-talsprøven i regning. Metoden benyttede jeg i de gode gamle DOS-dage for at
kontrollere, om der var foretaget ændringer i programmet - f.eks. ved kopiering via disketter.
Hvis prøven ikke passer er der sket et eller andet med filerne - de skal repareres som flere har anvist.

Mvh
2603ph

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 28-11-04 12:16

Hej
I stedet for at bruge et backupprogram, kan du jo blot kopiere det du vil gemme over på en CD direkte i brænderprogrammet. Hvis du har været så forudseende at dele din disk eller lave en folder specielt til data er det langt det nemmeste. Husk også at kopirere dine foretrukne, adressebog, emailkonti, osv.